וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה גזרה עונש מוות על חמישה מעורבים ברצח חאשוקג'י

23.12.2019 / 16:03

הממלכה גזרה עונשי מאסר על שלושה מעורבים נוספים בפרשת חיסול העיתונאי בקונסוליה באיסטנבול, אך מקורביו של יורש העצר בן סלמאן שוחררו ולא נענשו. טורקיה: הפסיקה איננה עומדת בציפיות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

התובע הכללי בערב הסעודית הודיע היום (שני) כי חמישה מהמעורבים ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י נידונו לעונש מוות, בעוד ששלושה נוספים נשלחו ל-24 שנות מאסר במצטבר. עם זאת, סעוד אל-קחטאני, יועץ בכיר לשעבר של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, נחקר אבל שוחרר מבלי שיעמוד לדין. גם אחמד אל-עסירי, סגן שירותי המודיעין לשעבר, שוחרר משום שלא היו מספיק ראיות נגדו.

חאשוקג'י נרצח באכזריות כשהגיע לקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר אשתקד, בפרשה שהכתימה קשות את תדמיתו של בן סלמאן. הנסיך הכחיש כל קשר לרצח של העיתונאי הגולה, שכתב נגדו טורים ביקורתיים עבור "וושינגטון פוסט" כשהתגורר בארצות הברית.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
כתב מאמרים ביקורתיים נגד יורש העצר. חאשוקג'י/רויטרס

סגן התובע הכללי שעלאן-שעלאן, שהקריא את גזר הדין, אמר כי במהלך חקירת הרצח, נעצרו 21 איש לחקירה ועוד עשרה תושאלו ללא מעצר. שמותיהם של החמישה, שהורשעו "בביצוע ובהשתתפות ישירה של הרצח", לא פורסמו. הוא הוסיף כי החקירות הוכיחו שלא הייתה "איבה קודמת" בין המורשעים לבין חאשוקג'י. הוא ציין כי הם עדיין יכולים לערער על עונשם.

בנובמבר שעבר אמר התובע הסעודי כי אל-קחטאני שוחח על פעילותו של חאשוקג'י לפני שהוא נכנס לקונסוליה הסעודית עם הצוות שרצח אותו. התובע אמר כי הוא פעל בתיאום עם אל-עסירי, שהורה על החזרתו של חאשוקג'י מטורקיה. לדברי התובע, ראש צוות המשא ומתן בשטח החליט להרוג את העיתונאי, שהתגורר בארצות הברית והגיע עדי להשלים את הליך הגירושים שלו לפני שיינשא שוב. גופתו, לפי הדיווחים, בותרה והוצאה מהמבנה, כששרידיו לא נמצאו עד היום. שני הבכירים הודחו מתפקידיהם.

החקירה שהובילה ארצות הברית הודיעה בפברואר כי הראיות מצביעות על "רצח אכזרי שבוצע ותוכנן מראש" על ידי גורמים סעודיים. משרד החוץ הטורקי מסר היום כי החלטת בית המשפט איננה עומדת בציפיות.

אגנס קלאמרד, הממונה על הוצאות להורג שרירותיות מטעם האו"ם, ביקרה את הפסיקה כ"לעג" לצדק. "המתנקשים אשמים, נידונים למוות. המוחות הראשיים לא רק מסתובבים חופשיים, אלא בקושי באו במגע עם החקירה ועם בית המשפט", היא אמרה בטוויטר.

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully