וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיבהל ביום מבלון, להתעורר בלילה מהתקיפות: השבוע המסויט של תושבי העוטף

2.2.2020 / 19:03

במקביל לפריחת הכלניות, גם האזעקות שבו פעם נוספת אל שגרת יומם של תושבי עוטף עזה המתוסכלים. "רעשי הרקע חזרו להיות רעשי מלחמה", סיפרה תושבת קיבוץ סופה. "נפילת תינוקת בדרך לממ"ד אמורה להרעיד את המדינה, אבל הקברניטים עסוקים בספינים", אמרה תושבת כיסופים

עריכה: טל רזניק

לתושבי עוטף עזה נמאס מהמצב. שוב רקטות, בלוני נפץ, אזעקות וילדים במקלטים, הם חלק משגרת החיים בנגב המערבי. במקביל לפתיחתו של פסטיבל "דרום אדום" בסוף השבוע האחרון, השבוע האחרון היה אחד הקשים באזור מאז סבב הלחימה האחרון, עם שבע רקטות ולמעלה מ-40 בלוני נפץ שנחתו בישראל. כעת, תושבי עוטף עזה, מימין ומשמאל, רק מבקשים שקט ושיתנו להם לחיות.

"שבוע סוער תרתי משמע עבר על מדינת ישראל ומדינת עוטף ישראל כל אחת בגזרתה. בזמן שאנחנו חוגגים ומתעסקים בתכנית המאה וריבונות ביו"ש, יש מי שמוכיח לנו שגם בצפון מערב הנגב צריך להחיל ריבונות במיידי", אמר דביר סאסי, תושב שדרות.

דביר סאסי תיעד את עצמו וחבריו בזמן אזעקה. דביר סאסי, אתר רשמי
"מה צריך עוד לקרות פה כדי שהמציאות הזו תיפסק? התשובה נוראית". סאסי וחבריו בזמן אזעקה/אתר רשמי, דביר סאסי

"השבוע סיפרה לי אמא לילד קטן שראה זר בלונים מחובר למטען נפץ שמתפוצץ מעליו בגן שעשועים. הוא חזר הבייתה נסער לארוחת הערב וגם אז נאלץ לרוץ לממ"ד בגלל ה'צבע-אדום'. אחרי שעות מתוחות כאלו, כשהוא הולך לישון הוא מתעורר מבומים של תקיפות צה"ל ולמחרת קם לשגרה רגילה. מה צריך עוד לקרות פה במדינה שלנו (ואני מתכוון לעוטף) כדי שהמציאות הזו תיפסק? התשובה נוראית אבל ידועה מראש: רק כאשר חס וחלילה מטען רסס כזה יתפוצץ בגן שעשועים מלא ילדים, בלי אזעקה ובלי יכולת להתמגן - רק אז זה יזיז למישהו".

"מספיק עם המדיניות המגעילה הזו של ההכלה והרפיסות", המשיך. "תושבי העוטף דורשים להנחית מכה על חמאס, מכה אמיתית שאולי תחזיר לנו טיפה את הכבוד הלאומי, ותיתן לנו להמשיך לחיות חיים פסטורליים ונורמליים בחבל הארץ הכי יפה בעולם".

צילום: ביטחון נתיב העשרה, עריכה: טל רזניק
המתיחות בדרום - כל המספרים. 2 בפברואר 2020. עיבוד תמונה
המתיחות בדרום - כל המספרים. 2 בפברואר 2020/עיבוד תמונה

ולה דיגילוב, תושבת שדרות שרצה עם ביתה התינוקת לממ"ד והפעוטה שלה נפגעה, שחזרה היום בביתה את מה שקרה באותו ערב. "אני במדרגות, ומבינה שאני הולכת ליפול קדימה עם הילדה, כשהילדה בידיים שלי. כל זה עניין של שניות. הסתובבתי עם הגב ונפלתי, כאשר הילדה בידיים שלי, היא לא נשמטה לי מהידיים ולא נפלה, אני תפסתי אותה. ושתינו קיבלנו מכה מהמדרגה בראש".

היא הסבירה כי בשלב זה היא הבינה כי התינוקת הולכת ליפול ולהיפגע בזמן הזה ומסובבת אותה. "תקרא לזה אינסטינקט אימהי", סיפרה דיגלוב. "זה עניין של שנייה, שאני מסתובבת ונופלת עם הגב, חוטפת מכה בראש, והילדה ביחד איתי", הוסיפה. "באותו רגע אני לא קולטת עדיין שהילדה חטפה מכה, כי קיבלתי מכה ממש חזקה והייתי ממש מסוחררת ומעורפלת, למרות שהילדה בכתה באותו רגע, ואנחנו קמים וממשיכים לרוץ לממ"ד".

היא המשיכה ותיאר את המשך הערב, ואמרה כי "שמתי אותה לרגע בעגלה, כי הרגשתי שאני לא מצליחה להחזיק אותה. ואז לקח לי כמה שניות ואני מבינה שהילדה קיבלה מכה ושהיא בכתה. אמרתי לבעלי 'תזמין אמבולנס', שהגיע בתוך שתי דקות. הם הפשיטו אותה, בדקו אותה, והחליטו שצריך להתפנות".

"ילדים לא אמורים לפחד מבלונים"

גם תושבי שדרות וגם בקיבוצים במועצות האזוריות אשכול, שער הנגב וחוף אשקלון מתמודדים עם בלוני הנפץ שהפכו לשגרת יומם של תושבי העוטף. "אחרי שחשבנו שכבר ראינו הכל והתנסינו בהכל, המצב הביטחוני בעוטף עזה בימים האחרונים מעמיד אותנו בפני התמודדויות חדשות - קשות יותר, מאתגרות יותר, ובעיקר הרבה יותר בלתי נסבלות", אומרת מירב כהן, תושבת קיבוץ כיסופים. "שיגרה שכוללת הפרחת בלונים על בסיס שעתי וירי מרגמות וקסאמים על בסיס יומי היא שיגרה שלא נוכל לקבלה ולא נסכים לגדל בה את ילדינו. הפיצוצים הרבים והמפחידים שמרעידים את בתינו ואת נפשנו אינם רעשי רקע שאזרחים אמורים להיות חשופים להם".

"ילדים בשום מקום בעולם לא אמורים לפחד מבלונים, ואנחנו, ההורים שלהם, כמו גם גורמי הביטחון, לא אמורים להזהירם שוב ושוב מפני אותם בלונים מסכני חיים. שיגרה שבה תינוקת בת שלושה שבועות מוגדרת כפצועה קשה, לאחר שהיא נשמטת מידיה של אמה המבוהלת בעת מנוסה לממ"ד בעקבות הזעקת צבע אדום, היא שיגרה שאמורה להרעיד את כל אמות הסיפין במדינה, אבל במקום זאת קברניטי המדינה עסוקים בענייניהם האישיים ובספינים", האשימה.

בילוי בסוף השבוע במשפחת קלדרון. שרון קלדרון, אתר רשמי
"כל זה לצד התקופה היפה ביותר בשנה בדרום". משפחת קלדרון/אתר רשמי, שרון קלדרון

היא דרשה לכנס דיוני חירום בנושא ולפעול כדי "לאפשר לתושבי הנגב המערבי שיגרה נורמלית וביטחון אישי". במקביל, קראה כהן לציבור להגיע לפסטיבל ו"על הדרך" לסייע לעסקים המקומיים, "המתמודדים כבר תקופה ארוכה מדי עם מציאות שמקשה על קיומם".

גם שרון קלדרון, תושבת קיבוץ סופה, הביעה תסכול ממה שתיארה כהידרדרות של המצב הביטחוני באזור. "רעשי הרקע חזרו להיות רעשי מלחמה, וכל זה לצד התקופה היפה ביותר בשנה בדרום", אמרה. "הלילות בלי שינה. אנחנו דרוכים 24/7, מנסים לשדר רוגע לילדים שמאוד לחוצים. אחוזי הפניות למרכזי החוסן עולים בקצב מסחרר. ושוב אנחנו בתחושה שאנחנו לא מעניינים אף אחד. אין ממשלה שתיקח אחריות על מה שקורה פה".

זר בלונים בשטח פתוח בתחום המועצה האזורית אשכול 16 בינואר 2020. דוברות המשטרה, אתר רשמי
"אנחנו לא אמורים להזהיר אותם שוב ושוב מבלונים"/אתר רשמי, דוברות המשטרה

יש בין תושבי האזור כאלה הסבורים שיש לצאת למבצע צבאי ברצועת עזה כדי להשיב את השקט. "המצב הפך לבלתי נסבל. אני לא רואה שום פתרון פרט למבצע גדול שיכלול כניסה קרקעית על מנת להחזיר את ההרתעה", טוען אלברט גבאי משדרות. "אני מודע לסכנות הנלוות לכך, אבל ילדינו הם לא הפקר ולא בני ערובה של ארגוני הטרור. הגיעו מים עד נפש".




(עדכון ראשון: 14:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully