וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרה ראשון בארץ: ישראלי שחזר מאיטליה חלה בנגיף הקורונה

משרד הבריאות הכריז כי אובחן חולה ראשון בישראל שנדבק בנגיף, ישראלי ששהה בטיסת אל על Iy 382 שנחתה בנתב"ג ב-23.2 ב-16:10. השר דרעי הודיע כי תיאסר כניסת שרים זרים מהמדינה, מוקד התפרצות משמעותי של הנגיף באירופה. בשגרירות איטליה הביעו כעס על ההחלטה

עריכה: עמית שמחה ושאול אדם

נגיף הקורונה - כותרות אחרונות

  • משרד הבריאות: מקרה ראשון של קורונה אובחן בישראל
  • הנוסע שהה בטיסת אל על Iy 382 שנחתה ב-23.2 ב-16:10
  • דרעי הודיע: תיאסר כניסת זרים מאיטליה לישראל
  • נוסעים מברגאמו שנחתו ברמון בצהריים עוכבו לקראת השבתם לאיטליה

משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) כי אותר מקרה ראשון של חולה מאומת בנגיף הקורונה בישראל. לפי מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מדובר באזרח ישראלי שחזר מאיטליה וחש ברע, והתברר שחלה בנגיף. חולה הקורונה, בשנות ה-40 לחייו מהיישוב אירוס שבמועצה האזורית גן רווה. הוא יועבר על ידי צוות מד"א לאשפוז במתקן הבידוד של בית החולים שיבא בתל השומר.

"בית החולים ייקח אחריות על הטיפול בו", הבהיר בר סימן טוב במסיבת עיתונאים מיוחדת. "אנחנו מעדכנים את ההמלצות שלנו לחוזרים מאיטליה. הבידוד יחול רטרואקטיבית גם על מי שחזר ב-14 ימים האחרונים". ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן בהתפתחויות.

הנוסע שאובחן, שהה בטיסת אל על Iy 382 שנחתה בישראל בתאריך 23.2.2020 בשעה 16:10. במשרד הבריאות קראו לכל הנוסעים בטיסה זו להיכנס לבידוד מיידי ביתי למשך 14 יום ממועד הנחיתה ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד משרד הבריאות בטלפון *5400. אם במהלך הבידוד מופיעים סימפוטמים של חום או שיעול או קושי בנשימה יש להתקשר באופן מיידי למוקד 101.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בתדרוך על חולה קורונה ראשון בישראל, 27 בפברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב במסיבת העיתונאים, היום/פלאש 90, אבשלום ששוני

במקביל הודיע שר הפנים, אריה דרעי, על איסור כניסה של זרים מאיטליה, בה עלה מספר הקורבנות מהנגיף ל-14. האיסור ייכנס לתוקף באופן מיידי. בשגרירות איטליה בישראל אמרו על ההחלטה כי הם "בקשר עם הרשויות בישראל, ומקיימים כרגע הערכת מצב, ולכן לא יכולים להגיב בשעה זו". בשגרירות איטליה בישראל מקיימים כל העת קשר עם הרשויות בישראל, בנוגע להחלטה האחרונה לסגור את השערים בפני תיירים וזרים שמגיעים מאיטליה. הם כועסים מאוד על ההחלטה ומאוכזבים. והם ביקשו הבהרות מהרשויות הישראליות לגביה.

הצו מצטרף לצווים דומים המתייחסים למי ששהה בסין, בהונג קונג, במקאו, בתאילנד ובסינגפור, בקוריאה הדרומית וביפן.

"ביממה האחרונה אנחנו רואים בעוד מוקדים באירופה שמאתרים חולים", אמר בר סימן טוב במסיבת העיתונאים. "כמעט ואין מדינה שבה אין חולים מאומתים. קיווינו להמתין כמה שיותר זמן עד המקרה הראשון, והנה - יש לנו את המקרה הראשון. הפקחים השלימו את החקירה האפדימיולוגית בנוגע לאותו אדם ובהמשך יאותרו האנשים שהיו איתו והם יכנסו לבידוד. המערכת נערכת זמן רב לאירוע הזה. אנחנו סומכים על היכולות של המערכת, על יכולות האיתור והניתור שלנו ועד מערכת האשפוז, כדי לתת את המענה הטוב ביותר לציבור הישראלי". אנשי המשרד הסבירו כי לא ניתן לומר מהיכן בארץ החולה.

תושבים עוטים מסכות מחשש נגיף הקורונה, מילאנו, איטליה, 27 בפברואר 2020. רויטרס
תושבים עוטים מסכות מחשש נגיף הקורונה, מילאנו, איטליה, היום/רויטרס

בר סימן טוב גונן על המדיניות בה נקט משרדו עד כה, וקרא לציבור לשתף פעולה עם ההנחיות שמתעדכנות מעת לעת. "אני מקווה שמבינים יותר את מה שנתפס כתגובת יתר אצלנו", אמר. "אני לא רוצה שנתחרט על החלטות שלא קיבלנו. אנחנו בטוחים שעשינו את הדבר הנכון. גם האמירה לא לנסוע לחו"ל, כמה שזה נשמע קיצוני - אנחנו מבינים שזה לא יישאר רק באיטליה. נכון מאוד יעשה הציבור אם יימנע מהצעדים האלה. עברנו לשלב שבו אנחנו רוצים למתן את קצב התחלואה, שיהיו פה כמה שפחות חולים. כל המגעים של אותו אדם ייכנסו לבידוד בית שהוא מחויב, הוא לא וולנטרי".

על האכיפה כלפי השבים מאיטליה דרך מדינות אחרות, אמרה פרופ' סיגל סדצקי, ראשת אגף שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "אנחנו כולנו בסיפור הזה ביחד. הציבור כולו חייב להבין שצריך שיתוף פעולה כדי להגן על עצמו, משפחתו והקרובים לו. יש לנו יכולת אכיפה, הצווים שלנו הם על פי חוק. אני מניחה שמעט מאוד אנשים יפרו את הצווים. כמובן שניתן להגיע לאמצעים אכיפה נוספים".

ברקע ההודעה, טיסה מבראגמו שבאיטליה נחתה בשעות הצהריים בנמל התעופה רמון. 25 נוסעים זרים (19 מהם איטלקים והיתר בעלי אזרחויות שונות) נותרו במטוס וסורבה כניסתם לישראל, בהתאם להחלטת שר הפנים. המטוס ימריא בחזרה לבראגמו עם 25 הנוסעים שנחתו יחד עם 119 נוסעים אחרים היוצאים מישראל, רובם איטלקים. הנוסעים הישראלים שהיו על המטוס קיבלו את הנחיות משרד הבריאות. עם זאת, עובדים בנמל התעופה דיווחו כי הנוסעים הישראלים נצפו בכניסה למתחם ללא אמצעי מיגון.

בנמל התעופה בן גוריון סורבה כניסתם של 23 נוסעים שנחתו בטיסת איזיג'ט מוונציה וממילאנו. בהמשך היום הם צפויים לשוב לארצם.

עריכה: עמית שמחה

"גורמים לנזקים"

אתמול הנחה המשרד כי באופן מיידי כל מי שחזר מאיטליה ב-14 יום האחרונים נדרש להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו. בנוסף פרסם משרד הבריאות אזהרה לפיה יש לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל, מעבר לחובת הבידוד לשבים ממדינות ספציפיות בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

לפי הודעת המשרד, הערכת המצב במשרד הבריאות היא כי התחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם. בנוסף, הממשלה הוציאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה לנוכח התחלואה שם, זאת במקביל לאזהרות המסע שהוצאו לסין, תאילנד, מקאו, יפן וקוריאה הדרומית.

תושבים עוטים מסכות מחשש נגיף הקורונה, מילאנו, איטליה, 27 בפברואר 2020. רויטרס
תושבים עוטים מסכות מחשש נגיף הקורונה, מילאנו, איטליה, היום/רויטרס

נראה כי יותר מ-440 מקרי ההידבקות בצפון איטליה משמשים כמקור להתפשטות המחלה ביבשת כולה. גרמניה, צרפת וספרד מתמודדות עם גידול הולך וגובר במספר הנדבקים. מקרים ראשונים של המחלה אושרו הבוקר באסטוניה ודנמרק, אחרי שאתמול התגלה חולה גם בנורבגיה.

דבקות משרד הבריאות במדיניות המחמירה נגד הנגיף עוררה זעם בקרב ארגונים שונים, בהם איחוד התעשיינים שמתח ביקורת על החלטותיו. "למרות ההבנה לשיקולים של משרד הבריאות, מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית", אמר נשיא ההתאחדות, ד"ר רון תומר. "אנחנו מקבלים עשרות פניות מחברות שמקבלות סירובים של עובדים לנסוע לחו"ל, ביטולי הגעה של לקוחות ועוד. הפגיעה בפעילות העסקית ובמקומות העבודה צריכה להיות חלק חשוב בקבלת ההחלטות ונראה שהמצב אינו כך".

"אנחנו דורשים שלפני כל קבלת החלטה דרמטית הממשלה תדע את המשמעויות תוך הוועצות בהתאחדות התעשיינים ובמגזר הפרטי", הוסיף תומר. "באשר להמלצה של משרד הבריאות שלא לטוס, אנחנו מבקשים לקבל הנחיות ולא המלצות ואז יהיה ניתן להפעיל מנגנוני פיצוי קיימים".

בעקבות שינוי ההנחיות, שופט בית המשפט המחוזי בת"א, מרדכי לוי, הורה היום לבטל דיונים שנקבעו לשבוע הבא בפרשת הברחת הקוקאין באל על - וזאת בשל נגיף הקורונה. זאת, מאחר שהתובע, גיא רוסו מפרקליטות מחוז תל אביב, שב לפני שלושה ימים מאיטליה.

בדיון שנערך אתמול בפרשה ציינו הסנגורים שי שורר ושרון נהרי כי רוסו חזר לאחרונה מאיטליה, וכי על פי שינוי הנחיות משרד הבריאות עליו לשהות בבידוד. רוסו אמר כי שהה במרכז איטליה וכי לאחר בירור שערך מול משרד הבריאות אושר לו לעבוד ללא כל מגבלות. השופט לוי ביקש ממנו לעשות בירור נוסף, והיום הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי בהתאם להוראות משרד הבריאות, היא מבקשת לבטל את הדיונים הקבועים ליום ראשון ושלישי הקרובים. בעקבות הבקשה, אישר השופט לוי לבטל את הדיונים.

בעקבות הרחבת ההנחיות: תרגיל צבאי בוטל

הרחבת הנחיות משרד הבריאות גם לאיטליה באה לקראת תרגיל צבאי נרחב עם צבא ארצות הברית, שחלק מהכוחות המשתתפים בו אמורים להגיע מבסיס אמריקני באיטליה. התרגיל, "ג'וניפר קוברה" אמור להתחיל בשבוע הבא וידמה תרחישי הגנה אוויריים מפני טילים במספר שכבות. מדובר באחד מתרגילי ההגנה הגדולים שמקיים צה"ל עם הצבא האמריקני.

במסגרת התרגיל אמור צבא ארצות הברית לרכז כוחות בישראל, וכוחות שנדרשים לתרגל הפעלת סוללות הגנה אווירית יגיעו מאיטליה. לדברי גורמי ביטחון, נכון לאתמול לא היה כל שינוי בהגעת החיילים האמריקנים לישראל, אך בשל ההתפתחויות להשהות את אישור הכניסה לארץ מאחר ולפי הנחיות משרד הבריאות כל מי שמגיע מאיטליה חייב לשהות בבידוד. עוד הוסיפו הגורמים כי צה"ל יפעל בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר האוצר משה כחלון ושר התיירות יריב לוין השתתפו בהערכת מצב במוקד מד"א בקריית אונו. השר לוין אמר כי "אנחנו נמצאים בקשר עם כל הגורמים בענף התיירות ועומדים לרשותם". הוא הוסיף כי "יחד עם משרד האוצר אנו מגבשים את חבילת הסיוע שתאפשר לתיירנים ולכל הגורמים שעוסקים בענף הזה, להתמודד עם המשבר בצורה המיטבית".

ישראלית נוספת מספינת הקורונה שוחררה מביה"ח

במקביל להחמרת ההנחיות בישראל, נוסעת ישראלית נוספת שהורדה מספינת התענוגות "דיימונד פרינסס" ואושפזה בבידוד ביפן צפויה לשוב לארץ. הישראלית, רוחל'ה עופרים, הועברה לבידוד בבית חולים במדינה לאחר שהתברר כי חלתה בנגיף. לאחר שבבדיקות נמצא כי החלימה, הוחלט לשחררה. למרות תוצאות הבדיקה, עופרים צפויה להישאר ביפן ולא לשוב לישראל. היא ביקשה להמתין לשחרור בעלה, עודד, שעדיין מאושפז בבית חולים לאחר שהתברר כי גם הוא חלה בנגיף.

בנוסף - בבדיקה שערכו אתמול בבית החולים שיבא לאחד מנשאי הקורונה שנמצאים בבידוד לאחר שנדבקו בספינת הקורונה נמצא כי הוא יצא מכלל סכנה. בהמשך היום יעבור בדיקה נוספת, ואם יימצא גם בה כי אינו נושא את הנגיף - ישוחרר לביתו.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

(עדכון ראשון: 11:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully