וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: מ"מ פרקליט המדינה לא פעל משיקול פוליטי בפרשת "הממד החמישי"

24.2.2020 / 10:34

היועמ"ש התייצב לצד דן אלדד, לאחר שהאחרון הורה על פתיחה בחקירה בעניין החברה שבראשה עמד גנץ. "זוהי טענת כזב שנועדה לפגוע באמון הציבור בפרקליטות, ויש לדחות אותה בכל תוקף", אמר והדגיש כי לפי חומר הראיות הקיים, אין נבחר ציבור מעורב בפרשה

בווידאו: היועמ"ש גיבה את ההחלטה לפתוח בחקירת פרשת הממד החמישי/עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: מנדלבליט על הגשת כתבי האישום נגד נתניהו, ינואר)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייצב היום (שני) לצדו של ממלא-מקום פרקליט המדינה דן אלדד, בהחלטה לפתוח בחקירה בפרשת "הממד החמישי", החברה שבראשה עמד יו"ר כחול לבן. בנאום שנשא בכנס "בשבע", אמר היועמ"ש כי הוא "משוכנע שמ"מ פרקליט המדינה איננו פועל מתוך שיקולים פוליטיים". לדבריו, "זוהי טענת כזב שנועדה לפגוע באמון הציבור בפרקליטות, ויש לדחות אותה בכל תוקף". הוא אף הבהיר כי מחומר הראיות שנאסף עד כה, אין נבחר ציבור מעורב בפרשה.

"מ"מ פרקליט המדינה ואני נחושים לעבוד בשיתוף פעולה מלא למען קידום שלטון החוק במדינה, ולמען ביצור מעמדה העצמאי של התביעה הכללית", הוסיף מנדלבליט. "מובן מאליו שמתיחת ביקורת היא לגיטימית, ואנו משתדלים תמיד להיות קשובים על מנת שנוכל להשתפר כמערכת כל הזמן. עם זאת, כאשר הביקורת מתעלמת ונמנעת מהתמודדות עם הסברים הזמינים לכל דורש, נראה כי היא הופכת מכלי שמטרתו להאיר ולשפר, לכלי ניגוח שמטרתו להחליש ולעשות דה-לגיטימציה מכוונת".

היועמ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס בשבע בירושלים 24 בפברואר 2020. -, אתר רשמי
"טענת כזב". מנדלבליט בכנס "בשבע", היום/אתר רשמי, -

מנדלבליט הוסיף בהקשר זה כי "מערכת המשפט במדינת ישראל פועלת יומם וליל לשם קידום שלטון החוק במדינה, באופן עצמאי ונטול פניות, ובמנותק משיקולים פוליטיים". הוא טען כי "יש כאלה שמצפים שהמערכת הזו תגלה נאמנות לגורם פוליטי. אם תרצו - 'נאמנות בפרקליטות'. הציפייה הזו חותרת תחת העקרונות הבסיסיים ביותר של שלטון החוק במדינה דמוקרטית. שיקולי התביעה הכללית לחוד, והשדה הפוליטי לחוד. בימים האחרונים ישנם אנשים שמבקשים, באופן מלאכותי, לערבב בין הדברים. ליצור מצג שווא כאילו עבודתנו מביאה בחשבון שיקולים מהשדה הפוליטי. לא היה כדבר הזה, ובטוחני כי גם לא יהיה כדבר הזה".

דבריו של מנדלבליט באים לאחר שאלדד הורה בסוף השבוע על פתיחה בחקירה פלילית בפרשת "הממד החמישי". אלדד ציין כי קיבל את ההחלטה לאחר שבחן את המסמכים, חוות דעת קודמות שנכתבו לפני כמה חודשים בפרקליטות, וישיבות שקיים עם גורמים בכירים בפרקליטות. החקירה תוטל על היחידה לחקירות הונאה בלהב 433 וככל שיעלה צורך בכך, גם המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) תעורב בחקירה.

עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
"נחושים לעבוד בשיתוף פעולה מלא". מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

בכירים בפרקליטות תקפו את אלדד על עיתוי ההחלטה, וטענו כי היא יוצרת מראית עין של מעורבות פוליטית בהחלטות מקצועיות של הפרקליטות. מנגד, מקורבי אלדד טענו כי ההחלטה התבססה על חוות דעת של המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר, וכי השאלה היא לא מדוע התקבלה ההחלטה כעת, אלא מדוע התעכבה משך חודשים.

דברי היועמ"ש היום התייחסו בין השאר גם להודעה הרשמית שהוציאה לשכת אלדד ביום שישי בצהריים, במסגרתה הבהיר אלדד כי הוא והיועץ "פועלים תוך אמון והערכה זה לזה ונחושים לעבוד יחד למען המדינה, שלטון החוק בה, ועצמאות מערכות האכיפה", וכי מעולם לא סבר שהיועץ פועל משיקולים פוליטיים.

במוקד הפרשה עומד דוח מבקר המדינה ממרץ 2019, שחלק נכבד ממנו הוקדש להתקשרות של המשטרה עם החברה, שנסגרה שנה קודם לכן. המבקר דאז, יוסף שפירא, מצא ליקויים בדרך שבה התנהלו היחסים בין המשטרה לחברה שהציעה לרכוש מערכת טכנולוגית בענייני מודיעין שאותה היא פיתחה.

"לכבד את החוק גם שלא נוח"

מנדלבליט התייחס גם לאירוע במסגרתו איש התקשורת בועז גולן הקריא על במת "הלאומיאדה" קטעים אסורים בפרסום מתוך הקלטות אשכנזי-מנדלבליט בפרשת הרפז, ומתח ביקורת נגד אנשי ציבור על אי מימוש החלטות בית משפט וגורמי אכיפת החוק. "במדינת ישראל שלטון החוק מחייב את כולם - את האזרח ואת רשויות השלטון, את הפקידות ואת נבחרי הציבור", אמר. "צריך לכבד את החוק גם כשזה לא נוח. כשגורמים כאלה ואחרים, מטעמים שאינם ממין העניין, מבקשים לנסות ולפגוע בלגיטימציה של החלטותיי כיועץ המשפטי לממשלה בנוגע לעניין שונה, באמצעות מחזור טענות חסרות ביסוס מהעבר, אני מציע לכולם למצוא את התשובה המוחצת והחד-משמעית לטענות הללו בפסיקתם של שמונה שופטים של בית המשפט העליון בהליכים שונים. מי שקורא שלא לכבד את הפסיקה הזו, או מפר באופן מכוון את הפסיקה הזו, הוא זה שפוגע במעמד של שלטון החוק במדינה".

"הדברים האלה לצערי אינם מקריים", המשיך מנדלבליט. "כאשר גורמים בכירים בדרג המדיני מתבטאים על כך כי ניתן להימנע מלכבד את פסיקת בית המשפט העליון; כאשר גורמים בדרג המדיני מבהירים כי אין בכוונתם לשקול ולכבד את חוות דעתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה; כאשר החלטה על כתב אישום שמתקבלת לאחר תהליך שלם וסדור, של בחינה מעמיקה של ראיות, קיום הליך של שימוע, ושקילת כל הטענות באופן ענייני ומקצועי, מתוארת כ'הפיכה שלטונית'; כל הדברים האלה מביאים להחלשת המעמד של שלטון החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully