וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההגבלות הצפויות וכיצד אוכפים את הבידוד: המדריך לקורונה בישראל

27.2.2020 / 21:40

עם ההודעה על החולה הראשון בנגיף בארץ, הודיע משרד הבריאות על חובת בידוד לחוזרים מאיטליה, ובהמשך הוא עשוי לפרסם הנחיות נוספות. מה לגבי אנשים ששבים מאיטליה דרך יעדים אחרים, על אילו מדינות חלות הגבלות כעת ומהי הדרך לצמצם את הסיכוי להידבקות?

עריכה: עמית שמחה ושאול אדם

הודעת משרד הבריאות היום (חמישי) על חולה הקורונה הראשון בישראל שהגיע מאיטליה עוררה שאלות בנוגע למשבר הקורונה. ההודעה הגיעה על רקע הנחיות רבות שפורסמו בשבועות האחרונים, אולם כעת ניתן לצפות שהנחיות חדשות בנושא יפורסמו בקרוב. מדריך וואלה! NEWS לקורונה בישראל.

צוות מד"א שיפנה את חולי הקורונה מנתב"ג, 19 בפברואר 2020
לפינוי    חולי קורונה מנתבג. ראובן קסטרו
צוות מד"א נערך לפינוי נדבקים בקורונה לבידוד/ראובן קסטרו

מה צריך לעשות מי שחזר או יחזור מאיטליה בתקופה הקרובה?

על פי הנחיות משרד הבריאות העדכניות ביותר, כל אדם שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים או שיחזור בתקופה הקרובה - צריך להיכנס לשבועיים בידוד בביתו. בד בבד, עליו לעדכן כי שהה במדינה באמצעות טופס ייעודי באתר משרד הבריאות. במהלך הבידוד יש לשהות במרחב מבודד ככל הניתן משאר דרי הבית ולצמצם את המגע עמם. כמו כן, ככל שניתן - להשתמש בשירותים נפרדים.

עוד בוואלה!

מקרה ראשון בארץ: ישראלי שחזר מאיטליה חלה בנגיף הקורונה

לכתבה המלאה

במקרה ואני בבידוד ומרגיש ברע, מה עליי לעשות?

במקרה שמתחילים לפתח תסמינים דומים לאלה של שפעת, יש להתקשר למוקד 101 של מגן דוד אדום ולדווח על חשד להידבקות. פרמדיקים יגיעו לביתו של החשוד ממוגנים לחלוטין, וייקחו דגימת כיח (משטח גרון) שתיבדק במרכז הרפואי שיבא. אם הבדיקה תמצא חיובית, החולה יובא בבידוד למתחם המיוחד שהוקם בסמוך לשיבא, שם יאושפז עד להבראתו. גם החולה שחזר מאיטליה דיווח על עצמו באופן הזה.

זוג מתגונן עם מסכה מנגיף הקורונה במילאנו, איטליה 27 בפברואר 2020. AP
מוקד התפרצות הנגיף באירופה. מבקרים במילאנו, היום/AP

האם משרד הבריאות ערוך לאתר אנשים ששבים מאיטליה דרך מדינות אחרות?

על פי ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, למשרד אין דרך ממשית לאתר ישראלים ששהו באיטליה וניסו להתחמק מחובת הבידוד. "כולנו בסיפור הזה ביחד", אמרה. "הציבור כולו חייב להבין שצריך שיתוף פעולה כדי להגן על עצמו, משפחתו והקרובים לו. יש לנו יכולת אכיפה, הצווים שלנו פועלים על פי חוק. אני מניחה שמעט מאוד אנשים יפרו את הצווים".

מהן ההגבלות הצפויות של משרד הבריאות בהמשך לאור ההתפתחות?

בתשובה לשאלת וואלה! NEWS בנושא אמרה פרופ' סדצקי כי היום יתכנס הצוות המיוחד לנושא ויחליט כיצד לפעול בהמשך. בין המדינות ששמן עלה לדיון נמצאת גרמניה עם שיעור חולים שגדל מיום ליום. מסתמן כי בימים הקרובים יוחלט על הגבלות נוספות על השבים ממדינות שונות ביבשת, וייתכן כי אף יפורסמו אזהרות מסע בשל התפשטות המחלה.

על אילו מדינות חלות כיום הגבלות ומהן?

השבים מסין, תאילנד, סינגפור, הונג קונג, מקאו, קוריאה הדרומית, יפן או איטליה צריכים על פי חוק להיכנס לבידוד בן שבועיים מיום חזרתם ולדווח על עצמם באתר משרד הבריאות. לעת עתה אין חובת בידוד על מי ששב מאוסטרליה או מטייוואן, אך במידה והם חשים ברע - עליהם לפנות למוקד 101 ולדווח על מצבם. מלבד זאת המליץ אתמול משרד הבריאות להימנע מטיסות לחו"ל באופן כללי ככל האפשר, אולם אין הנחיה חד משמעית לביטול טיסות למקומות נוספים.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בתדרוך על חולה קורונה ראשון בישראל, 27 בפברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב/פלאש 90, אבשלום ששוני

המשרד אוכף את הבידוד? מה צפוי לקרות למי שיפר אותו?

לרשות משרד הבריאות מספר פקחים מצומצם שעליהם מוטלת האחריות לוודא שאנשים אכן נמצאים בבידוד. עם זאת, נמצאים כעת בבידוד 1,506 אזרחים - כך שלא מדובר באכיפה יעילה. על כן משרד הבריאות שב ואומר כי האחריות להישאר ולשמור על הבידוד היא בידי המבודדים עצמם. ככל שאדם שצריך להיות בבידוד יימצא מחוצה לו - הוא עלול להיענש במאסר בן כמה שנים, וחשוף לתביעה על סיכון אזרחים אחרים.

היכן משכנים את החולה ואת הנשאים שנבדקו?

החולה שהגיע מאיטליה יובא לבידוד במתקן המיוחד שהוקם בשיבא, ובו שוכנו עד כה 11 הישראלים החשודים בקורונה ששבו מספינת "דיימונד פרינסס" ביפן. שניים מתוכם התגלו כנשאים של הנגיף, והועברו לחלק אחר במתחם, נפרד לחלוטין משאר המבודדים. ככל שמצבם של המבודדים במתקן לא ידרוש זאת, הם לא יבואו במגע עם צוות רפואי וייבדקו כל העת באמצעות טכנולוגיה לבדיקת מדדים מרחוק.

המטוס ובו הישראלים מספינת הקורונה נוחת בנתב"ג. 21 בפברואר 2020. מד"א
הישראלים שהיו על ספינת הקורונה שבים ארצה, בשבוע שעבר/מד"א

לא באתי במגע עם אדם שחזר לאחרונה מחו"ל, אך עדיין חושש להידבק. איך אצמצם את הסיכוי?

בעיקרון, אין סיבה לחשש. משרד הבריאות פועל לאיתור כל מי שבא במגע עם אנשים שהתגלו כנשאים או חולים ומפרסם את המקומות בהם שהו. בנוסף, המשרד המליץ לא לנכוח בכנסים בינלאומיים בחו"ל ולצמצם את קיומם בישראל. בכל מקרה, שמירה על היגיינה בסיסית שכוללת שטיפת ידיים לעתים תכופות, כיסוי הפה והאף בעת שיעול, הישארות בבית כאשר לא מרגישים טוב וצמצום נסיעה בתחבורה ציבורית בעת חולי.

מה המצב כעת בעולם?

נכון להיום התגלו ברחבי העולם 82,585 בני אדם שסובלים מתחלואה בקורונה או שנושאים את הנגיף. מתוכם, 33,272 בני אדם הבריאו ו-2,814 מתו. המדינה המובילה במספר הנגועים בנגיף היא סין, ואחריה קוריאה הדרומית - בה התגלו היום יותר מקרים חדשים של נשאים מאשר במדינת המקור של הנגיף. במקום השלישי נמצאת איטליה, בה התגלו עד כה 528 מקרי הידבקות ו-14 מקרי תמותה. מדובר בהתפתחות בעייתית, שכן התנועה בין מדינות באירופה פשוטה וחופשית יותר מאשר באסיה. כך, במדינות נוספות שעד כה לא סבלו מההתפרצות החלו להתגלות נשאים של הנגיף - בהן ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully