וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרי האו"ם: ייתכן שהסעודים פרצו לטלפון של מייסד אמזון עם תכנה ישראלית

22.1.2020 / 16:55

מומחים של הארגון קבעו כי ייתכן שליורש העצר הייתה מעורבות במתקפת הסייבר שחדרה לטלפון של ג'ף בזוס. הם קראו לחקירה מידית של הפריצה, שאותה מכחישה ריאד. חברת NSO,מסרה כי היא "מזועזת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

חוקרים מטעם האו"ם אמרו היום (רביעי) כי ייתכן שערב הסעודית עשתה שימוש בתוכנת ריגול של חברת NSO הישראלית כדי לפרוץ לטלפון הסלולרי של בעלי אמזון, ג'ף בזוס. עוד אמרו החוקרים כי ייתכן שיורש העצר מוחמד בן סלמאן היה מעורב בתכנית בעצמו.

החוקרים המיוחדים, אגנס קלמרד ודייוויד קיי, אמרו כי המידע שיש בידיהם מצביע על "מעורבות אפשרית" של הנסיך באותה מתקפת סייבר, שלפי החשד בוצעה ב-2018. ריאד כינתה את הטענות האלו "אבסורדיות".

מומחי סייבר שנשכרו על ידי בזוס, האיש העשיר ביותר בעולם שהוא גם בעלי העיתון וושינגטון פוסט, הגיעו למסקנה שהטלפון נפרץ דרך קובץ שנשלח בהודעת ווטסאפ מחשבון שככל הנראה היה שייך ליורש העצר. לפי גורם המעורה בנושא, מהמכשיר דלפו כמויות עצומות של מידע כחודש לאחר מכן. בוושינגטון פוסט עבד העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, בטרם נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול כמה חודשים לאחר מכן.

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר של ערב הסעודית, ריאד, 12 בינואר 2020. רויטרס
החשיפה עשויה להקשות על משיכת משקיעים. בן סלמאן, בשבוע שעבר/רויטרס

קלמרד, החוקרת המיוחדת מטעם האו"ם להוצאות להורג ללא משפט, וקיי, חוקר מיוחד לחופש הביטוי, אמרו כי החשד למעורבות הסעודית "דורשת חקירה מידית של ארצות הברית ושל הרשויות הרלוונטיות הנוספות". הפריצה הסעודית פורסמה לראשונה הלילה על ידי הגרדיאן.

בעיתון הבריטי נכתב כי "החשיפה המטלטלת" שלפיה מלכה העתידי של ערב הסעודית היה מעורב אישית בפעילות נגד מייסד אמזון תכה בהלם את המשקיעים, מוול סטריט ועד לעמק הסיליקון. החשיפה עשויה לערער על מאמציו של יורש העצר למשוך יותר משקיעים מערביים לממלכה הסונית כחלק משינוי המדיניות הכלכלית שלה, על אף שהוא עשה זאת במקביל לדיכוי מבקריו ויריביו.

מבחינת הממלכה, הפרסום עשוי להעלות שאלות קשה בנוגע לדרך שבה השיג הצהובון האמריקני The National Enquirer פרטים אינטימיים על חייו הפרטיים של בזוס - כולל הודעות - תשעה חודשים לאחר מכן. בנוסף לכך, תיתכן התמקדות מחודשת במעשיו של יורש העצר ואנשיו בחודשים שקדמו לרצח חאשוקג'י.

ערב הסעודית הכחישה בעבר שהיא פרצה לטלפון של בזוס, והיא מתעקשת שהחיסול של חאשוקג'י היה "פעולה סוררת" ולא מילוי הוראה של יורש העצר. בחודש שעבר הרשיע בית משפט בממלכה שמונה אנשים במעורבות ברצח לאחר משפט חשאי. חמישה מהמעורבים נידונו לעונש מוות, בעוד ששלושה נוספים נשלחו ל-24 שנות מאסר במצטבר. ארגוני זכויות אדם תיארו את המשפט כפארסה.

עוד בוואלה!

שלא תצאו מנכ"ל אמזון: כך תגנו על הסמארטפון שלכם

לכתבה המלאה
מייסד אמזון, ג'ף בזוס נואם וושינגטון ארה"ב 13 בספטמבר 2018. AP
שאלות קשות בנוגע לדרך שבה התגלו פרטים אינטימיים על חייו הפרטיים. בזוס/AP

בחברת NSO אמרו כי הם "מזועזעים ונחרדים" מהדיווח על הפריצה לטלפון של בזוס. "אם הסיפור הזה נכון, הוא ראוי לחקירה מלאה של כל הגורמים המספקים שירותים אלה, על מנת להבטיח שהמערכות שלהם לא שימשו לניצול זה. בדיוק כפי שאמרנו כשהסיפורים הללו החלו לצוף לפני כמה חודשים, אנחנו יכולים להגיד באופן חד-משמעי שלא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו במקרה הזה".

בחברה הוסיפו כי "ניצול זה במערכות מעקב משחירות את קהילת מודיעין הסייבר, ומכתימות את היכולת שלנו להשתמש בכלים לגיטימיים כדי להיאבק בפשיעה חמורה ובטרור. אנו מצפים שכל השחקנים בזירה זו יעמידו הליכים ובקרות טכנולוגיות מחמירות, כמו אלה שהעמדנו, כדי להבטיח שלא נעשה שימוש במערכות אלה באופן פוגעני".

עוד אמרו ב-NSO שסיפורים מסוג זה "מדגישים את הצורך" ביישום מדיניות מחמירה של האו"ם בנושא זכויות אדם, וכי הם שמחים לפעול עם האו"ם, עם בזוס או עם "כל גוף אחר שמנסה להבין את הנושאים הללו במלואם, כדי להגדיר את ההנחיות להבטחת הגנה על זכויות אדם במכירה ובשימוש ובציוד מעקב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully