וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמושים פוצצו את צינור הגז בין מצרים לישראל בצפון סיני

טל שליו, יואב איתיאל, גיא אלסטר ויפעת רוזנברג

2.2.2020 / 23:58

גורמי ביטחון במצרים מסרו שפעילי טרור אלסאמיסטיים פוצצו את צינור הגז הטבעי בין ישראל למצרים באזור ביר אל-עבד שבחלק הצפוני של חצי האי. במשרד האנרגיה בישראל אמרו כי אספקת הגז זורמת כסדרה, ומשותפות לוויתן נמסר כי לא ארעה פגיעה במערכת הולכת הגז

עריכה: אסף דרורי

חמושים אסלאמיסטיים בסיני פוצצו הלילה (ראשון) את צינור הגז הטבעי בין ישראל למצרים בחלק הצפוני של חצי האי - כך מסרו גורמי ביטחון במצרים לסוכנות הידיעות אי-פי. לפי גורמי הביטחון, לפחות שישה חמושים רעולי פנים הטמינו את חומרי הנפץ מתחת לצינור בעיירה ביר אל-עבד. צינור זה מעביר גז לאל-עריש, בירת המחוז של צפון סיני ולמפעל צמנט במרכז סיני.

בעקבות הדיווחים על הפיצוץ, מלשכת שר האנרגיה יובל שטייניץ נמסר כי "נכון לשעה זו הגז הטבעי זורם בצינור מישראל ומגיע למצרים". בלשכת השר הוסיפו כי "עניין הפיצוץ, ככל שהיה, נבדק על ידי המשרד, בתאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים. ככל שיהיה מידע נוסף, נעדכן". משותפות לוויתן נמסר כי לא אירעה פגיעה במערכת הולכת הגז של EMG, המחברת בין ישראל למצרים. עוד נמסר כי הזרמת הגז מלוויתן למצרים נמשכת כסדרה.

גורמים רשמיים במצרים, שדיברו בעילום שם, מסרו כי בעקבות הפיצוץ נראו להבות אש גדולות בשמי האזור, והרשויות עצרו את זרימת הגז כדי לכבות את השריפה. עם זאת, אף קבוצה אסלאמיסטית לא לקחה מיד אחריות על הפגיעה בצינור.

פיצוץ בצינור הגז ממצרים לישראל, חצי האי סיני, 27 באפריל 2011. AP
פיצוץ בצינור הגז ממצרים לישראל בשנת 2011/AP

מצרים נאבקת בארגון המדינה האסלאמית בסיני (דאעש), שהתעצם לאחר שצבא מצרים הפיל את הנשיא מוחמד מורסי מהאחים המוסלמים בשנת 2013. פעילים חמושים מטעם הארגון ביצעו עשרות פיגועים, בעיקר נגד כוחות הביטחון במדינה ונוצרים.

האסלאמיסטים במצרים גם כיוונו לפגוע בצינורות הגז בין מצרים לירדן וגם לישראל באופן קבוע מאז שנת 2011, והפלת הנשיא דאז חוסני מובארק. פגיעות אלו הובילו לקריסת עסקת 2005 לייצוא הגז הטבעי של מצרים לישראל בשנת 2012.

בשנים האחרונות הפכה ישראל ליצואנית אנרגיה עיקרית לאחר תגליות גז בים התיכון. היא חתמה על עסקה של 15 מיליארד דולר בשנת 2018 על מנת לספק למצרים 64 מיליארד קוב מעוקב לאורך 10 שנים, דבר שיעזור להפוך את שתי המדינות לשחקני אנרגיה אזוריים.

עוד בוואלה!

התנגדות מנדלבליט למינוי מ"מ לפרקליט המדינה טורפת שוב את הקלפים

לכתבה המלאה
פיצוץ בצינור המוביל גז לישראל ולירדן סמוך לאל-עריש. סיני, פברואר 2012. רויטרס
פיצוץ בצינור הגז ממצרים לישראל בשנת 2012/רויטרס

לפני כתשע שנים אירעו חבלות ופיצוצים רבים בצינור גז אחר שהונח בין מצרים לישראל וירדן בצפון סיני. בעקבות הפיצוצים שאירעו במסוף הגז ובצינור, הגבירה מערכת הביטחון המצרית את נוכחותה באזור ואף הציבה בו מצלמות אבטחה רבות. בנוסף לכך, דווח כי כוחות הביטחון המצרים פתחו במבצע מעצרים בקרב השבטים הבדואיים בסיני, החשודים שעמדו מאחורי החבלות.

בעקבות הפיצוצים שהיו במסופים בסיני, הופסקה הזרמת הגז למשך כמעט שלושה חודשים, וישראל נאלצה לרכוש גז מהשדה המתרוקן "מארי-B" שמול חופי אשקלון, ואף שקלה שימוש בסולר כדי לייצר חשמל, תוך הימנעות מריקון מאגר הגז לגמרי. על פי נתוני משרד התשתיות, בעקבות אי הזרמת גז טבעי ממצרים, נרשם זינוק של פי שישה בצריכת הסולר היקר.

(עדכון ראשון 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully