וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בדרום קרוליינה: ביידן חזר למרוץ עם ניצחון גדול; סנדרס שני

1.3.2020 / 8:14

סגן הנשיא לשעבר זכה במדינה הראשונה בקמפיין, בזכות קולות השחורים, ועתה הוא מסתכל על "סופר טיוזדיי". "יחד ננצח את טראמפ", הבטיח. הסנאטור הסוציאליסטי, שהיה בתנופה, סיים הרחק מאחור אך ממתין לקליפורניה" "זו לא הפעם האחרונה שנפסיד". המיליארדר טום סטייר פרש

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן ניצח בפריימריז הדמוקרטיים בקרוליינה הדרומית בפער גדול - כך עולה מספירת הקולות הבוקר (ראשון), שהעניקו לו ניצחון ראשון ונחוץ ביותר במרוץ אחרי פתיחה מאכזבת. אל המקום השני הגיע הסנאטור הסוציאליסטי ברני סנדרס, שהחזיק במספר הגדול ביותר של הצירים אחרי פתיחת קמפיין משכנעת. ביידן צפוי לגרוף 32 מ-54 הצירים של קרוליינה הדרומית וסנדרס 11. כדי לזכות בייצוג המפלגה, על מועמד לזכות ב-1,991 צירים.

"תודה לך קרוליינה הדרומית", אמר ביידן לתומכיו, בתקווה שהפער הגדול שלו מסנדרס - 48% מול 20% - יבלום את המומנטום של האחרון, שנראה עד עתה כבלתי-עציר. "יחד, נזכה במועמדות הזו וננצח את דונלד טראמפ. רק לפני כמה ימים הכריזה העיתונות כי הקמפיין שלנו מת. אבל אחרי הלילה, ברור שאנחנו מאוד בחיים". ביידן נהנה מקולות השחורים במדינה, המהווים רוב מקרב המצביעים הדמוקרטים.

הבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, המדינה הרביעית שבה נאבקים הדמוקרטים על הזכות לייצג את המפלגה מול הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ בנובמבר, מתקיימות רק שלושה ימים לפני "סופר טיוזדיי". במהלך יום שלישי, ייערכו פריימריז ב-14 מדינות שונות, שיחד שולחות שליש מכלל הצירים לוועידה הלאומית של המפלגה.

סנדרס אמר בעצרת בווירג'יניה כי "לא ניצחנו בקרוליינה הדרומית. זה לא יהיה ההפסד היחיד. יש הרבה מדינות בארץ הזו ואף אחד לא יכול לנצח בכולן". סנסרדס בירך את ביידן על ניצחונו והוסיף: "ועכשיו אנו ממשיכים לסופר טיוזדיי בווירג'יניה".

ג'ו ביידן נואם בפני תומכים אחרי זכייתו בפריימריז הדמוקרטיים בקרוליינה הדרומית - ה-1 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"יחד ננצח את דונלד טראמפ". ביידן לאחר ניצחונו, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס, רויטרס

אל המקום השלישי הגיע המיליארדר טום סטייר, עם 11.4% מהקולות, ולאחר פרסום התוצאות הוא הודיע על פרישה מהמרוץ. "אמרתי שאם לא אראה דרך שבה אזכה בנשיאות, אעצור את הקמפיין שלי. ובכנות, אני לא יכול לראות דרך בה אזכה בנשיאות", הסביר.

במקום הרביעי ניצב ראש עיריית ניו סאות' בנד לשעבר, פיט בוטיג'ג', שאיבד את אחיזתו עם המעבר למדינות בעלות אוכלוסייה מגוונת יותר, עם 8.1% מהקולות. במקום החמישי ניצבת הסנאטורית אליזבת וורן, שרשמה תוצאות מאכזבות עד כה בפריימריז, והיא קיבלה רק 7% מהקולות. אל המקום השישי הגיעה שסיימה שלישית בפריימריז בניו המפשייר - איימי קלובושר - עם 3.1% בלבד.

התוצאות הדלות שלהם עשויות לבשר על אובדן הסיכויים שלהם, אף שהם טרם הכריזו על פרישה ועוד מקווים להתאוששות בסופר טיוזדיי.

ברני סנדרס נואם בפני תומכים בספרינגפילד וירג'יניה - ה-1 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
מוכן לסופר טיוזדיי. סנדרס נואם בפני תומכים בווירג'יניה, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס, רויטרס

טראמפ "בירך" את "סלופי ג'ו", כפי שהוא מכנה את ביידן, על ניצחונו, ולעג ליתר המועמדים. "הניצחון של סליפי ג'ו בפריימריז בקרוליינה הדרומית אמור להיות הסוף לבדיחה שהיא הקמפיין של מיני מייק בלומברג. אחרי ההופעה הגרועה ביותר בהיסטוריה של העימותים הנשיאותיים, מיני מייק גרם לכך שהרבה ממצביעיו יעברו לביידן", כתב בטוויטר.

פעילים רפובליקנים הלהוטים לסייע לטראמפ, קראו לבוחרים להשתתף בהצבעה הדמוקרטית כדי לתמוך בסנדרס, שלדעתם יהיה היריב הקל ביותר של טראמפ. "הגיע הזמן להצביע ולגרום לכאוס בקרוליינה הדרומית", כתבו במייל ששלחו הפעילים לפני ההצבעה.

בקרוליינה הדרומית, שבה 60% מהבוחרים הדמוקרטים הם שחורים, ראה ביידן הזדמנות אחרונה לניצחון, לאחר שעד לא מכבר נחשב למועמד המוביל במפלגה, אך נחלש בסקרים הארציים אחרי התוצאות החלשות שלו באייווה ובניו המפשייר. עם זאת, הגעתו אל המקום השני בנבאדה בשבוע שעבר, אף שבמרחק רב מסנדרס, החדירה לקמפיין שלו רוח חדשה.

הקמפיין של ביידן טען במשך חודשים שקרוליינה הדרומית תהיה "חומת אש" עבורו, בהתחשב בפופולריות שלו בקרב המצביעים השחורים. ביידן בעצמו הבהיר כי כל דבר פחות מניצחון יסכן את סיכוייו.

עם זאת, כש"סופר טיוזדיי" בפתח, אפילו הניצחון שקרוליינה הדרומית עשוי שלא להספיק לביידן כדי לבלום את המומנטום של סנדרס הסוציאליסטי, שבכירי המפלגה הדמוקרטית חוששים שהוא אולי שמאלי מדי בשביל לנצח את טראמפ בנובמבר.

ביידן תקף את סנדרס לאחר הניצחון. "הדמוקרטים רוצים מועמד שהוא דמוקרטי", אמר סגן הנשיא לשעבר בעצרת בקולומביה, קרוליינה הדרומית, בהתייחסו לעמדות הרדיקליות של הסנאטור היהודי מוורמונט, המתאר את עצמו סוציאליסט דמוקרטי. "הבחירה היא לנצח בגדול, או להפסיד". רוב האמריקנים לא רוצים את ההבטחה למהפכה. הם רוצים יותר מהבטחות, הם רוצים תוצאות".

מייקל בלומברג במהלך הקמפיין בווירג'יניה - ה-3 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
"כל מה שהאמריקנים מחפשים בנשיא חדש". בלומברג בווירג'יניה, הלילה (צילום: רויטרס)/רויטרס, רויטרס

אחרי קרוליינה הדרומית, ייכנס רשמית למרוץ המיליארדר וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, ששפך חצי מיליארד דולר על פרסומות ברחבי ארצות הברית ודילג על ארבע המדינות הראשונות במרוץ.

לדברי מנהל הקמפיין שלו, קווין שיקיי, הם התמקדו בעיקר ב"ארגון הדמוקרטים ובבניית תשתיות במדינות ברחבי הארץ". עוד אמר כי "מייק הוא המועמד היחיד שקיים קמפיין בכל ארבע עשרה מדינות ה'סופר טיוזדיי' במהלך החודשיים האחרונים, ואנחנו מצפים ליום שלישי. ההישגים של מייק בהובלה וניהול נכון של משברים ואתגרים הוא בדיוק מה שהאמריקנים מחפשים בנשיא חדש".

בלומברג מתחרה עם ביידן על אהדת הממסד הדמוקרטי ועל הרעיון שהוא המועמד הטוב ביותר להביס את טראמפ. סנדרס, עם המסר הפופוליסטי הבלתי מתפשר שלו ביחס לצדק חברתי וכלכלי, התחזק ככל שהתקדמו הפריימריז. אחרי שסיים בתיקו באייווה עם בוטיג'ג', הוא המשיך לניצחון בפער קטן בניו המפשייר ולמקום ראשון ומוחץ בנבאדה.

סגן הנשיא לשעבר, שכיהן תחת ברק אובמה, בונה על תמיכת בוחריו של הנשיא השחור הראשון בתולדות ארצות הברית. אחרי ניצחונו הלילה, הוא זכה לתמיכת מושל וירג'יניה לשעבר טרי מקאוליף, שהיה גם יו"ר הוועדה הדמוקרטית, ולתמיכת חבר בית הנבחרים בובי סקוט, מחוקק שחור בעל השפעה מווירג'יניה. זהו סימן לכך שהממסד הדמוקרטי, החרד מסנדרס, מתחיל לסגור את השורות סביב ביידן.

סנדרס הצליח לבסס תשתית ארגונית טובה יותר במדינות "סופר טיוזדיי", בזכות רשת התרומות המגוונת שלו. הוא מוביל בסקרים בקליפורניה, ששולחת את מספר הצירים הרב ביותר לוועידה בקיץ, וששלושה מיליון מתושביה כבר הצביעו.

עם זאת, בלפחות חמש מדינות - אלבמה, קרולינה הצפונית, טנסי, ארקנסו ווירג'יניה - יש מספר רב של מצביעים שחורים, שיוכל להזניק את המועמדות של ביידן. לפי המדגמים בקרוליינה הדרומית, הוא אף הצליח לנצח את סנדרס, שמדגיש את יכולתו להביא קולות חדשים, בקרב מי שהצביע בפריימריז הדמוקרטיים בפעם הראשונה. להצלחת סגן הנשיא לשעבר סייעה התמיכה שפרס עליו חבר הקונגרס השחור ג'יימס קלייברן ימים לפני ההצבעה.

"חברי ג'ים קלייברן, אתה הבאת אתי בחזרה", הציג ביידן את קלייברן, הגורם השלישי הבכיר ביותר בבית הנבחרים, לקול תומכיו.

לפי המדגמים ביציאה מהקלפיות, ביידן ניצח את סנדרס בקרב מגוון רחב של מצביעים, כולל בקרב מי שהגדירו את עצמם "מאוד ליברלים". בנוסף לכך, הוא זכה בתמיכתם של 61% מהמצביעים השחורים, בהשוואה ל-17% של סנדרס.

בנוסף לכך, כמחצית מהבוחרים אמרו שהם רוצים מועמד שישוב למדיניות של אובמה, בהמשך לאחד מטיעוניו המרכזיים ביותר של ביידן. כמעט שמונה מכל עשרה בוחרים בקרוליינה הדרומית אמרו כי יש להם עמדות חיוביות ביחס לביידן, בהשוואה לחמישה מתוך עשרה ביחס לסנדרס.

(עדכון ראשון: 19:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully