וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריפוי חולים ו"תחיית המתים" בעשרות אלפי שקלים: ההבטחות של ברלנד

כתב האישום שהוגש נגד מנהיג קהילת שובו בנים מתאר שורה של מקרים קשים בהם ניצל לכאורה את מצבם של נזקקים מ-2014 ועד מעצרו. בין היתר פורטו הבטחות שווא שהעניק להורים לילד עם שיתוק מוחין ולבת של חולת סרטן סופנית. סנגורו הכחיש: "רוצים להשאיר קשיש בן 82 במעצר"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

ריפוי חולים סופניים ושיתוק מוחין, תחיית המתים והבטחות לפוריות תמורת עשרות אלפי שקלים - כתב האישום שהוגש היום (ראשון) נגד אליעזר ברלנד מתאר שורה של מקרים קשים שבהם ניצל לכאורה את מצבם של חולים ונזקקים ונתן להם הבטחות שווא. המעשים המיוחסים לו בוצעו מ-2014 ועד לחודש שעבר, אז נעצר.

בין היתר מתואר כי בתחילת 2017, פנו הורים לילד עם שיתוק מוחין שמתנייד בהליכון לעוזרו של ברלנד נתן סולומון על "פדיון נפש" עבור ריפויו. בהנחייתו הם העבירו 5,000 שקלים. לאחר שלא חל שיפור, פנו שוב והתבקשו לשלם 5,000 שקלים נוספים וזאת "על יסוד מצג שווא שיצר הנאשם כי בכוחו להביא לריפויו, זאת בעוד הנאשם אינו יודע שרפואתו כאמור אכן תתרחש וכשהוא מבין שאין בכוחו לגרום לכך ותוך ניצול מצוקתם". זאת כאשר ברלנד הבטיח לאב שהילד יעמוד על רגליו וילך, ועל בסיס זה דרש מהם 10,000 שקלים נוספים. כשהאב ניסה לברר מדוע בנו לא החל ללכת, התבקש להעביר כספים נוספים.

הגשת כתב אישום כנגד הרב ברלנד, משפט מחוזי ירושלים, 1 במרץ 2020. יהונתן סינדל / פלאש 90, פלאש 90
ברלנד בבית המשפט, היום/פלאש 90, יהונתן סינדל / פלאש 90

במקרה אחר מתואר כי בת לחולת סרטן סופנית פנתה לברלנד ב-2014. הוא דרש ממנה 20 אלף שקלים, ואמר בי באם ישולם לו הסכום, בבית החולים יעשו צילום ויראו שהיא בריאה. לאחר שחלה החמרה במצב, ברלנד ביקש כספים נוספים תוך הבטחה כי תחיה עד גיל 120, כמה ימים אחרי כן, היא הלכה לעולמה. במקרה נוסף של חולת סרטן, העבירו האישה ובעלה כ-680 אלף שקלים לברלנד. הוא אמר לחולה שלא רצתה פיזיותרפיה, כי אינה צריכה לקבל טיפול, והיא הפסיקה את הטיפולים. ברלנד מצדו הבטיח כי היא תחלים ותעבור את גיל 100. בהמשך העבירו לו בני המשפחה כספים נוספים כשהוא מציג מצג שווא שיוכל לגרום לה להחלים. בספטמבר האחרון היא הלכה לעולמה.

גם במקרה של מוות מוחי, הבטיח ברלנד ריפוי לפי כתב האישום. בין היתר, באוגוסט 2018, דרש מאב של קטינה שטבעה לשלם 20 אלף שקלים לפדיון, אמר כי תתאושש. האב שילם לו וברלנד חזר על כך שהילדה תתעורר. ימים אחדים אחרי כן, היא נפטרה. בנוסף למחלות, כתב האישום מתאר גם במקרים בהם רימה ברלנד בני משפחה של אסירים והבטיח את שחרורם תמורת כספים.

עוד בוואלה!

גביית כספים תמורת הבטחות שווא: ברלנד הואשם בפרשת "עושק שחור"

לכתבה המלאה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד, השלום, ירושלים 13 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
ברלנד בבית המשפט/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

"מצגי השווא הנ"ל הוצגו על ידי הנאשם ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו של הנאשם, ותוך שימוש בכסות של 'פדיון נפש' וניצול מעמדו של הנאשם כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו", נכתב בכתב האישום. "מצגי השווא הוצגו על ידי הנאשם לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסידרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע כסף. בתקופה נשוא האישום, הנאשם נקט במצגי שווא כאמור בעשרות רבות של מקרים, שחלקם מפורטים להלן, באמצעותם הפיק וניסה להפיק הכנסה כספית של מיליוני שקלים". בעקבות זאת, נאשם ברלנד בשורה של עבירות מרמה בנסיבות מחמירות ועושק.

כמו כן, הוגש נגד ברלנד כתב אישום בגין ניסיון לשידול לגרימת חבלה חמורה. לפי האישום, בעודו במעצר הורה להפיץ הקלטה שלו קורא לפגוע בשני חסידים בטענה כי התנהגותם "מנוגדת לדיני התורה". בהקלטה שפורסמה בקו טלפון של קהילת "שובו בנים", נשמע ברלנד אומר: "לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות, לי' ולז' שהם מתנהגים כמו איש ואישה, והם עוברים כל דקה על סקילה שריפה הרג חנק, מצווה על כל אחד לשבור להם את העצמות, כפשוטו".

סנגורו של ברלנד: "המטרה היא להשאיר קשיש במעצר"

הסנגור של ברלנד, אביחי יהוסף, אמר בעקבות כתב האישום כי "היום הוגש כתב אישום בגין עבירות שאנחנו לא רואים אותן בכתב האישום. ביום חמישי נפרק את כל טענות כתב האישום. כל המטרה שמה שנעשה כאן היום זה להשאיר רב קשיש בן 82 במעצר. המדינה פיצלה באופן מלאכותי את החקירות וכתב האישום. הגישה בבית המשפט המחוזי כתב אישום שהיה צריך להגיש בשלום. ביום חמישי נציג לבית המשפט את כל הדברים שאנחנו חושבים שיקריסו את כתב האישום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully