וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גביית כספים תמורת הבטחות שווא: ברלנד הואשם בפרשת "עושק שחור"

לברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. כתב האישום נגדו מפרט 16 מקרים שונים, שבחלקם הבטיח ריפוי לחולים בעלי שיתוק מוחין ולמקרים של מוות מוחי. "מצגי השווא הוצגו לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסדרתי"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

כתב אישום הוגש הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", במסגרת פרשת "עושק שחור". לברלנד, שלכאורה גבה יחד עם מקורביו כספים בתמורה להבטחות שווא, מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. בנוסף, הוגשה בקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים בעניינו. לפרקליטות יש בין היתר הודאה של ברלנד, עדויות מתלוננים והקלטות.

כתב האישום נגדו מפרט 16 מקרים שונים, שבחלקם הבטיח ריפוי לחולים בעלי שיתוק מוחין ולמקרים של מוות מוחי. לפי כתב האישום, ברלנד "בעצמו ובאמצעות עוזריו, יצר כלפי הפונים אליו מצגי שווא שונים, לפיהם הוא בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם, וזאת באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים לידיו".

לפי כתב האישום, "הנאשם עשה כן, כשהוא יודע כי אין בכוחו לגרום לכך שהתוצאה המבוקשת תתרחש, ושאין אמת במצג כי התוצאה תתרחש. מצגי השווא הנ"ל הוצגו על ידי הנאשם ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו של הנאשם, ותוך שימוש בכסות של 'פדיון נפש' וניצול מעמדו של הנאשם כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו".

הגשת כתב אישום כנגד הרב ברלנד, משפט מחוזי ירושלים, 1 במרץ 2020. יהונתן סינדל / פלאש 90, פלאש 90
הגשת כתב אישום נגד הרב ברלנד, היום/פלאש 90, יהונתן סינדל / פלאש 90

עוד נטען בכתב האישום כי "מצגי השווא הנ"ל הוצגו על ידי הנאשם לפונים אף במצבים קיצוניים כגון - תחיית המתים, החלמה מלאה ממחלות קשות וחשוכות מרפא, החלמה ממצבים רפואיים קבועים (כגון נכות) ומצבים רפואיים קשים, וכן היחלצות ממצבי דחק כגון מאסר או איתור נעדרים. לעיתים במסגרת מצגי השווא, עשה הנאשם שימוש בהמלצות על תכשירים או כדורים לגביהם מסר פרטים כוזבים".

מעבר לכך, נכתב כי "מצגי השווא הוצגו על ידי הנאשם לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסידרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע כסף. בתקופת נשוא האישום, הנאשם נקט במצגי שווא כאמור בעשרות רבות של מקרים, שחלקם מפורטים להלן, באמצעותם הפיק וניסה להפיק הכנסה כספית של מיליוני שקלים".  

נגד ברלנד הוגש גם אישום על ניסיון לשידול לגרימת חבלה חמורה. לפי האישום, בעת שהיה בכלא הורה להפיץ הקלטה שלו הקורא לפגוע בשני חסידים. "לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות, לי' ולז' שהם מתנהגים כמו איש ואישה, והם עוברים כל דקה על סקילה, שריפה, הרג, חנק, מצווה על כל אחד לשבור להם את העצמות, כפשוטו", נאמר בהקלטה.

אליעזר ברלנד מובל לבית המשפט השלום בירושלים לקראת הארכת מעצרו 9 בפברואר 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
ברלנד מובא לדיון בהארכת מעצרו/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

על פי כתב האישום, באחד המקרים הובטח כי תמורת 20 אלף שקלים יסייע ברלנד לתינוקת בת שלוש, שהייתה במצב של מוות מוחי לאחר שטבעה בבריכה, להתאושש. ימים ספורים לאחר מכן היא נפטרה. במקרה נוסף נאמר לגבר חולה סרטן ונכה 100% בארבע גפיו, כי תמורת 20 אלף שקלים יעמוד על רגליו.

ברלנד נעצר בתחילת החודש בפשיטה משטרתית, יחד עם שישה בני אדם נוספים מהקהילה, בהם אשתו. במשטרה אמרו כי הגיעו לידיה כ-200 עדויות של חולים סופניים ובני משפחותיהם שהתלוננו כי ברלנד, באמצעות מקורביו ואנשיו, הבטיח להם הבטחות שווא שיירפאו, המליץ להם להפסיק טיפולים כימותרפיים, חילק להם סוכריות במקום תרופה, זאת, בתמורה לסכומי כסף גדולים שאותם הגדיר "פדיון נפש".

בפשיטה נמצאו עשרות קופסאות של טיפות וכדורים, שעל פי החשד חולקו כתרופות פלא. חלקן, כך התגלה, היו טיפות אנטיביוטיות או סוכריות. על פי החשד, הובטחו ברכות לרפואה, זיווג ועוד בעבור תעריף משתנה לפי חומרת המצב. באחד המקרים, על פי החשד, כשחולה היה במצב של מוות קליני, בני משפחתו דרשו את כספם בחזרה. ברלנד ביקש כסף נוסף על מנת להציל אותו, ולאחר שאותו אדם מת סופית ובני המשפחה ביקשו את כספם בחזרה, אמר להם לשלם עוד כדי שיקום ראשון בתחיית המתים.

ברלנד, המנהיג את אחת הקהילות הגדולות מחסידות ברסלב, הורשע בעבר בעבירות מין בשתי נשים מקהילתו. הוא נמלט מהארץ והוסגר לאחר חמש שנים ששהה בכמה מדינות בעולם. בישראל הוא הורשע וריצה עונש מאסר שקוזז עם תקופת מעצרו בדרום אפריקה, היעד האחרון אליו נמלט. הוא שוחרר מוקדם מהצפוי ממאסרו לאור טענות על כך שמצבו הרפואי ירוד.

מאז שוחרר, הוא וחסידיו עושים מאמצים כדי לקבל הכרה ולגיטימציה מחודשת בחברה החרדית. מאמצים אלה נתקלים בהתנגדות חריפה שמובילים מתנגדיו מתוך ומחוץ לקהילה החרדית. במשטרה טענו עם חשיפת הפרשה האחרונה כי נערכה בדיקה יסודית במוסדות הרבנות הראשית לישראל, וברלנד "אינו רב, ולא מוכר ולטענתם לא הוסמך".

(עדכון ראשון: 09:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully