וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נחתוך לחתיכות, זה ייגמר": השיחות המפלילות מרצח חאשוקג'י

20.6.2019 / 13:22

דוח האו"ם שמצא ראיות הקושרות את יורש העצר הסעודי לרצח העיתונאי התבסס על הקלטות מתוך הקונסוליה. "אני מקווה שהעבודה תהיה קלה", אמר המומחה הרפואי שביתר את הגופה. "נפריד את המפרקים, זאת לא בעיה"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

כמה רגעים לפני שהעיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י נרצח, שניים מ-11 החשודים המתינו בקונסוליה של הממלכה באיסטנבול כשהם לחוצים לקראת המשימה שהוטלה עליהם.

"זה יהיה אפשרי לשים את הגוף בשקית?", שאל מהר מוטרב, קצין מודיעין סעודי שהיה יועץ בכיר של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, לפי דוח החקירה המיוחד של האו"ם שפורסם אתמול וכלל פרטים מחרידים שלא פורסמו עד עתה. "לא, זה כבד מדי", השיב סלאח אל-טובייקי, מומחה ממשרד הפנים שביתר את גופתו של העיתונאי ונפטר ממנה. הוא קיווה שהעבודה "תהיה קלה".

טובייקי המשיך: "נפריד את המפרקים, זאת לא בעיה. הגוף כבד. בפעם הראשונה אני אחתוך על הרצפה. אם ניקח שקיות פלסטיק ונחתוך את זה לחתיכות, זה ייגמר. נעטוף כל אחת מהן".

בסיום חילופי הדברים ביניהם, שאל מוטרב אם "השה לעולה" הגיע. שמו של חאשוקג'י לא הוזכר בשום שלב, אבל שתי דקות לאחר מכן הוא נכנס למבנה. הוא נלקח ללשכתו של הקונסול הכללי בקומה השנייה, שם הוא פגש את מוטרב. השניים הכירו זה את זה מעבודתם המשותפת בשגרירות הסעודית בלונדון שנים קודם לכן.

לקריאה נוספת:
הפיצוי על ביתור אבא: סעודיה נתנה בתי פאר לילדיו של חאשוקג'י
בכיר באמזון: הסעודים השיגו גישה לטלפון של ג'ף בזוס
שנה לפני חיסול חאשוקג'י: "בן סלמאן הקים צוות חשאי להשתקת מתנגדיו"

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
נכנס לקונסוליה ולא יצא. חאשוקג'י ברגעיו האחרונים/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

בשלב מסוים, ביקש מוטרב מחאשוקג'י לשלוח לבנו מסרון. "מה אני צריך לומר? נתראה בקרוב? אני לא יכול להגיד חטיפה", השיב העיתונאי שכתב טורים ביקורתיים נגד יורש העצר בוושינגטון פוסט.

"תעשה את זה קצר. תוריד את הז'קט", נאמר לו. חאשוקג'י השיב: "איך זה יכול לקרות בשגרירות? אני לא אכתוב שום דבר". מוטרב הגיב: "כתוב את זה, אדון ג'מאל. הזדרז. עזור לנו כדי שאנחנו נוכל לעזור לכך משום שבסופו של דבר ניקח אותך בחזרה לערב הסעודית. אם לא תעזור לנו, אתה יודע מה יקרה בסוף. תן לנו למצוא סוף טוב לבעיה".

בדוח נכתב כי המשך ההקלטות כוללות צלילים של תנועה, התנשמויות כבדות ועטיפת ניילונים. לפי המודיעין הטורקי, זה קרה אחרי מותו של חאשוקג'י, בזמן ביתור גופתו.

הדוח של האו"ם הגיע למסקנה כי הרצח היה מתוכנן ומכוון, כשכמה מדינות מערביות סבורות שבן סלמאן הורה על הרצח. בריאד מכחישים זאת ובכיר בממלכה אמר כי אין "שום דבר חדש" בדוח. לדברי עאדל אל-ג'ובייר, הממונה על יחסי החוץ, בדוח נכללות "טענות חסרות בסיס". ערב הסעודית מנהלת משפט נגד 11 נאשמים, אך הדוח המיוחד של האו"ם קרא לה לעצור אותו משום שהיא אינה עומדת בסטנדרטים הבינלאומיים.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שיחסיו עם ערב הסעודית היו מתוחים עוד לפני הפרשה, אמר כי אלו שאחראים לרצח "ישלמו את המחיר".

עוד באותו נושא

טורקיה עצרה שני אנשי מודיעין באיסטנבול: "ריגלו עבור האמירויות"

לכתבה המלאה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת G-20 בבואנוס איירס ארגנטינה, 30 בנובמבר 2018. רויטרס
ריאד מתנערת מאחריות. בן סלמאן/רויטרס

הדוח, שהתבסס על הקלטות מתוך הקונסוליה, על עבודתם הפורנזית של החוקרים הטורקיים ועל מידע מהמשפט המתנהל בערב הסעודית, מצביע על כך שאלו שהוקלטו לא היו מופתעים ממותו של חאשוקג'י או ניסו להציל אותו כעדות לכך שהיה זה רצח מתוכנן. חאשוקג'י הגיע לקונסוליה כדי להשלים את הליך הגירושים שלו לקראת חתונתו השנייה עם ארוסתו הטורקית.

בדוח נכתב כי ביקור שהתקיים כמה ימים קודם לכן הוביל להכנות ל"משימה מיוחדת וסודית ביותר", כולל הזמנות טיסות ושיחות בין מוטרב, נספח ביטחוני בקונסוליה והקונסול הכללי. באחת משיחות הטלפון, נאמר למוטרב כי חאשוקג'י ישוב בשבוע הבא.

"כן, כולנו היינו המומים. בדיוק דיברנו. אין שום דבר רשמי, אבל ידוע שהוא אחד מהאנשים שמחפשים אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully