וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הערבית דחתה את עסקת המאה; אבו מאזן: נתניהו לא מאמין בשלום

יפעת רוזנברג

1.2.2020 / 16:24

במהלך כינוס הליגה הערבית, שרי החוץ של מדינות ערב הביעו תמיכה בפלסטינים והזהירו את ישראל ממימושה בכוח. יו"ר הרשות אמר כי טראמפ "אינו יודע דבר" על תכנית השלום, שלדבריו מי שעומדים מאחוריה הם למעשה פרידמן, קושנר וגרינבלט. "השאירו לנו גבינה שווייצרית"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

(בווידיאו: עימותים בגדה המערבית בעקבות עסקת המאה, אתמול)

הליגה הערבית דחתה היום (שבת) את תכנית השלום של הממשל האמריקני והזהירה את ישראל ממימושה בכוח. במהלך כינוס הליגה בקהיר, הודיעו שרי החוץ של מדינות ערב כי לא ישתפו פעולה עם ארצות הברית לביצועה. בארגון הבינלאומי הכולל 22 חברות, בהן הרשות הפלסטינית, אמרו כי התכנית לא תביא להסכם שלום צודק.

במהלך הכינוס תקף יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פעם נוספת את "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "האמריקנים רוצים שבירת פלסטין תהיה אבו דיס - כלומר כפר קטן בירושלים. אני לא יכול לקחת את זה על עצמי. לא אירשם כמי שמכר את ירושלים. ירושלים היא של כולנו", אמר. הוא אף הכריז כי ינתק את הקשרים עם ארצות הברית וישראל, בהם גם שיתוף הפעולה הביטחוני, מאחר שישראל אינה מכבדת את ההסכמים שנחתמו בעבר ומפרה את החוק הבינלאומי.

בהמשך דבריו, אבו מאזן אף הטיל ספק ביהדותה של מדינת ישראל. "אמרו לי תכיר ראשית בישראל כמדינה יהודית", אמר. "אבל אני יודע שזו לא מדינה יהודית ולא כלום. יש בה תשעה מיליון ערבים, שני מיליון או מיליון וחצי רוסים נוצרים ומוסלמים". הוא טען כי "בין 1990-2000 כשנפלה ברית המועצות ונפתחו השערים, כל אדם שרצה להגר, הלך לאיזה רב ובתמורה לכסף קיבל תעודה לכך שהוא יהודי". בהמשך אמר: "אפילו בקרב קהילת הפלאשמורה שהם מאתיופיה - שיעור היהודים בהם קטן מאוד. אתם כולה שישה מיליון".

טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו הציגו ביום שלישי את תכנית הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שכוללת הכרה בריבונות הישראלית על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. בתמורה, ישראל תקפיא את הבנייה למשך ארבע שנים, שבמהלכן יתקיים משא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית עתידית, תחת מגבלות, שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. "הגדה המערבית ועזה מהוות 22% מפלסטין ההיסטורית ואנחנו מרוצים מכך. עכשיו הם רוצים לקחת 32% מהשטח הזה", אמר אבו מאזן.

"אני חושב שטראמפ אינו יודע דבר על התכנית", הוסיף. לדבריו, האחראים עליה הם שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, יועצו של טראמפ ג'ארד קושנר ושליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. הוא אמר כי התכנית "משאירה את כל מה שממערב לירדן אצלם ואומרת לנו לשכוח מהפליטים. הם רוצים לתת לנו את אזור המשולש וכולם יודעים למה. השאירו לנו גבירה שוויצרית".

כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר ב-1 בפברואר 2020. רויטרס
דחו את תכנית השלום. כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר, היום/רויטרס

בימים האחרונים, בכירים פלסטינים העבירו לישראל מסרים שלפיהם אבו מאזן הורה להמשיך את התיאום הביטחוני ישראל - אך לצמצם אותו. אבו מאזן אמר על דיווחים אלה כי "העברנו מסר לישראל ולארצות הברית בעקבות פרסום 'עסקת המאה' והודענו להן כי אם יתכחשו להסכמים לא יהיה עמם קשר. גם לא קשר ביטחוני. הם יצטרכו לשאת באחריות ככוח הכיבוש".

בנוסף לכך, במהלך הכינוס יו"ר הרשות האשים את טראמפ בכך שהוא חזר בו מכמה מהבטחותיו בפני הפלסטיניים. "טראמפ הבטיח לפתור את הבעיה הפלסטינית באופן שיתאים לעמדה הפלסטינית. הודעתי לטראמפ על הרצון להקים מדינה פלסטינית מפורזת".

לדבריו, הוא נפגש עם טראמפ ארבע פעמים ואילו המשלחת של הנשיא האמריקני הגיעה אל הפלסטינים 37 פעמים, אולם "המפגשים לא נשאו פרי. הודעת לטראמפ שאני מאמין בפירוק הנשק ואחרי חודשיים הוא סגר את השגרירות שלנו בוושינגטון והכריז על ירושלים כבירת ישראל. סירבתי לדבר עם טראמפ ולקבל הודעות ממנו. סירבתי לקבל על התכנית והוא בנה על זה כדי שיוכל להגיד שהתייעץ איתנו".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט בקהיר ב-31 בינואר 2020. רויטרס
אבו מאזן בפגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית בקהיר, היום/רויטרס

הוא הוסיף כי "מאז שאמריקה השתלטה על המשא ומתן - לא חלה התקדמות בזירה הפלסטינית. במהלך כהונתו של נתניהו - לא חלה התקדמות. נתניהו לא מאמין בשלום".

הוא הוסיף כי "אנחנו מוכנים למשא ומתן בחסות בינלאומית, בהתבסס על החלטות האו"ם והיוזמה הערבית לשלום, אך התכנית הזאת לא תהיה על השולחן. על אף כל האתגרים, הידיים הערביות מושטות לשלום לכל גורם שירצה בכך, על בסיס החוק הבינלאומי".

ירדן: "מזהירים מההשלכות ההרסניות של כל צעד חד-צדדי"

בנוסף לאבו מאזן, במהלך הכינוס הצהיר שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, כי עמדתה של ירדן לא השתנתה בעניין הסוגייה הפלסטינית. "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להביא לשלום בר קיימא. ירדן תמשיך להשתמש בכל האמצעים כדי לשמור על ירושלים ועל המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות", אמר השר הירדני.

הוא חזר על התנגדותו לצעדים חד-צדדיים מצד ישראל, ואמר: "אנחנו מזהירים מההשלכות ההרסניות של כל צעד ישראלי חד-צדדי שמטרתו לכפות מציאות חדשה בשטח. בניית התנחלויות והתרחבותן, הריסת בתים, סיפוח אדמות. כל אלה הפרה מגונה של החוק הבינלאומי, סיכול הזדמנויות השלום ויצירת מתיחות נוספת".

שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן, הדגיש כי ערב הסעודית עומדת לצד הפלסטינים. לדבריו, "הסוגייה הפלסטינית הייתה ועודנה הסוגייה העיקרית של הערבים והמוסלמים, וגם של ערב הסעודית". הוא קרא "להשיב את זכויותיו של העם הפלסטיני ולהקים מדינה בגבולות 67', שבירתה מזרח ירושלים".

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. ללא, אתר רשמי
"השאירו לנו גבינה שוויצרית". מפת ישראל ופלסטין לפי עסקת המאה/אתר רשמי, ללא

התכנית נדחתה על ידי רוב ההנהגה הפלסטינית, ואבו מאזן עצמו מיהר להגיב להצהרתם של טראמפ ונתניהו ולהכריז על התכנית כ"מזימה שלא תעבור". ברחובות, התכנית התקבלה ברחבי רצועת עזה ויהודה ושומרון במחאות, ואתמול גם בירדן התקיימה הפגנה של כ-3,000 בני אדם. אמש, מלך ירדן עבדאללה שוחח עם יו"ר הרשות והביע את "תמיכתו היציבה" בעם הפלסטיני.

מנגד, שגרירי איחוד האמירויות הערביות, בחריין ועומאן השתתפו באירוע הצגת "עסקת המאה" בבית הלבן ביום שלישי, כדי להביע תמיכה ביוזמה האמריקנית. ערב הסעודית, מצרים ויתר מדינות ערב הנחשבות לבעלות בריתה של ארצות הברית, מסרו אחרי פרסום התכנית כי הן מעריכות את מאמציו של טראמפ, וקראו לחידוש המשא ומתן, מבלי להגיב ישירות לפרטי המתווה. מצרים הפצירה בישראלים והפלסטינים "ללמוד בזהירות" את התכנית, ואמרה כי היא מעדיפה פתרון שיעניק לפלסטינים את כל זכויותיהם באמצעות הקמת "מדינה עצמאית וריבונית בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

מחר הייתה אמורה להתקיים ישיבת הממשלה השבועית, שבה נתניהו תכנן להביא להצבעה את החלת הריבונות בהתנחלויות. אולם, אתמול הוא הודיע על ביטול הישיבה ברקע התנגדות הבית הלבן לביצוע צעדים חד-צדדיים בשלב זה. לפי שעה, ההחלטה נדחתה למועד לא ידוע.

(עדכון ראשון: 14:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully