וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט נגד אוחנה: "מ"מ פרקליט המדינה לא יכול להיות תלוי בשר המשפטים"

4.3.2020 / 20:30

היועץ המשפטי לממשלה תקף את שר המשפטים, ואמר כי מ"מ פרקליט המדינה לא יכול לכהן תחת סכנה שכהונתו לא תוארך על ידי השר אם לא יפעל כפי שהשר מצפה ממנו. "נאמנות שכזו לדרג הפוליטי לא יכולה לדור בכפיפה אחת עם התפקיד אותו נדרשים שומרי הסף למלא", אמר

צילום: יותם רונן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף הערב (רביע) את שר המשפטים אמיר אוחנה, ואמר כי "פרקליט המדינה וממלא מקום פרקליט המדינה אינם יכולים להיות תלויים ברצונו הטוב של שר המשפטים". הוא הוסיף כי "מצב בו מ"מ פרקליט המדינה מכהן תחת צל לפיו ייתכן וכהונתו לא תוארך על ידי השר - איננו ראוי".

בכנס טירקל, שהתקיים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, אמר מנדלבליט כי "ההצעות להחלשת או אפילו ביטול הערובות הפרוצדורליות המיועדות להגן על עצמאותם של שומרי הסף, נועדו להבטיח כי אלו שיתמנו לתפקידים אלו יגלו נאמנות מלאה לגורם הפוליטי הממנה אותם, שיכול בהינף יד להביא לסיום כהונתם בתפקיד". הוא תקף גם את מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד, והוסיף כי "נאמנות שכזו לדרג הפוליטי הממנה אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם התפקיד אותו נדרשים שומרי הסף למלא בחברה דמוקרטית".

היועץ המשפטי לממשלה הסביר כי "שומרי הסף אינם פועלים נגד הממשלה. הם פועלים ביחד איתה, לקידום מדיניות הדרג הנבחר. אבל בנקודות קצה, כאשר קיימת התנגשות בין השלטון לבין החוק, ומקרים כאלה לצערנו יכולים להתרחש כידוע לא כעניין תיאורטי - על שומרי הסף לבחור בחוק". לדבריו, "שומר סף שנאמנותו נתונה לדרג הפוליטי שמינה אותו, ולא לאינטרס הציבורי, איננו יכול למלא את תפקידו כשומר סף".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"ההתקפות הללו אינן מרתיעות אותי". היועמ"ש אביחי מנדלבליט/שלומי גבאי

"בהתאם לכך", המשיך מנדלבליט, "פרקליט המדינה או ממלא מקום פרקליט המדינה איננו יכול להיות תלוי ברצונו הטוב של שר המשפטים לבדו, בקשר לעצם מינויו או למשך המינוי". הוא טען כי מצב שבו מ"מ פרקליט המדינה מכהן תחת האפשרות שתפקידו לא יוארך אם לא יגלה נאמנות לשלטון - איננו ראוי. הוא אף הסביר כי זו הסיבה בגינה קבעתי כי מינויו של אדם לתפקיד לתקופה של שלושה חודשים, שבסיומה שר המשפטים יוכל להחליט אם להאריך את המינוי בשלושה חודשים נוספים, כאשר היועץ המשפטי לממשלה מתנגד למינוי, עולה כדי מניעה משפטית.

דברי מנדלבליט נאמרו בין היתר ביחס לדברים שנשא שר המשפטים אמיר אוחנה לאחרונה. "גם אם חוק היועמ"שים שניסיתי לקדם היה עובר, לא בטוח בכלל שהייתי מחליף את היועצת המשפטית של משרד המשפטים", אמר השר. "היא עושה עבודה מצוינת ונאמנה, ועושה מה שיועמ"ש צריך לעשות - עוזרת לשר לקדם את המדיניות שלו. לא המדיניות של היועץ, של השר". היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי "הדברים הללו אינם משקפים חלילה את דעתי באשר לעבודתה הטובה של היועצת המשפטית של משרד המשפטים, עו"ד לאה רקובר, אותה אני מכיר שנים רבות". הוא הבהיר כי "למרבה הצער, המציאות הנוכחית לא רק שאין בה כדי להצדיק פעולות להחלשת הערובות הפרוצדורליות לשמירת עצמאותם של שומרי הסף, אלא שהיא מצדיקה את ההיפך - הגברת הערובות הללו".

"מערכות החוק והמשפט נדרשות לגלות נאמנות לדרג הפוליטי"

מנדלבליט הבהיר כי "הכוונה היא למציאות שבה שר המשפטים טוען בראיון שמערכת אכיפת החוק עשתה 'שגיאה קיצונית וחמורה', בהגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה, ושהתיקים 'לא יבשילו לידי הרשעה'; כאשר ברור האינטרס הפוליטי העומד בבסיס קביעותיו אלו, וברור שאין לו כלים לגבש עמדה כזו - ולו מן הטעם שלא נחשף לראיות בתיק, ובוודאי שלא היה שותף לדיונים המעמיקים בנוגע למשמעותן של ראיות אלו ולניתוח המשפטי שלהן".

הוא הוסיף כי "הכוונה היא למציאות שבה שר המשפטים מודיע שיש פסקי דין של בג"ץ שלא צריך לקיים, ולמרות שלאחר מכן הסתייג מדבריו אלו, לאחרונה, כאשר בית המשפט העליון הוציא צו ביניים שלא לרוחו בעניין הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא המחלקה לחקירות שוטרים, הוא טען ש'בג"ץ עשה יד אחת עם היועץ המשפטי לממשלה'. ואלו הן מעטות מהדוגמאות הרבות, המלמדות על תפיסה שלפיה מערכות החוק והמשפט נדרשות לגלות נאמנות לדרג הפוליטי, שאם לא כן - יש מקום להתעלם מהכרעותיהן ולא לכבדן".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019 אוחנה. ראובן קסטרו
"שומרי הסף אינם פועלים נגד הממשלה". היועמ"ש מנדלבליט ושר המשפטים אוחנה/ראובן קסטרו

מנדלבליט הוסיף כי "למרבה הצער, התקפות על מערכות החוק והמשפט במדינת ישראל הפכו בעת האחרונה לחזון נפרץ". לדבריו, "חלק מההתקפות מכוונות באופן אישי כלפי גורמים כאלה ואחרים המשרתים במערכות אלו, בשל החלטות אותן קיבלו במסגרת תפקידם. גם אני מותקף, לעיתים קרובות אף באופן בוטה. חשוב לי לומר - ההתקפות הללו אינן מרתיעות אותי". הוא הצהיר כי "אין דבר בעולם שיסיט אותי מדרך הישר - מדרך המשפט והצדק. אני ממלא את תפקידי כדי לשמור על שלטון החוק במדינה ואני אמשיך לפעול כדי לסייע ככל הניתן לממשלה לקדם את מדיניותה בגבולות הדין".

(עדכון ראשון 19:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully