וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההסכם של ארה"ב וטליבאן: 27 נהרגו בפיגוע של דאעש באפגניסטן

6.3.2020 / 20:50

מחבלים פתחו באש בטקס לציון מותו של מנהיג מהמיעוט השיעי במדינה ופצעו עשרות בני אדם. גם סגן הנשיא נכח באירוע, אך ניצל. זו המתקפה הקשה ביותר בקאבול מאז הסכם השלום באפגניסטן. טראמפ: "טליבאן עשוי להשתלט על המדינה, אבל אנחנו לא יכולים להיות בה עוד 20 שנה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מחבלים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הרגו היום (שישי) לפחות 27 בני אדם במתקפה בטקס בבירת אפגניסטן. זהו הפיגוע הגדול הראשון בקאבול מאז שארצות הברית וטליבאן חתמו על הסכם שלום בשבת, שבמסגרתו אמורים הכוחות האמריקניים לעזוב את המדינה. טליבאן הכחיש את מעורבותו בפיגוע, בטרם קיבל דאעש אחריות על המתקפה שבה נפצעו 55 בני אדם נוספים.

בטקס נכח גם עבדוללה עבדוללה, סגן הנשיא, שנמלט מהפיגוע ללא פגע. דובר משרד הבריאות אמר כי מניין ההרוגים עשוי לעלות. לפי מקור בנאט"ו, יותר מ-30 בני אדם נהרגו, כש-42 איש נוספים נפצעו, בהם 20 במצב קשה

דובר משרד הפנים אמר כי כוחות הביטחון ניהלו חילופי אש עם המחבלים במשך שעות, עד שהשתלטו על המצב והרגו לפחות שלושה מחבלים בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

גברים אפגנים בוכים בבית החולים אחרי ששמעו על קרוביהם שנהרגו בפיגוע בקאבול שבאפגניסטן ב-6 במרץ 2020. רויטרס
יותר מ-42 בני אדם נפצעו. נוכחים בטקס בבכי לאחר הפיגוע/רויטרס

הכינוס ציין את יום השנה למותו של עבדול עלי מזארי, מנהיג משורות המיעוט ההאזרי שנהרג ב-1995 אחרי שנלקח בשבי על ידי טליבאן. בשנה שעברה נהרגו 11 בני אדם בפיגוע באותו טקס, שגם עליו קיבל דאעש אחריות. מרבית ההאזרה הם שיעים, ודאעש רואה בהם כופרים והוא אחראי לפיגועים קטלניים נגדם בשנים האחרונות.

הנשיא אשרף גאני אמר כי המתקפה היא "פשע נגד האנושות ונגד אחדותה הלאומית של אפגניסטן". עבדוללה סיים במקום השני בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות המדינה, ובכל אחת מהן הוא חלק על התוצאות. מאז 2014 הוא משמש בתפקיד המקביל לזה של סגן נשיא ובעבר היה גם שר החוץ. הוא מערער גם על תוצאות הבחירות מספטמבר, שהוכרזו בחודש שעבר על ידי ועדת הבחירות. גאני אמר שהוא שוחח עם עבדוללה, יריבו הוותיק.

עוד בוואלה!

בית הדין הבינלאומי יחקור פשעי מלחמה באפגניסטן; ארה"ב זועמת

לכתבה המלאה
חיילים בריטים עם כוח נאט"ו בזירת הפיגוע בקאבול שבאפגניסטן ב-6 במרץ 2020. רויטרס
חיילים בריטים עם כוח נאט"ו בזירת הפיגוע בקאבול, היום/רויטרס

ארצות הברית מנסה להוביל את המאמצים להשגת שלום במדינה, והאלימות בה פחתה משמעותית במהלך הפסקת אש בת שבוע בטרם נחתם ההסכם עם טליבאן בדוחא לפני שבוע. עם זאת, מאז המשיך הארגון במתקפותיו נגד כוחות הביטחון של אפגניסטן, וארצות הברית אף תקפה אותו מהאוויר השבוע בתקרית ראשונה מסוגה מאז החתימה על ההסכם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום כי "ייתכן" שטליבאן ישתלט מחדש על המדינה אחרי נסיגת הכוחות האמריקניים, שפלשו אליה לפני יותר מ-18 והפילו את משטרו בעקבות פיגועי 11 בספמבר. בשיחה עם כתבים בבית הלבן, נשאל טראמפ בנושא, ואמר: "זה לא אמור להיות ככה, אבל ייתכן שזה יקרה. בסופו של דבר, מדינות צריכות לדאוג לעצמן. אנחנו לא יכולים להיות שם למשך 20 שנה נוספות".

נשיא אפגניסטן אשרף גאני במסיבת עיתונאים בקאבול, 1 במרץ 2020. רויטרס
סגנו עבדוללה נכח בטקס. נשיא אפגניסטן גאני/רויטרס

עוד ב-2016 הבטיח טראמפ להחזיר את כל החיילים האמריקנים מהמלחמות מעבר לים. לפי ההסכם עם טליבאן, תחול נסיגה הדרגתית שאמורה להימשך 14 חודשים, שבסיומם יעזבו כל הכוחות הזרים. ואולם, זה מותנה בכך שטליבאן ימנע מאפגניסטן לשמש שוב בסיס למתקפות נגד ארצות הברית ובעלי בריתה, והפיגוע היום בקאבול מעלה שאלות לגבי יכולתו להיאבק בדאעש, שנאבק גם בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully