וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה נגמר": מעצר הנסיכים סילק את אחרוני יריביו של בן סלמאן לכתר

8.3.2020 / 9:31

גורמים המעורים בטיהורים בארמון הסעודי אמרו כי אחיו של המלך ויורש העצר הקודם קשרו קשר עם מנהיגי שבטים חזקים להפיכה, אך זו לא הגיעה לשלבים מתקדמים. לא ברור היכן הם מוחזקים. "הוא מאשים אותם ביצירת קשר עם זרים, כולל עם האמריקנים"

בווידאו: יורש העצר הסעודי הורה על מעצר בכירים במשפחת המלוכה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ביסס את שלטונו אחרי מעצריהם של הנסיכים הבכירים - כך אמר אמש (שבת) גורם אזורי, אחרי ההתפתחות הדרמטית בממלכה. בין העצורים הם הנסיך אחמד, אחיו הצעיר של המלך סלמאן ויורש העצר לשעבר מוחמד בן נאייף, אחיינו של המלך. גורמים המעורים בנושא אמרו כי הם נעצרו בטענה שהם תכננו הפיכה נגד בנו של המלך והשליט בפועל של הממלכה.

"הוא מאשים אותם ביצירת קשר עם כוחות זרים, כולל אמריקניים, בניסיון לבצע הפיכה. עם המעצרים האלו, בן סלמאן ביסס את אחיזתו בשלטון. זה נגמר עם הטיהור הזה", אמר המקור האזורי, אחד מחמישה ששוחחו עם רויטרס על גל המעצרים האחרון. שלושה מהם, כולל זה האזורי, אמרו כי מוחמד בן נאייף ואחיו למחצה, נוואף, נלקחו ממחנה פרטי במדבר ביום שישי. שני מקורות אמרו כי אחמד נלקח מביתו.

תושבים חולפים על כרזה של המלך סלמאן ובנו יורש העצר מוחמד בן סלמאן מחוץ לקניון בג'דה, ערב הסעודית, 7 במרץ 2020. AP
כרזה של המלך ושל יורש העצר מחוץ לקניון בעיר ג'דה/AP

הגורם האזורי ציין כי לבן סלמאן לא נותרו עוד יריבים על ירושת אביו בן ה-84. גורם אחר אמר כי הנסיכים נאשמים ב"בגידה". גורם שלישי אמר כי הם דנו בתכנון הפיכה בתמיכת שבטים חזקים, אולם זה לא הגיע לשלבים מתקדמים.

הנסיך פועל לביסוס כוחו מאז שהדיח את מוחמד בן נאייף מתפקיד יורש העצר ב-2017 בהפיכת חצר. בהמשך אותה השנה, הוא עצר כמה בני משפחה וגורמים בכירים אחרים, והחזיק אותם במשך חודשים במלון ריץ קרלטון בריאד בטענה למאבק בשחיתות. הקמפיין הכה גלים בממלכה, יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, ומחוצה לה.

לשכת התקשורת של ממשלת ערב הסעודית לא הגיבה לשאלות על המעצרים, שדווחו לראשונה בוול סטריט ג'ורנל. לא ברור היכן מוחזקים הנסיכים, ולא ניתן ליצור עמם קשר. "יש להתייחס אליהם בכבוד", אמר המקור השלישי, שהתייחס אל מעמדם בתוך המשפחה.

הגורם האזורי וגורם אחר אמרו כי המלך סלמאן אישר את הצעד והם אמרו כי מצבו הבריאותי טוב. ביום חמישי נפגש המלך עם שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב בריאד, וביום שלישי הוא השתתף בישיבת ממשלה יחד עם יורש העצר.

הנסיך מוחמד בן נאיף, ערב הסעודית, נובמבר 2015. רויטרס
הודח בהפיכת חצר. מוחמד בן נאיף, ומאחוריו בן סלמאן, 2015/רויטרס

יורש העצר בן ה-34 יצר תרעומת בקרב כמה מענפי משפחת סעוד בשל ביסוס שלטונו. גורמים שונים אמרו בעבר כי כמה ממתנגדיו הטילו ספק ביכולתו למלוך אחרי הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018 בידי סוכנים סעודים והמתקפה הגדולה ביותר אי-פעם נגד מתקני הנפט בממלכה שהתרחשה בשנה שעברה.

הם אמרו כי בני המלוכה הרוצים לשנות את סדר הירושה רואים בנסיך אחמד, אחיו המלא האחרון של סלמאן שנותר בחיים, כבחירה אפשרית שהנה מתמיכת בני משפחת המלוכה, שירותי הביטחון וכמה מעצמות מערביות.

זמן קצר לאחר רצח חאשוקג'י, חזר הנסיך אחמד לערב הסעודית אחרי חודשיים וחצי שבהם שהה בלונדון, ולפי ההערכות היה זה ניסיון לחזק את הארמון. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, כמה בכירים במשפחת המלוכה הרוצים לשנות את סדר הירושה רואים בנסיך אחמד, אחיו המלא היחיד של המלך, כבחירה אפשרית שתזכה בתמיכת בני המשפלה, שירותי הביטחון וכמה מדינות מערביות.

הנסיך אחמד בעיר מכה, ערב הסעודית, 2012. רויטרס
שמר על פרופיל נמוך. הנסיך אחמד, 2012/רויטרס

מקורות פנימיים בממלכה ודיפלומטים מערביים אמרו כי המשפחה לא צפויה לצאת נגד יורש העצר בזמן שאביו עוד בחיים, משום שלא סביר שהמלך יפנה נגד בנו המועדף. הוא העביר לבנו את רוב סמכויות השלטון, אולם הוא עדיין מקיים את ישיבות הממשל השבועיות ומקבל את פניהם של נציגים זרים.

הנסיך אחמד שמר על פרופיל נמוך מאז שובו לריאד מלונדון, שם הוא הביע ביקורת על הנהגת הממלכה בזמן שענה למפגינים מחוץ לבית מגוריו, שקראו לנפילת שושלת סעוד. בעבר דווח ברויטרס כי הוא היה אחד מבין שלושת החברים היחידים במועצת הנאמנות, המורכבת מבכירי משפחת המלוכה, שהתנגדו לבחירה במוחמד בן סלמאן כיורש העצר ב-2017.

גורמים שונים אמרו בעבר כי תנועותיו של מוחמד בן נאיף, שהיה בעל קשרים קרובים לשירותי הביטחון והמודיעין האמריקניים בזמן שהיה שר הפנים בעבר, הוגבלו והיו נתונות לפיקוח מאז הדחתו. על אחיו, שבשנות ה-30 לחייו, לא ידוע הרבה.

"כולנו סלמאן, כולנו מוחמד"

הרשויות הסעודיות לא הגיבו על סוגיית סדר הירושה או על הביקורת כלפי הנהגתו של יורש העצר. הנסיך מוחמד פופולרי בקרב הצעירים הסעודים ויש לו תומכים נלהבים גם במשפחת המלוכה, המונה כעשרת אלפים חברים.

כמה גולשים בטוויטר פרסמו אתמול תמונות של המלך ושל בנו תחת ההאשטג "כולנו סלמאן, כולנו מוחמד" כאות תמיכה.

מנגד, כמה ממבקריו של יורש העצר, כולל נסיך השוה בגלות, פרסמו תמונות של הנסיך אחמד והביעו את נאמנותם אליו.

גל המעצרים מגיע בזמן של מתיחות גבוהה בין ערב הסעודית לבין האויבת האזורית שלה, איראן, ובזמן שהממלכה מנסה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה לשטחה. במקביל, יורש העצר ממשיך לקדם את הרפורמות החברתיות והכלכליות שלו, כולל הנפקת ענקית הנפט הממשלתית ארמק"ו בסוף דצמבר. ריאד היא גם הנשיאה הזמנית של ארגון ה-G20.

בנוסף לרצח חאשוקג'י, תדמיתו של בן סלמאן כמחולל רפורמות חברתיות בממלכה הסונית השמרנית ספגה מכה בשל המלחמה הממושכת בתימן ומעצרן של פעילות למען זכויות נשים, על אף שביטל את האיסור הממושך על נהיגתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully