וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין הבינלאומי יחקור פשעי מלחמה באפגניסטן; ארה"ב זועמת

6.3.2020 / 10:40

השופטים בהאג הפכו החלטה בערכאה נמוכה יותר, ואישרו לתובעת הראשית להמשיך בחקירת הפשעים שביצעו לכאורה ארה"ב, צבא אפגניסטן וטליבאן. "מוסד פוליטי המתחזה לגוף משפטי", זעם פומפאו. וושינגטון אינה חברה בבית הדין, וההחלטה מגיעה אחרי ההסכם עם טליבאן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בית המשפט הפלילי הבינלאומי נתן אתמול (חמישי) אישור להמשיך חקירת פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה באפגניסטן על ידי טליבאן, הצבא המקומי וכוחות ארצות הברית. ההחלטה, שהגיעה ימים אחרי ההסכם בין וושינגטון לבין טליבאן על נסיגה הדרגתית מהמדינה, הפכה פסיקה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר. עתה, התובעת של בית הדין, פאטו בנסודה, תוכל לפתוח בחקירה מלא, חרף התנגדות ארצות הברית.

"בית הדין לערעורים קבע כי הולם לאשר את החקירה", אמר נשיא ההרכב, השופט פיוטר הופמנסקי, שציין כי הבחינה המקדימה על ידי התובעת של בית הדין מצאה ביסוס לכך שבוצעו פשעי מלחמה באפגניסטן וכי לבית המשפט יש סמכות לדון בהם.

אפגניסטן חברה בבית הדין, היושב בהאג, אך ארצות הברית לא והיא הטילה הגבלות נסיעה וסנקציות אחרות על גורמים בבית הדין, שהוקם ב-2002, בשנה שעברה.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו גינה את הפסיקה ואמר כי בית המשפט הוא "מוסד פוליטי, המתחזה לגוף משפטי, שאינו נותן דין וחשבון". לדבריו, "הפסיקה הזו פזיזה עוד יותר כי היא מגיעה ימים אחרי שארצות הברית חתמה על הסכם שלום היסטורי באפגניסטן - הסיכוי הטוב ביותר להגיע לשלום זה דור שלם". הוא הוסיף: "ארצות הברית תנקוט את כל הצעדים להגנה על אזרחיה מפני אותו 'בית משפט' סורר".

מגזין אפגניסטן צבא ארה"ב 2001. GettyImages
המלחמה הארוכה ביותר. כוחות אמריקניים באפגניסטן/GettyImages

הרכב מקדים דחה בשנה שעברה את בקשתה של התובעת מ-2017 לפתוח בחקירה בטענה כי הסיכויים להצלחה היו נמוכים, לנוכח הזמן שחלף, חוסר שיתוף פעולה מצד קאבול וושינגטון, ומכיוון שהיא לא "תשרת את האינטרסים של הצדק".

עם זאת, הופמנסקי אמר כי על בנסודה להמשיך בחקירה ולא להגביל אותה לממצאים ראשוניים, מכיוון שהדבר "יעכב באופן מוטעה את תפקידה של התביעה בחיפוש האמת".

בנסודה סבורה שיש יסודות לפתוח בחקירה סביב פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בין 2003 ל-2014, כולל רצח המוני של אזרחים על ידי טליבאן, עינויי אסירים על ידי הרשויות באפגניסטן ובמידה פחותה על ידי כוחות ארצות הברית וה-CIA.

"לקורבנות הרבים של הזוועות שנעשו במהלך הסכסוך באפגניסטן מגיע סוף סוף לקבל צדק", אמר בנסודה לאחר הפסיקה. "היום הם נמצאים צעד אחד קרוב יותר לשם".

ביום שבת חתמו ארצות הברית וטליבאן על סיום המלחמה שנפתחה ב-2001 אחרי פיגועי 11 בספטמבר. היא הפכה למלחמה הארוכה בתולדות ארצות הברית, שעדיין מחזיקה בכ-13 אלף חיילים במדינה. עם זאת, ביום רביעי תקף חיל האוויר האמריקני כוחות טליבאן, שמצדו תקף שורת יעדים של הכוחות האפגניים.

בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא המוצא המשפטי האחרון לחקירת פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות שבוצעו על ידי אזרחים ממדינות החברות בו, או אם הם התרחשו בשטחה של אחת המדינות החברות בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully