וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל מעצרים חדש בסעודיה של תומכי פעילות למען זכויות נשים כלואות

5.4.2019 / 17:09

ארגון לזכויות אדם ואחד ממכריהם של שמונת העצורים, בהם שניים בעלי אזרחות אמריקנית, אמרו כי הם הביעו תמיכה ברשת בנשים שעומדות לדין במשפט שגרר גינויים בינלאומיים. זהו גל המעצרים הראשון בממלכה מאז רצח חאשוקג'י לפני כחצי שנה

צילום: רויטרס

ערב הסעודית עצרה לפחות שמונה אנשים, בהם שניים שמחזיקים גם באזרחות אמריקנית, במה שנראה כמו ניסיון השתקה של תומכי פעילות לזכויות נשים העומדות למשפט. משפטן של אותן 11 נשים, שקידמו את ביטול האיסור על נהיגת נשים והצורך שלהן לקבל את אישורו של אפוטרופוס גברי, החריפו את הביקורת המערבית על מצב זכויות האדם בממלכה הסונית השמרנית. זו התחדדה ביתר שאת בעקבות הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשנה שעברה.

לפי אחד ממכריהם וארגון זכויות האדם הסעודי ALQST, האזרחים האמריקנים שנעצרו הם העיתונאי סלאח אל-חיידר, שאמו עזיזה אל-יוסף עומדת לדין; ובדר אל-איברהים, רופא ומחבר של ספר שעסק בשיעים. לדבריהם, העצורים החדשים - שבעה גברים ואישה אחת - הביעו ברשת תמיכה בזכויות נשים וברפורמות אחרות והם נעצרו ביום חמישי. הארגון, שבסיסו בלונדון, ואותו מכר, ששמר על עילום שם, אמר כי על חמישה אנשים נוספים הקרובים לאותן נשים נאסר לצאת מתחומי הממלכה מאז פברואר.

ממשלת ערב הסעודית והשגרירות בארצות הברית טרם הגיבו על הדיווח על גל המעצרים, הראשון מאז החיסול של חאשוקג'י, שהרס את תדמיתו של הנסיך מוחמד בן סלמאן כרפורמטור.

לקריאה נוספת
סעודיה שחררה פעילות למען זכויות נשים שתוארו כבוגדות

הפגנה מחוץ לשגרירות הסעודית בפריז על מעצר של פעילות למען זכויות נשים, 8 במרץ 2019. רויטרס
הפגנה נגד מעצר הנשים מחוץ לשגרירות הסעודית בפריז, בחודש שעבר/רויטרס

בשבוע שעבר הורה בית משפט בריאד על שחרור זמני של שלוש מתוך 11 הנשים העומדות למשפט, בהן עזיזה אל-יוסוף, אחרי חודשים של לחץ מצד ממשלות המערב. עם זאת, המעצרים החדשים יכולים לאותת על כך שהרשויות ימשיכו לקדם עונשים כבדים על מתנגדי משטר ומבקריו חרף הפצרות הקהילה הבינלאומית. בשנתיים האחרונות נעצרו עשרות פעילים, אנשי רוח ואנשי דת אחרים בגלי מעצרים שנועדו להשתקת האופוזיציה לשלטונו של בן סלמאן, שנתפס כשליט בפועל בעיני רבים.

הנשים שעומדות לדין נעצרו במאי שעבר, לפני ביטול האיסור ההיסטורי על נהיגת נשים, והוקעו כבוגדות. לפחות אחת מהן הואשמה בפשעי סייבר ועלולה להישלח לעד חמש שנות מאסר. חלק מאותן נשים סיפרו על עינויים שעברו במעצרן, כולל תקיפות מיניות, אך בריאד דחו זאת. חמישה גברים נעצרו באותו זמן, אך הם לא עומדים למשפט. ארגוני זכויות אדם אמרו כי שניים מהם שוחררו מאז, אך מצבם של היתר לא ידוע.

אזרח אמריקני אחר, ווליד אל-פתחי, מוחזק במעצר מאז 2017 כחלק מהקמפיין נגד שחיתות. בנו סיפר לסנאטורים אמריקנים בחודש שעבר כי הוא עבר עינויים, שכללו מכות חשמל והצלפות.

עוד באותו נושא

סעודיה – הדיקטטורה הערבית המכוערת בעולם

לכתבה המלאה
מחאה בבירת תוניסיה נגד ביקורו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 27 בנובמבר 2018. רויטרס
הפגנה נגד בן סלמאן בתוניסיה, נובמבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully