וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשור: מפלגת השלטון בסלובקיה הובסה בבחירות בשל פרשות שחיתות

1.3.2020 / 9:32

המצביעים הענישו את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הפופוליסטית, אחרי שערוריות שנקשרו בממשלה, בראשן רצח עיתונאי חוקר. מפלגות הימין-מרכז ינסו להקים ממשלה חדשה. "ננקה את סלובקיה"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

האופוזיציה בסלובקיה, בהובלת מפלגת "האזרחים מהשורה" (OLANO) זכתה אתמול (שבת) בניצחון מהדהד בבחירות לפרלמנט, אחרי שהבוחרים נטשו בזעם את מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית (Smer) אחרי כעשור שבו שלטה בפוליטיקה המקומית.

אחרי ספירת מרבית הקולות, עולה כי OLANO, שאינה מזדהה בתור מפלגת שמאל או ימין ומחזיקה בעמדות פרו-אירופיות, קיבלה 24.95% מהקולות, אחרי קמפיין שהתמקד במאבק בשחיתות. מפלגת השלטון סיימה מאחור, עם 18.5%. התמיכה ב-OLANO גאתה בשבועות האחרונים, אחרי שבשנה שעברה זכתה ל-6% תמיכה בלבד. היא נבעה ברובה מהצבעת מחאה, שתודלקה מרצח עיתונאי חוקר וארוסתו לפני שנתיים.

מנהיג מפלגת האופוזיציה OLaNO, איגור מטוביץ', חוגג את הניצחון בבחירות, טרנבה, סלובקיה, 1 במרץ 2020. רויטרס
"נהפוך את סלובקיה למדינה צודקת יותר". מטוביץ', הלילה/רויטרס

יחד עם שלוש מפלגות ליברליות ושמרניות נוספות, ב-OLANO נמצאים בעמדה טובה להוביל את השיחות להרכבת ממשלת מרכז-ימין חדשה. יחד הן מחזיקות ביותר מ-90 מ-150 המושבים בפרלמנט. מנהיגה, איגור מטוביץ', הבטיח לנקות את הפוליטיקה ושאיפתו גולמה בסיסמת הבחירות של המפלגה: "הבה נביס את המאפיה יחד".

"אנחנו מתייחסים לתוצאות כאל בקשה מהאזרחים שרוצים שננקה את סלובקיה, שנהפוך את סלובקיה למדינה צודקת, שבה החוק תקף לכולם, ללא קשר אם הוא עשיר או עני", אמר מטוביץ' אחרי ספירת רוב הקולות.

ראש הממשלה פטר פלגריני ממפלגת השלטון, הודה בהפסד. "יציאתנו הצפויה לאופוזיציה לא תהיה הפתעה גדולה", אמר בפני הכתבים. המפלגה רשמה את התוצאה הגרועה ביותר שלה מאז 2002, כשבעלי בריתה הלאומנים וחברי המיעוט ההונגרי לא זכו בשום מושב. זאת הפעם הראשונה זה כמה עשורים שלמיעוט ההונגרי לא יהיה יצוג בפרלמנט.

עוד בוואלה!

סלובקיה: חייל לשעבר הודה ברצח העיתונאי וארוסתו

לכתבה המלאה
קלפי בעיר טרנבה, סלובקיה, 29 בפברואר 2020. רויטרס
רצח העיתונאי גרם לתפנית במדינה. הצבעה בקלפי בעיר טרנבה, אתמול/רויטרס

התפנית הפוליטית במדינה המרכז אירופית, שבניגוד לשכנותיה הונגריה ופולין נמנעה מעימותים עם בריסל, החלה לאחר הרצח של העיתונאי יאן קוצ'יאק ובת זוגו. חקירת הפרשה העלתה התקשרויות בין איש עסקים, העומד לדין על כך שהזמין את ההתנקשות, לבין פוליטיקאים וגורמים משפטיים. איש העסקים מכחיש זאת.

הרצח הוביל להפגנות הגדולות ביותר במדינה מאז נפילת המשטר הקומוניסטי, ואלו אילצו את מנהיג מפלגת השלטון וראש הממשלה הקודם רוברט פיקו לפרוש, אולם מפלגתו נותרה בשלטון.

מטוביץ', בן 46, אמר כי הוא רוצה לנקוט ביחס מפויס לאיחוד האירופי בתוך קבוצת וישגראד, המאחדת את מדינות מרכז אירופה. הוא היה בעבר בעליהם של עיתונים מקומיים והוא חבר פרלמנט מאז 2010. הוא מכנה את עצמו שמרן חברתי וליברלי מבחינה כלכלית, והוא סירב להגדיר את מפלגתו בתור שמאל או ימין, שמרנית או ליברלית. בפרלמנט האירופי, המפלגה חברה בתוך גוש המרכז-ימין.

"אני רוצה לשלוח מסר חיובי", אמר מטוביץ'. הוא הוסיף כי הוא לא רוצה שמדינות אירופה יחושו שסלובקיה היא מדינה מושחתת, שבה "עיתונאים והארוסות שלהם נרצחים רק בשל חשיפת שחיתות".
הוא הוסיף כי הוא ייאבק למען חינוך טוב יותר של המיעוט הצועני, והוא רוצה שהמיעוטים במדינה - הצוענים, ההונגרים והרומנים - יחושו שווים.

ההערכות המוקדמות, לפיהן מפלגת העם הימנית קיצונית, המתנגדת לאיחוד האירופי ולנאט"ו, תגדיל משמעותית את כוחה לא היו נכונות. המפלגה קיבלה רק כ-8% מהקולות.

  • עוד באותו נושא:
  • סלובקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully