וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 91

25.2.2020 / 15:32

מובארק הנהיג את המדינה מ-1981 ועד שהודח באירועי "האביב הערבי" ב-2011. הוא נעצר ונכלא, אך שוחרר וזוכה תחת משטרו של א-סיסי, שהכריז על שלושה ימי אבל לזכר "גיבור המלחמה". הוא היה ביחסים קרובים עם ישראל, אחרי שירש את סאדאת שנרצח לאחר הסכם השלום. נתניהו ספד לו

בווידאו: נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 91/צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: טל רזניק

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת בגיל 91 - כך הודיע היום (שלישי) בנו, כמה שבועות לאחר שעבר ניתוח. הוא כיהן כנשיא מצרים מ-14 מאוקטובר 1981 ועד ה-11 בפברואר 2011. הוא התפטר מכהונתו בעקבות ההפגנות העממיות נגדו במסגרת אירועי "האביב הערבי", ולאחר מכן נעצר, נכלא, שוחרר וזוכה.

הנשיא הנוכחי עבד אל-פתאח א-סיסי, שכמו מובארק צמח בשורות הצבא, ספד לו, במה שמסמל את מותה הסופי של המהפכה. "היה מנהיג צבאי וגיבור מלחמה", נמסר בהודעת לשכת הנשיאות, שהציעה את תנחומיה למשפחה. בנוסף לכך, הוכרזו שלושה ימי אבל, החל ממחר. צבא מצרים מסר הודעת תנחומים נפרדת, וכינה את מוברק "אחד מבניו ומנהיג מלחמה". מובארק ירש את מקומו של אנוואר סאדאת שנרצח על ידי הארגון הג'יהאד המצרי.

מובארק, שהיה אחד המנהיגים החזקים ביותר בעולם הערבי, היה מהרודנים הראשונים שנפלו עם פרוץ התהפוכות במזרח התיכון. הוא היה מפקד חיל האוויר המצרי בעת מלחמת יום הכיפורים ב-1973, ובהמשך מונה לסגנו של סאדאת וירש אותו. משטרו דיכא את האופוזיציה לשלטונו, במיוחד את תנועת "האחים המוסלמים".

חוסני מובארק. GettyImages
פיקד על חיל האוויר במלחמת יום כיפור. מובארק/GettyImages

תחת שלטונו, יחסי מצרים וישראל היו קרובים, וקרים. הוא הגיע להלווייתו של ראש הממשלה יצחק רבין אחרי שנרצח, לביקור היחיד שלו בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לו: "אני מבקש להביע צער עמוק על לכתו. הנשיא מובארק, ידיד אישי שלי, היה מנהיג שהוביל את עמו לשלום ולביטחון, לשלום עם ישראל". נתניהו הוסיף שהשניים נפגשו פעמים רבות. "התרשמתי מהמחויבות שלו, ואנחנו נמשיך ללכת בדרך המשותפת הזו", אמר. "אני מבקש לשלוח תנחומים לנשיא א-סיסי, למשפחת מובארק ולעם המצרי".

בין הסופדים הנוספים היה יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאמר כי הוא מוסר את תנחומיו למצרים. הוא שיבח אותו על תמיכתו ב"סוגיה הפלסטינית" לאורך שלטונו.

צילום: לע"מ

מאז הודח מובארק מהשלטון, עברה מצרים תהפוכות פוליטיות רבות. במקומו נבחר לראשונה נשיא בבחירות דמוקרטיות - מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים" - אולם המדינה נותרה מפולגת ומקוטעת, וגם שלטונו של מורסי חווה טלטלות רבות.

מאות אלפים יצאו להפגין נגד מורסי בקיץ 2013, אז התערב הצבא בראשותו של עבד אל-פתאח א-סיסי. בהפיכה צבאית הודח מורסי, שיחד עם בכירי התנועה נותר במעצר מאז ונשלח לעשרות שנים בכלא. תנועת "האחים המוסלמים" הוצאה מחוץ לחוק והוגדרה ארגון טרור, אחרי עימותים אלימים בין תומכיה לבין כוחות הביטחון שדיכאו את מחאתם באלימות רבה. מורסי עצמו מת ביוני האחרון במהלך דיון בבית משפט. השניים הספיקו להתעמת במהלך דיון בעניינו של מורסי בדצמבר 2018.

חוסני מובארק לצד נשיא מצרים אנוואר סאדאת במצעד צבאי, שלאחריו התנקשו בחייו של סאדאת, 1981. AP
מובארק לצד סאדאת במצעד הצבאי ב-1981, שבו נרצח סאדאת/AP

במקביל, הגבירו ארגוני טרור אסלאמיים את פעילותם בחצי האי סיני והוציאו לפועל פיגועים רבים - גם ברחבי המדינה. הצבא ממשיך לנהל מלחמת חורמה בארגון "המדינה האלסאמית" (דאעש) בחצי האי סיני, אם כי טרם הצליח למגר את האיום רשמית.

נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, בבית המשפט עם פתיחת משפטו החוזר, 11 במאי 2013. AP
מובארק מאחורי הסרוגים עם פתיחת משפטו במאי 2013/AP

במהלך שנות שלטונו של א-סיסי, שוחררו וזוכו גורמים רבים ממשטר מובארק, ואילו פעילים ליברלים ומבקרי שלטון נעצרו ונכלאו בהמוניהם. גם בניו של מובארק - עלא וג'מאל - שוחררו מהכלא אחרי שנים בודדות ולאחרונה הם שבים ומופעים בהדרגה בציבור.

במרץ 2017 זוכה מובארק מאשמת רצח מפגינים במחאות שהובילו להדחתו, ויצא לחופשי אחרי שש שנים במעצר. עבור רבים היה זה המסמר האחרון בארון הקבורה של המהפכה, שהבטיחה רבות אך קיימה מעט.

יצחק רבין, חוסני מובארק, המלך חוסיין ויאסר ערפאת במפגש פסגה בקהיר,  02/02/1995. ראובן קסטרו
רבין, מובארק, המלך חוסיין וערפאת במפגש פסגה בקהיר, 1995/ראובן קסטרו
יצחק רבין, חוסני מובארק, המלך חוסיין ויאסר ערפאת במפגש פסגה בקהיר,  02/02/1995. ראובן קסטרו
יצחק רבין, חוסני מובארק, המלך חוסיין ויאסר ערפאת במפגש פסגה בקהיר, 02/02/1995/ראובן קסטרו

מובארק, בנו של פקיד ממשל, נולד בשם מוחמד חוסני א-סיד מובארק בכפר מוסילחה שבדלתא של הנילוס. הוא התגייס לחיל האוויר בגיל 24, בזמן שהצבא הדיח את המלך פארוק ב-1952, ועבר הכשרות בברית המועצות במשך יותר משנתיים. הוא הופקד על שיקום חיל האוויר המצרי אחרי שהושמד על ידי ישראל במלחמת ששת הימים, ומונה לסגנו של סאדאת ב-1975. מובארק, מצדו, מעולם לא אייש את העמדה הזו.

מובארק, טייס קרב לשעבר שהפך למעין פרעה מודרני, שרד שורת התנקשויות לאורך שלטונו שמעטים סברו שיימשך כל כך הרבה זמן. הוא זכה לסיוע נדיב מהממשלים האמריקניים, אחרי שמצרים נטשה את הגוש המזרחי במלחמה הקרה ועברה צד. הוא סירב לאפשר הליך דמוקרטי והזהיר מכאוס במקרה כזה, ומעולם לא סימן יורש אפשרי, אף שרבים העריכו כי זה עשוי להיות בנו ג'מאל.

"אף אחד לא דמיין שאנחנו יכולים ללחוץ על כפתור והחירויות יגיעו, אחרת זה יוביל לכאוס וזה יסכן את העם", אמר בעבר מובארק, שזכה לעדנה מחודשת, גם אם חלקית, בימי שלטונו של א-סיסי. הנשיא הנוכחי מדכא את מתנגדיו ביד ברזל כבדה יותר ממה שאי-פעם הפעיל מובארק, והוא מצדיק זאת בשל איום הטרור הנשקף מצד ארגוני הג'יהאד העולמי, במיוחד בחצי האי סיני.

seperator

תחת הנהגתו של מובארק, חזרה מצרים להנהיג את העולם הערבי וב-1989 הושבה לליגה הערבית ומטות הארגון חזרו לקהיר, שם הם יושבים עד היום. מובארק ניסה לתווך בין ישראל לבין הפלסטינים, ולצד ביקורת על הפעילות של ישראל, שלעתים הגיעה להשבת השגריר מתל אביב, הוא תמך במצור שהטילה על עזה אחרי השתלטות חמאס ב-2007.

הכלכלה של מצרים נותרה בפיגור הרחק ממדינות מתפתחות אחרות, ואוכלוסייתה כמעט שהכפילה את עצמה תחנת הנהגתו של מובארק, אולם רבים נותרו בעוני רב. רפורמות שעברו בעשור האחרון של השלטון הניבו עושר לקבוצה קטנה של מצרים, אך השחיתות רווחה בכל מקום, והטענות לזיופים בבחירות ב-2010 שסילקו את "האחים המוסלמים" מהפרלמנט התגבשו לכדי זעם ציבורי, שהתפרץ בימי "האביב הערבי". אחרי שזכה לכתף קרה מצד ממשל אובמה, והגנרלים שלו החלו לנטוש אותו למראה מאות אלפי המפגינים בכיכר תחריר, הסכים מובארק לפרוש ועזב לאחוזתו שלחופי הים האדום.

הוא נעצר כמה חודשים לאחר מכן, ונידון ב-2012 למאסר עולם בגין קשירת קשר לרצח 239 מפגינים ויצירת כאוס ביטחוני ב-18 הימים שבהם נמשכו ההפגנות נגד שלטונו. עם זאת, בית משפט לערעורים הורה על משפט חוזר וב-2014 ביטל בית משפט את האישומים נגדו. התביעה הציבורית, מנגד, ערערה על ההחלטה והורתה על משפט חוזר שהתקיים בבית המשפט העליון לערעורים, עד שנשיא מצרים לשעבר זוכה סופית במרץ 2017.

את שנותיו האחרונות בילה מובארק בשכונת הפאר הליופוליס שבקהיר, לא הרחק מהארמון הנשיאותי שאותו סירב לעזוב במשך שלושה עשורים.

(עדכון ראשון: 12:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully