וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך הודעת ווטסאפ: "יורש העצר הסעודי פרץ לטלפון של בעלי אמזון"

לפי הגרדיאן, הטלפון של ג'ף בזוס - האדם העשיר בעולם - נפרץ ב-2018 אחרי שהפעיל תוכנה זדונית שנשלחה בעת התכתבות עם בן סלמאן. בזוס הוא בעלי וושינגטון פוסט, שבו עבד העיתונאי חאשוקג'י, שנרצח חודשים לאחר מכן. פרטים אינטימיים על בזוס פורסמו בצהובון אמריקני

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הטלפון הנייד של בעלי אמזון ג'ף בזוס נפרץ ב-2018 לאחר שקיבל הודעת ווטסאפ שנשלחה ככל הנראה מחשבונו האישי של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן - כך דווח בגרדיאן. על פי תוצאות של בדיקות דיגיטליות, ההודעה המוצפנת מהמספר ששימש את הנסיך כללה לפי ההערכות תוכנה זדונית שחדרה לטלפון של האדם העשיר ביותר בעולם. הבוקר (רביעי) הכחישה השגרירות הסעודית בוושינגטון את הדיווח בגרדיאן וכינתה אותו "אבסורד".

לפי הדיווח, הבדיקות מצאו כי יש סבירות גבוהה שהחדירה לטלפון נעשתה באמצעות קובץ וידאו נגוע שנשלח לבזוס, שהוא גם הבעלים של העיתון וושינגטון פוסט - שבו עבד העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, בטרם נרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול כמה חודשים לאחר מכן.

לפי גורמים המעורים בחקירה, שדיברו בעילום שם, השניים החליפו מסרונים ידידותיים ב-1 במאי באותה שנה, כשאותו קובץ נגוע נשלח אל בזוס. לפי אחד הגורמים, כמות גדולה של נתונים הועברה מהטלפון של בזוס בתוך שעות. הגרדיאן הבהיר כי אין הוא יודע אילו פרטים נגנבו מהטלפון ואיזה שימוש נעשה בהם.

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. 10 בפברואר 2019. AP
לא ברור איזה מידע נלקח ואיזה שימוש נעשה בו. בזוס/AP

בעיתון הבריטי נכתב כי "החשיפה המטלטלת" שלפיה מלכה העתידי של ערב הסעודית היה מעורב אישית בפעילות נגד מייסד אמזון תכה בהלם את המשקיעים, מוול סטריט ועד לעמק הסיליקון. החשיפה עשויה לערער על מאמציו של יורש העצר למשוך יותר משקיעים מערביים לממלכה הסונית כחלק משינוי המדיניות הכלכלית שלה, על אף שהוא עשה זאת במקביל לדיכוי מבקריו ויריביו.

מבחינת הממלכה, הפרסום עשוי להעלות שאלות קשה בנוגע לדרך שבה השיג הצהובון האמריקני The National Enquirer פרטים אינטימיים על חייו הפרטיים של בזוס - כולל הודעות - תשעה חודשים לאחר מכן. בנוסף לכך, תיתכן התמקדות מחודשת במעשיו של יורש העצר ואנשיו בחודשים שקדמו לרצח חאשוקג'י.

ערב הסעודית הכחישה בעבר שהיא פרצה לטלפון של בזוס, והיא מתעקשת שהחיסול של חאשוקג'י היה "פעולה סוררת" ולא מילוי הוראה של יורש העצר. בחודש שעבר הרשיע בית משפט בממלכה שמונה אנשים במעורבות ברצח לאחר משפט חשאי. ארגוני זכויות אדם תיארו אותו כפארסה.

עוד בוואלה!

מידע על מתנגדי משטר: שני עובדי טוויטר נאשמים בארה"ב בריגול לסעודיה

לכתבה המלאה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 18 בספטמבר 2019. רויטרס
החשיפה עשויה לערער על מאמציו למשוך יותר משקיעים מערביים לממלכה. בן סלמאן/רויטרס

מומחים דיגיטליים החלו לבחון את מכשירו של בזוס בחודש ינואר אשתקד בעקבות פרסום פרטים אינטימיים של חייו האישיים בצהובון האמריקני. הסיפור, שכלל את מעורבותו במערכת יחסים מחוץ לנישואים, הוביל את צוות האבטחה של המנכ"ל למרוץ לפיצוח כיצד המסרונים האישיים ששלח הגיעו לידי הצהובון שבשליטת חברת American Media Inc (AMI).

בעוד שב-AMI התעקשו כי קיבלו רמז על הרומן מאחיה של חברתו של בזוס, חקירת צוותו של המיליארדר גילה "בסבירות גבוהה" שהסעודים הצליחו לחדור למכשירו הסלולרי והשיגו מידע פרטי אודותיו. ראש צוות הביטחון של בזוס, גווין דה בקר, כתב בעיתון ה-Daily Beast במרץ אשתקד כי הוא העביר את ממצאי החקירה לרשויות האכיפה, אך לא סיפק מידע על הדרך בה הצליחו בממלכה להשיג גישה לטלפון. דה בקר תיאר את "מערכת היחסים הקרובה" שיורש העצר הסעודי פיתח עם דיוויד פקר, מנכ"ל החברה שבבעלותה נמצא הצהובון, בחודשים לפני פרסום הסיפור על בזוס.

בין בזוס לחאשוקג'י

לפי הגרדיאן, ניתוח פורנזי של מכשירו של מנכ"ל אמזון וראיות כי הפריצה החלה מקובץ ששלח בן סלמאן הועברה למומחית המשפטית באו"ם אגנס קלמרד. על פי הדיווח, המידע שנמסר נחשב כמהימן מספיק כדי שחוקרים ישקלו לבקש באופן רשמי הסברים מערב הסעודית.

קלמרד, שחקירתה על רצח חאשוקג'י מצאה "ראייה אמינה" לכך שהנסיך הסעודי ובכירים נוספים בממלכה אחראים לתקרית, אישרה לגרדיאן כי היא עדיין בודקת כמה כיווני חקירה אולם סירבה להגיב על הקשר לבזוס. לדבריה, היא פועלת על פי כלל הפרוטוקולים של האו"ם שדורשים מחוקרים להזהיר ממשלות מפני אישומים ציבוריים.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
"ראייה אמינה" שבן סלמאן ובכירים בסעודיה עומדים מאחורי הרצח. חאשוקג'י/רויטרס

מומחים סעודים אמרו לגרדיאן כי הם מאמינים שבזוס סומן כמטרה ככל הנראה בשל בעלותו על הוושינגטון פוסט ואופן סיקור הממלכה. הטורים הביקורתיים שכתב חאשוקג'י על המלך סלמאן וקמפיין הדיכוי שלו נגד פעילים ואינטלקטואלים הטרידו את יורש העצר ומקורביו.

אנדרו מילר, מומחה למזרח התיכון שכיהן במועצת הביטחון הלאומי בתקופתו של אובמה, אמר כי אם בן סלמאן כיוון למיליארדר האמריקני זה משקף את הסביבה המתבססת על מניעים אישיים בה פועל הנסיך. "הוא ככל הנראה האמין כי אם הוא ישיג משהו על בזוס זה יכול להטות את סיקור ערב הסעודית בפוסט", אמר מילר. "זה לא ברור אם לסעודים אין גבולות במובן של מה שהם מוכנים לעשות כדי להגן ולקדם את מוחמד בן סלמאן, בין אם זה ללכת על ראש אחת החברות הגדולות בעולם או של אחד ממתנגדיהם".

האפשרות שמנכ"ל אחת החברות המובילות באמריקה סומן כמטרה על ידי ערב הסעודית עלולה להעמיד את הבית הלבן בדילמה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר מתחזקים קשר צמוד עם יורש העצר למרות ממצאי המודיעין האמריקני - שדווחו ברמת ודאות בינונית עד גבוהה - כי מוחמד בן סלמאן הורה על רצח העיתונאי.

ערב הסעודית ו-AMI הכחישו את מעורבות הממלכה בפרסום הסיפור על בזוס. עורך דין מטעמו של בזוס מסר כי "אין לי תגובה בנושא חוץ מאשר שמר בזוס משקף פעולה עם החקירות".

(עדכון ראשון: 23:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully