וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לאחר רצח חאשוקג'י: "בן סלמאן מזכה את עצמו מהאשמה"

2.10.2019 / 2:21

חוקרת רצח העיתונאי מטעם האו"ם טענה כי ההודאה של יורש העצר הסעודי בכך שריאד אחראית למותו אינה אלא "אסטרטגיה לשיקום המוניטין בעקבות הביקורת הבינלאומית". מנגד, בנו של חאשוקג'י דווקא הביע "אמון מלא" במערכת המשפט הסעודית

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נציגת האו"ם שחקרה את הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י אמרה אתמול (שלישי) כי קבלת האחריות הפומבית של יורש העצר מוחמד בן סלמאן היא לא יותר מאסטרטגיה. בריאיון לסוכנות רויטרס אמרה אגנס קלמרד, ממשרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, כי לדעתה דבריו של בן סלמאן הם "אסטרטגיה לשיקום המוניטין בעקבות הביקורת הבינלאומית". כמו כן, היא קראה להטיל סנקציות על יורש העצר, אלא אם הוא יכול להוכיח כי אין לו קשר ישיר לרצח.

לטענתה של קלמרד, יורש העצר הסעודי "מנסה ליצור מרחק בין הפרשה לבינו ומזכה את עצמו מהאשמה הישירה בפשע והאחריות ברצח. הוא משתמש בשכבות של שחקנים ומוסדות שמגנים עליו מקבלת אחריות ישירה על הרצח". עם זאת, היא הוסיפה כי קבלת האחריות הפומבית של הכתר היא "לכל הפחות הודאה בכך שהרצח היה בחסות המדינה". החוקרת שוחחה עם רויטרס לפני שטסה לאיסטנבול, להצטרף לבני משפחתו של חאשוקג'י, המציינים שנה לרצח.

חאשוקג'י, העיתונאי הסעודי הגולה, מתח ביקורת על בית המלוכה הסעודי באמצעות טורים שפרסם בוושינגטון פוסט. ב-2 לאוקטובר 2018 הוא נכנס בצהריי היום לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי לאסוף מסמכים הנוגעים לנישואיו עם ארוסתו שהמתינה לו מחוץ למקום. אף שהמתינה לו 12 שעות מחוץ למשרדים, ארוסה לא שב. דקות אחרי שנכנס לקונסוליה, חאשוקג'י נלקח למשרדו של הקונסול. בהמשך התגלה כי הוא נרצח במקום וכי עבר עינויים קודם למעשה.

קלמרד מונתה לחקור את הפרשה לפני כשנה והיא מומחית להוצאות להורג שנעשו ללא משפט. במסקנות החקירה שערכה כתבה קלמרד כי חאשוקג'י "נרצח באופן אכזרי" וכי הוא "היה קורבן להוצאה להורג מכוונת שתוכננה מראש". עוד היא כתבה אז כי ערב הסעודית אחראית לרצח תחת חוקי המשפט הבינלאומי, אך הבהירה כי בדוח "אין שום מסקנה בנוגע לאשמה. המסקנה היחידה היא שיש ראיות אמינות להמשיך את החקירה בנושא".

כתבת התוכנית "60 דקות" ויורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן. 30 בפסטמבר 2019. רויטרס
"לא יודע מה עושה כל מי שעובד בממשלה". בן סלמאן ב"60 דקות"/רויטרס

בראיון ברשת CBS האמריקנית ביום שני האחרון טען בן סלמאן כי "שכבות על גבי שכבות" של בירוקרטיה מפרידות בינו לבין הסוכנים הסעודים שביצעו את הרצח. עוד הוסיף יורש העצר של ערב הסעודית, כי כמנהיג בפועל של מדינתו הוא נושא ב"אחריות המלאה" על הרצח שאירע לפני כשנה, אך הוא הכחיש כי הורה לבצעו. כשנשאל מדוע לא ידע על הכוונה לרצוח את העיתונאי, הוא ענה כי זה בלתי אפשרי עבורו לדעת "מה שלושת מיליון האנשים שעובדים עבור הממשלה עושים בכל רגע נתון".

בתגובה לתיאורו של יורש העצר את הרצח כ"טעות", הדגישה קלמארד כי מדובר במעשה שדרש תכנון מקדים רב והתבצע בתוך קונסוליה על אדמת מדינה זרה ולכן "לא מדובר בטעות". היא קראה לחקירה "שקופה" של שרשרת הפיקוד שהייתה מעורבת ברצח ודרשה כי יורש העצר יתנצל בפני משפחתו של חאשוקג'י וארוסתו.

באשר להשלכות הבינלאומיות של הפרשה, אמרה קלמרד כי אם מדינות העולם לא יגיבו בצורה נאותה לרצח של חאשוקג'י, "זה יגרום לתחושה כי אין בפני מי לתת את הדין על הרצח של אנשים שמביעים ביקורת על משטרים באופן עצמאי".

עוד בוואלה!

סולימאני בריאיון נדיר: ניסו לחסל אותי ואת נסראללה בלבנון השנייה

לכתבה המלאה
אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
הלוויה סימבולית לחאשוקג'י במסגד באיסטנבול בשנה שעברה/רויטרס

בעוד הקהילה הבינלאומית מבקרת את התנהלותה של הממלכה, סלאח חאשוקג'י, בנו של העיתונאי שנרצח, הביע תמיכה במשטר בריאד ואמר כי יש לו "אמון מלא" במערכת המשפט הסעודית. כמו כן, טען הבן כי "אויבים במזרח ובמערב" מנסים לנצל את מותו של אביו כדי לפגוע במדינתו ובמנהיגיה. "אני לא אסכים שזכרונו והמקרה שלו ינוצלו לאחר מותו", אמר הבן. ייתכן ובנו של העיתונאי שנרצח הביע את תמיכתו בממלכה בשל הסיוע הכלכלי שהוא ואחיו מקבלים מהממשל בערב הסעודית. דיווח שפורסם בוושינגטון פוסט באפריל, טען כי ילדיו ובהם סלאח קיבלו בתים בשווי מיליוני דולרים ותשלומים של מאות אלפים מהרשויות בערב הסעודית.

בממלכה הציגו כמה גרסאות לנסיבות מותו בקונסוליה. בתחילה אמרו בריאד כי הם אינם יודעים מה עלה בגורלו של חאשקוג'י, אך מאוחר יותר, בעקבות לחץ בינלאומי והצהרות מצד הרשויות בטורקיה, נאלצו להודות כי העיתונאי הגולה מת. בן סלמאן הואשם בתכנון מבצע החיסול של חאשוקג'י, אך הממלכה טוענת מאז שאין לו יד בפרשה, והטילה זאת על סוכנים סוררים שפעלו לכאורה בניגוד להוראות. עד כה, 11 איש הועמדו על ידי ערב הסעודית לדין במעורבות ברצח, אך בקהילה הבינלאומית סבורים כי ההליך אינו שקוף ומספיק.

אגנס קלמרד, נציגת האו"ם שחקרה את הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, ספטמבר 2019. רויטרס
הרצח לא קרה "בטעות". החוקר מטעם האו"ם אגנס קלמרד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully