וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי "סרטון הטורטית" של ברגותי: הצעה להחריג את שב"ס מחוק הגנת הפרטיות

ברקע הביקורת שספג הארגון לאחר שפרסם תיעוד של האסיר אוכל בהיחבא במהלך שביתת רעב, יוזמה של ארדן ומשרד המשפטים תציע להחריג את שב"ס מהחוק כך שלא ניתן יהיה לנקוט נגדו צעדים משפטיים. מומחה בתחום הפרטיות: "הכלא הוא ביתם של האסירים, אסור להפשיט אותם מצלם אנוש"

צילום: שירות בתי הסוהר, עריכה: שמרית גולדשטיין

משרד המשפטים יציע להחריג את שירות בתי הסוהר מחוק הגנת הפרטיות, כך שלא ניתן יהיה לנקוט צעדים משפטיים נגד השירות ואנשיו בשל חדירה לפרטיות של אסירים. את המהלך יזם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, בעקבות הביקורת שספג הארגון לאחר שפרסם סרטון שצולם בתאו של האסיר מרואן ברגותי, מנהיג התנזים, בו הוא נראה אוכל חטיף בהיחבא ו"שובר" שביתת רעב.

בעקבות אותו אירוע פנה ארדן לפני שלושה חודשים לשר המשפטים אמיר אוחנה וביקש להוסיף את שב"ס לרשימת הגופים הביטחוניים שמופיעה בחוק הגנת הפרטיות, וכיום כוללת את משטרת ישראל, המשטרה הצבאית, אגף המודיעין של צה"ל, שב"כ, המוסד והרשות להגנת עדים. החוק מציין כי אותם גופים, עובדיהם ואנשים שפועלים מטעמם "לא ישאו באחריות לפי חוק זה על פגיעה (בפרטיות) שנעשתה באופן סביר במסגרת תפקידם ולשם מילויו".

במכתבו אל אוחנה כתב השר ארדן כי פרסום סרטונו של ברגותי אוכל בהיחבא בתאו "הביא לקריסת שביתת הרעב הקולקטיבית ולהפסקתה באופן מיידי". ארגון "עדאלה" טען בזמנו כי פרסום הסרטון פגע בפרטיותו של ברגותי, וכן כי מדובר בהפרת חוק הגנת הפרטיות שמהווה עבירה פלילית מצד שב"ס.

תיעוד של מרוואן ברגותי אוכל בתאו בזמן שביתת האסירים, מאי 2017. שב"ס, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד מרואן ברגותי "שובר" שביתת רעב בבית הסוהר, 2017/מערכת וואלה! NEWS, שב"ס

בתזכיר החוק שמשרד המשפטים צפוי להפיץ נכתב כי "הנימוק לתיקון נובע ממאפייניו המיוחדים של שב"ס, לרבות מאפיינים ביטחוניים, ומהעובדה שלצורך מילוי תפקידם, על עובדיו לבצע פעמים רבות פעולות העולות כדי פגיעה בפרטיות". עוד צוין בתזכיר, שהגיע לידי וואלה! NEWS, כי הצורך להבטיח את ניהולם התקין של בתי הסוהר, והחיכוך המתמיד בין אסירים לסוהרים הנובע מכך, "מקשים על הבנייה מראש של כלל הפעולות הכרוכות בפגיעה בפרטיות שעל עובדי השירות לבצע יום ביומו".

עוד בוואלה!

בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: חקירה פלילית נגד מפקד כלא בשב"ס

לכתבה המלאה
פתיחת מש"מ(מרכז שירות משולב) צור באהר, 
במעמד השר לבטחון פנים, ח"כ גלעד ארדן, מ"מ המפכ"ל, רב ניצב מוטי כהן, ממ"ז ירושלים, ניצב דורון ידיד ור' העיר ירושלים, מר משה ליאון. 12 בינואר 2020. דוברות משטרת ישראל
פנה לאוחנה לצורך קידום המהלך. ארדן/דוברות משטרת ישראל

פרופסור מיכאל בירהנק, חוקר בתחום הפרטיות מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי אם אכן המהלך יבוצע, יש לשאוף לבצע אותו באופן מבוקר ופרטני. "צריך לוודא שלא תהיה כאן זליגת שימושים. אין לתת פטור גורף. כל דבר צריך להיבחן לגופו", אמר.

לדברי בירנהק, "המילה 'סביר' היא מילה עמומה והייתי שמח שביחד עם תיקון החוק יביאו לאישור הכנסת גם תקנות ספציפיות באופן שפורט וייתן מושג טוב יותר מה הפרשנות של שב"ס לסביר. תא הכלא הוא הבית של האסירים לטוב ולרע, ברור שזה לא כמו בית חופשי ומלכתחילה יש להם הרבה פחות פרטיות, יש גם סיבה לשהות שלהם שם, אבל אסור להפשיט אותם מצלם האנוש. החשש שלי הוא מזליגת שימושים. החשש הוא שהפטור שניתן לפעולות סבירות יהפוך גם לדברים פחות סבירים והמונח סביר כאמור הוא חמקמק ולא מספיק חד".

ממשרד המשפטים לא התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully