וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"מ פרקליט המדינה על "הממד החמישי": "דוחה את הטענה על שיקולים פוליטיים"

24.2.2020 / 20:59

דן אלדד הבהיר כי ההחלטה לפתוח בחקירה נגד החברה התקבלה בהתאם לעמדות הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות ולא נבעה משיקולים זרים. ממלא-מקום פרקליט המדינה הבהיר כי הפרשה לא מעלה חשד ביחס לח"כ או איש ציבור אחר, ולכן אין חשש כי תשפיע על הבחירות

בווידאו: היועמ"ש גיבה את ההחלטה לפתוח בחקירת פרשת הממד החמישי/עריכה: עמית שמחה

ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, פרסם הערב (שני) מכתב ובו השתלשלות העניינים בנוגע לחקירת "הממד החמישי", כדי להפריך את הטענות לפיהן עיתוי ההחלטה לפתוח בחקירה נבע מהתערבות פוליטית. המכתב הוא תשובה לפנייה של עמותת "משמר הדמוקרטיה הישראלית". "אנו דוחים מכל וכל את הטענה שעולה במכתבכם", נכתב מטעמו של אלדד, "כאילו ההחלטה לפתוח בחקירה בעניין 'הממד החמישי' ועיתויה נבעו משיקולים פוליטיים. ההחלטה בעניין באה לאחר בחינת הדברים לגופם, והתבססה על עמדות הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות. משך הטיפול בעניין זה נבע מן הצורך לבחון את החומרים הרלוונטיים ואת מכלול השיקולים הנוגעים בדבר".

דוח מבקר המדינה ובו החששות כלפי העסקה עם "הממד החמישי" פורסם במרץ האחרון. על פי מכתבו של אלדד, ביוני הוחלט, לאחר בחינה ראשונית של הנושא ובהמלצת המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר, לבקש ממבקר המדינה את החומרים הרלוונטיים. מהמכתב עולה כי במשך כל השנה שעברה הועברו החומרים, ומדי כמה חודשים התבקשו מסמכים נוספים - עד החודש שעבר.

עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
הפריך את הטענות לפיהן עיתוי ההחלטה נבע מהתערבות פוליטית. אלדד/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

ב-20 בינואר, לפני כחודש, התקיימה ישיבה בנושא בראשות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בה נאמר כי החומרים אינם מעלים חשד למעורבות של נבחרי ציבור, אולם נדרשו בירורים נוספים עם גורמים שלא נכחו בישיבה - ונקבעה ישיבה נוספת לסוף פברואר. בינתיים, בתחילת החודש הנוכחי, מונה אלדד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה ונכנס לתפקיד. בשבוע שעבר, נכתב, פנו כמה גורמים לאלדד - ובהם גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שכבר פנה בעבר ליועמ"ש בעניין וטען שאינו יכול לטפל בליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה, שכן המבקר לא יכול להעביר לו את כלל החומרים בעניין בשל האפשרות שתיפתח חקירה פלילית.

כדי להכין מענה לפניות, ביקש אלדד לשמוע את עמדת הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות, וגם כהכנה לדיון שהיה צפוי להתקיים בראשות מנדלבליט בסוף החודש. ואולם, הנושא עלה כבר בפגישה שקיימו היועמ"ש ואלדד ביום חמישי האחרון, ובמהלכה הביע האחרון את עמדתו לפיה אין מעורבות של נבחרי ציבור בעניין - ולפיכך הוחלט להעביר את העניין לטיפולו. הסיבה היא שהנחיית היועץ המשפטי לממשלה קובעת כי אישור היועמ"ש נדרש לחקירת נבחרי ציבור, אך ככל שאין מעורבות של נבחרים, מספיק אישורו של פרקליט המדינה.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס בשבע בירושלים 24 בפברואר 2020. -, אתר רשמי
החליט להעביר את הטיפול לידי אלדד. מנדלבליט/אתר רשמי, -

אלדד אף ציין בפני מנדלבליט כי ככל שהפרשה לא מעלה חשדות כלפי נבחרי ציבור, הרי שאין הצדקה לבצע בה בדיקה מקדימה, וגם אין חשש כי היא תשפיע על הבחירות, כפי שמעלות חקירות של נבחרי ציבור ושל מועמדים. לדבריו, המסקנה הייתה כי דינו של התיק ככל תיק אחר. לדברי אלדד, באותה הזדמנות נשמעה גם עמדתה של ראשת מח"ש, עו"ד קרן בר מנחם, באשר לזהות הגוף שיבצע את החקירה, והוחלט כי בשלב ראשון תועבר החקירה למשטרה, וככל שימצאו חשדות כלפי גורמים משטרתיים - תיבחן מעורבות של מח"ש. בהמשך לפגישה הודיע אלדד על הפתיחה בחקירה.

"מהשתלשלות הדברים עולה בבירור כי עמדת ממלא מקום פרקליט המדינה התבססה על עמדות הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות בנושא, וכן כי לא היה כל עיכוב בקבלת ההחלטה בעניין זה", כתב עוזרו של אלדד, יוראי מצלאוי. "עם הגעתו של מ"מ פרקליט המדינה ללשכת פרקליט המדינה הוא נדרש לנושא על פי סדרי העבודה המקובלים. כפי שפורט בהרחבה לעיל, לצורך הכרעה בעניין התקיימה התייעצות מחודשת עם הגורמים הרלוונטיים, שהציגו את עמדתם בפני מ"מ פרקליט המדינה. הוסכם על כלל הגורמים, כי מכלל המסמכים שהתקבלו בעניין לא עולה בשלב זה כל חשד קונקרטי ביחס לח"כ או איש ציבור אחר המתמודד בבחירות הקרובות אלא נגד גורמים אחרים בחברת 'הממד החמישי'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully