וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם על רצח חאשוקג'י: "הוכחות שיורש העצר הסעודי אחראי"

19.6.2019 / 16:17

בדוח משפטי ראשון שפרסם האו"ם בנוגע לרצח העיתונאי הסעודי נקבע כי "קיימות ראיות מהימנות לפיהן יורש העצר וגורמים בכירים אחרים במדינה אחראים למעשה". עוד נכתב כי "חאשוקג'י היה קורבן להוצאה להורג מכוונת שתוכננה מראש". סעודיה דחתה את הדוח: "טענות לא מבוססות"

עריכה: טל רזניק

דוח האו"ם על רצח חאשוקג'י - כל הפרטים

  • האו"ם קבע כי קיימות ראיות לפיהן יורש העצר הסעודי אחראי לרצח העיתונאי
  • האו"ם כינה את מותו "פשע בינלאומי" וקבע: "היה קורבן להוצאה להורג שתוכננה מראש"
  • עוד נטען כי סעודיה אחראית לרצח תחת חוקי המשפט הבינלאומי

קיימות ראיות מהימנות שלפיהן יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, ובכירים אחרים בריאד אחראים לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - כך נכתב בדוח חקירה ראשוני שפרסם היום (רביעי) האו"ם המסמך, באורך של מאה עמודים, מגולל את סיפור הירצחו של העיתונאי הסעודי בחודש אוקטובר האחרון. ריאד, שמכחישה כי בנו של המלך היה מעורב ברצח, טרם הגיבה.

אגנס קלמרד, ממשרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, חקרה במשך שישה חודשים את הפרשה וקיבלה את הראיות מהרשויות בטורקיה. היא דרשה מגופי האו"ם והמזכ"ל אנטוניו גוטרש לחקור את יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן אודות הרצח וכינתה את מותו של העיתונאי "פשע בינלאומי". היא הוסיפה שמשום שמדובר בפשע בינלאומי, יש שיפוט אוניברסלי, ומשמעות הדבר שגם מדינות אחרות, כמו טורקיה וארצות הברית יכולות להעמיד לדין את האחראים לרצח.

קלמרד קראה למדינות החברות בארגון להטיל סנקציות על הנסיך - עד שיוכיח כי אינו אחראי למעשה. את ממצאי הדוח העבירה לסעודיה ואולם הממלכה הכחישה מעורבותו של יורש העצר ברצח. היא אמרה כי המשפט שמנהלות הרשויות בערב הסעודית נגד 11 נאשמים לא מזוהים לא עומד בסטנדרטים הבינלאומיים וצריך להיפסק.

לקריאה נוספת:
טורקיה עצרה שני אנשי מודיעין באיסטנבול: "ריגלו עבור האמירויות"
גל מעצרים חדש בסעודיה של תומכי פעילות למען זכויות נשים כלואות
הפיצוי על ביתור אבא: סעודיה נתנה בתי פאר לילדיו של חאשוקג'י

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
"היה קורבן להוצאה להורג מכוונת שתוכננה מראש". חאשוקג'י/רויטרס

מסקנתה של קלמרד הייתה כי "חאשוקג'י היה קורבן להוצאה להורג מכוונת שתוכננה מראש" וכי הוא "נרצח באופן אכזרי". לדבריה, סעודיה אחראית לרצח תחת חוקי המשפט הבינלאומי. "אין שום מסקנה בנוגע לאשמה. המסקנה היחידה היא שיש ראיות אמינות להמשיך את החקירה בנושא", כתבה.

דוח האו"ם גולל את רגעיו האחרונים של העיתונאי באמצעות שימוש בהקלטות של שיחות מתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבה נהרג. "אנחנו באים לקחת אותך", נשמעו פקידים סעודים אומרים לחאשוקג'י שניצב מולם זמן קצר לפני מותו. פרשת רצח וביתור העיתונאי שגלה לארצות הברית יצרה משבר ביחסים בין ערב הסעודית לארצות הברית ולמערב.

השר לענייני מדיניות חוץ, עאדל אל-ג'ובייר, דחה על הסף את הדוח ואמר כי הוא כולל "סתירות וטענות לא מבוססות". לדבריו, רק לערב הסעודית יש סמכות לחקור את הפרשה ואמר כי היא עדיין נמשכת.

המלך סלמאן, במהלך בפגישה עם בני משפחתו של העיתנואי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י 23 באוקטובר 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
"אחראי לרצח". יורש העצר בן סלמאן עם אחד מבניו של חאשוקג'י בארמון בריאד, אוקטובר 2018/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

שר החוץ, מבלוט צ'בושואלו, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי טורקיה תומכת בתוקף בהמלצות האו''ם בעניין רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. לדבריו, ''אנו תומכים בתוקף בהמלצות ד''ר אגנס קלמרד על הבהרות נסיבות מותו של חאשוקג'י ומציאת האחראים לרצח''.

העיתונאי הסעודי הגולה מתח ביקורת על בית המלוכה הסעודי באמצעות טורים שפרסם בוושינגטון פוסט. בתאריך ה-2 לאוקטובר 2018 הוא נכנס בצהריי היום לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי לאסוף מסמכים הנוגעים לנישואיו עם ארוסתו שהמתינה לו מחוץ למקום.

אף שהמתינה לו 12 שעות מחוץ למשרדים, ארוסה לא שב. דקות אחרי שנכנס לקונסוליה, חאשוקג'י נלקח למשרדו של הקונסול. בהמשך התגלה כי הוא נרצח במקום וכי עבר עינויים קודם למעשה.

מקורות ביטחוניים בטורקיה מסרו לאחר הירצחו כי עם כניסתו לשטח הקונסוליה הוא נעצר מיד על ידי 15 אנשי מודיעין סעודיים שהגיעו כמה שעות קודם לכן בטיסה. תמונותיהם ושמותיהם פורסמו זמן קצר לאחר הרצח בעיתון דיילי סבאח הטורקי. בטלוויזיה הטורקית פורסם תיעוד ממצלמות האבטחה, החל מרגע הנחיתה של המטוסים הסעודיים ועד לעזיבת המכוניות החשודות מהקונסוליה.

בממלכה הציגו כמה גרסאות על נסיבות מותו בקונסוליה. בתחילה אמרו בריאד כי הם אינם יודעים מה עלה בגורלו של חאשקוג'י, אך מאוחר יותר, בעקבות לחץ בינלאומי והצהרות מצד הרשויות בטורקיה, נאלצו להודות כי העיתונאי הגולה מת.

בן סלמאן הואשם בתכנון מבצע החיסול של חאשוקג'י, אך הממלכה טוענת מאז שאין לו יד בפרשה. היא הטילה זאת על סוכנים סוררים שפעלו בניגוד להוראות. עד כה, 11 איש הועמדו על ידיה לדין במעורבות ברצח, אך בקהילה הבינלאומית סבורים כי ההליך אינו שקוף ומספיק.

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
נרצח במקום וכי עבר עינויים קודם למעשה. תיעוד חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully