וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הירי מהרצועה: צה"ל מבצע פעולות החייאה בהסדרה עם חמאס

2.2.2020 / 6:00

בזמן שהרשות מביעה התנגדות נחרצת לעסקת המאה והמחאה ברחוב גוברת, חמאס חושש מתדמית המשת"פ ומשחרר את הרסן לטרור עממי ושיגורי רקטות. בעוד שמנופי הלחץ על עזה הולכים ומצטמצמים, ביהודה ושומרון מתפתחת מגמת התחמשות מדאיגה שעלולה להבעיר את השטח

.

(בווידאו: תיעוד של יו"ר כחול לבן בני גנץ במפגש עם תושבים במהלך התרעת צבע אדום)

ברקע הצגת תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וההתפתחויות באזור, צה"ל מבצע ביצירתיות רבה פעולות החייאה בתהליך ההסדרה עם חמאס בתיווך מצרים. הקשיים - בדמות חיכוך על הגדר, הפעלה עקיפה של מערכת צבע אדום וריצה של אזרחים לממ"ד, בלוני נפץ, פצצות מרגמה, ורקטות - היו צפויים. כך גם המחירים שכוללים פגיעה בתחושת הביטחון של התושבים בדרום ואף פגיעה בביטחון. עם זאת, יש הבדל בין שניהם - ועל שניהם אחראי צה"ל.

הסיבה לחיכוך מאוד פשוטה: זה התחיל עם הרצון להראות שגם לעזה יש מה להגיד במחאה על הסיכול הממוקד של קאסם סולימאני והתקדם עם טענות של הנהגת החמאס על כך שתהליך ההסדרה לא מתקדם בקצב שרצו, ולא בהיקף עליו דיברו עם המתווכים בקהיר. מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שקורא את ישראל כמו ספר פתוח, מותח את החבל כי הוא הבין כבר מזמן שישראל לא מעוניינת בדיוק כמוהו ללכת למלחמה עם הארגון. סינוואר רוצה יותר עבור האזרחים ברצועת עזה וישראל מעדיפה להפנות קשב לתהליכים גדולים יותר בזירה הצפונית ורחוק משם, במיוחד בעודה עסוקה בבחירות בפעם השלישית בתוך שנה.

מפגינים פלסטינים נגד עסקת המאה שורפים את דגל ישראל ברצועת עזה. 31 בינואר 2020.. רויטרס
שורפים את דגל ישראל ברצועת עזה. מפגינים פלסטינים נגד עסקת המאה/רויטרס

הסיבה הנוספת נעוצה בעסקת המאה. בזמן שברשות הפלסטינית יוצאים נחרצות נגד תכנית השלום האמריקנית, ובעולם הערבי מקיימים הפגנות ותהלוכות במחאה על רעיון החלוקה בין הישראלים לפלסטינים - הנהגת חמאס לא יכולה להצטייר כמי שמתנגדת לעסקה בפומבי, אבל מאחורי הקלעים מנהלת סוג של תהליך נורמליזציה עם ממשלת ישראל ומערכת הביטחון. היא חוששת מאוד להצטייר כמשתפת פעולה עם ישראל במיוחד בעת הזו. לכן, המצב המתוח מוביל את הנהגת החמאס לשחרר את הרסן, לאפשר טרור עממי ושיגורי רקטות.

התקיפות של חיל האוויר לאורך רצועת עזה נבחרות בהמלצת צה"ל בקפידה רבה כדי לא לשבור את הכלים. הן בהחלט מקזזות יכולות משמעותיות בתהליך התעצמות הזרוע הצבאית של חמאס. ההתקפות מכאיבות לארגון באופן שפוגע ישירות בכיס המידלדל שלו, בעוד שתזרים המזומנים שלו לא בעלייה, אולם עדיין מדובר בטיפה בים. זה לא מה שיבלום את התעצמות הארגון שמדי חודש משגר רקטות לעבר הים במסגרת ניסויים לשיפור הטווח וראש הנפץ הקרבי.

לפי אופן ההתנהלות חמאס בשבוע האחרון, בארגון לא באמת נבהלו מאיומי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון נפתלי בנט, או כל גורם צבאי אחר. אם אכן כך היה, בחמאס היו מצמצמים משמעותית את היקף הפרחת הבלונים והשיגורים, ומייצרים רווחים משמעותיים בין הסלמה להסלמה.
סינוואר יודע היטב שכשישראל רוצה למתוח קו אדום ברור בין מה שהיא מוכנה לקבל ומה שלא, היא מבצעת תקיפות נרחבות ביותר בתחומים מכאיבים במיוחד.

עוד בוואלה!

הליגה הערבית דחתה את עסקת המאה; אבו מאזן: נתניהו לא מאמין בשלום

לכתבה המלאה
בלונים חשודים שאותרו באיזור המועצה האזורית שער הנגב וקרית גת 30 בינואר 2020. דוברות המשטרה, אתר רשמי
בחמאס לא נבהלים מאיומי ישראל. בלוני נפץ בשער הנגב וקריית גת/אתר רשמי, דוברות המשטרה

השפעתו של תחום אחד ידועה לכולם: סיכול ממוקד. כשהדרג המדיני בישראל, בהמלצת ראשי מערכת הביטחון, רצה להסיר יבלת שמפריעה לתהליך ההסדרה, הוא אישר את חיסולו של בהא אבו אל עטא. אז מה שונה המצב הנוכחי מהמצב לפני הסיכול של בכיר הג'יהאד האסלאמי? הפעם מדובר בחמאס עצמו שמבצע את ההפרות ולא שליחים. אין טרמינולוגיה צבאית ישראלית שיכולה להגן על השיגורים באמצעות המושגים המכובסים: סוררים, ברקים, תקלה או טעות. יתרה מזאת, עימות ישיר עם חמאס או סיכול ממוקד משמעותו שבירת כלים, כניסה למסר ימי קרב שכולם יודעים איך הם מתחילים ולא בהכרח איך הם מסתיימים.

מלכוד נוסף כולל את המחסור במנופי לחץ. ישראל פעם אחר פעם נקלעת לסיטואציה שבה אין לה יותר מדי מקלות בכל מה שקשור לרצועת עזה. סביר להניח שאף אחד לא חושב שצמצום מרחב הדיג הוא מכה אנושה לחמאס ולא צמצום ייבוא צמיגי כלי רכב או סגירה זמנית של מעברים. משבר הומניטרי תמיד מרחף ברקע ובכירים בקהילה הבינלאומית רק מחכים לטעויות של ישראל כדי למתוח ביקורת.

בכל פעם שישראל סגרה את מעברי הגבול, היא מיהרה לפתוח אותם כשזנבה מקופל בין הרגליים. מול עזה, כמו בעזה, המסר צריך להיות ברור וחד. לא לזגזג בסיסמאות גם אם ישראל נמצאת בתקופת בחירות כי סינוואר יודע לזהות חולשות והוא מנצל אותן. רק בשבוע החולף נכנסו עשרות משאיות של מלט בזמן שחמאס מתעצם ובונה עוד מנהרות.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שמפגש בין מנהיגי הליגה הערבית בקהיר. 1 בפברואר 2020. רויטרס
איים לבטל את התיאום הביטחוני על רקע תוכנית השלום. אבו מאזן/רויטרס

בד בבד, אין להתעלם ממה שמתחולל ביהודה ושומרון ובקעת הירדן על רקע עסקת המאה. האווירה במרחב מבעבעת מאוד. יו"ר הרשות אבו מאזן, איים שוב בביטול את התיאום הביטחוני ומי יודע אם הפעם ילך צעד אחד קדימה או שאולי זה לא בשליטתו והשטח מסוגל לדבר בעד עצמו. בכירים פלסטינים מאשרים כי גם כמות הנשק הנמכר במחנות הפליטים ובעיר העתיקה במגמת עלייה.

במערכת הביטחון מזהירים כי מדובר בחלק ממגמת התחמשות של בכירים בפתח וגורמים בתנזים, שמתכוננים ליום שאחרי אבו מאזן. זאת, מחשש שבמסגרת מאבקי הכוח לא יהיו להם מספיק כדורים לשמור על כיסאותיהם. חמאס פועל בגדה המערבית בחוכמה ומשקיע את כוחו בפעילות חברתית ופוליטית ולרשות הפלסטינית אין כלים מול המוטיבציה פעילי הארגון, מה שאמור להדאיג מאוד את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully