וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקרית השופל": הנהג ניסה להרים את גופת המחבל וחצה בטעות את הגבול

26.2.2020 / 10:20

בכירים המעורים בפרטי התחקיר הראשוני סיפרו כי הנהג הצעיר תודרך כיצד לפעול להעברת גופת המחבל, שעל פי החשד נשא מטען חבלה. הנהג איבד שליטה בכף וחצה את גדר המערכת בטעות. חבריו של הנהג: "ברור לכולם שכל מה שקרה היה טעות". צה"ל: "האירוע מתוחקר כבכל אירוע מבצעי"

צילום: רויטרס ודו"צ, עריכה: עמית שמחה

נהג השופל שהרים את גופת המחבל סמוך לגדר המערכת חצה בטעות את גבול רצועת עזה - כך עלה שלשום (שני) מתחקיר ראשוני של התקרית שאירעה ביום ראשון בגבול והצית סבב הסלמה נוסף. על פי תחקיר האירוע שהתחרש בגזרתה של החטיבה הדרומית באוגדת עזה, תצפיתניות זיהו שני חשודים מתקרבים אל גדר המערכת ומניחים מטען באזור חאן יונס. כוח של חטיבת כפיר הוקפץ לנקודה ופתח באש לעבר המחבלים. כתוצאה מהירי נהרג אחד המחבלים והשני נפצע באורח קשה.

בהתאם למדיניות הדרג המדיני, תוך כדי האירוע התקבלה החלטה שלא להמתין עד שהפלסטינים יגררו את גופת המחבל והוחלט להקפיץ למקום צוות הנדסי שיעביר את הגופה מערבית לגדר המערכת ומשם אל שטח ישראל. נהג הטרקטור הגיע יחד עם מפקדיו אל הנקודה וחצה את הגבול על פי הנוהל.

פרמדיקים בצד הפלסטיני סמוך למקום התקרית בה נורו שני פלסטינים שניסו להניח מטען חבלה על גדר המערכת בדרום רצועת עזה. 23 בפברואר 2020. ללא קרדיט, אתר רשמי
צוותי רפואה פלסטיניים סמוך למקום התקרית, יום ראשון/אתר רשמי, ללא קרדיט

לדברי קצינים באוגדת עזה, מדובר בנהג צעיר שתודרך כיצד לפעול להעברת גופת המחבל, שעל פי החשד נשא עליו מטען חבלה. בעיות של שליטה בכף ומאמץ להרים את הגופה גרמו לנהג לחצות את קו הפרמטר הביטחוני (מרחק של מאה מטרים מגדר המערכת - א"ב), שנמצא באחריות ישראלית.

בכירים המעורים בתחקיר הראשוני אמרו כי תוך כדי הנהיגה בשטח והחשש מירי צלפים או טילי נ"ט לעברו, הנהג הצעיר חצה בטעות את קו הפרמטר הביטחוני וגלש לשטח הפלסטיני כדי להסתובב ולהרים את הגופה. במקביל לניסיונותיו, זיהו לוחמי כפיר כי פלסטינים שתצפתו על פעילות צה"ל החלו לרוץ במאמץ לחטוף את הגופה, ופתחו לעברם באש.

עוד בוואלה!

הירי החריג של הג'יהאד מוכיח: מדיניות ההכלה של ישראל נכשלת בשטח

לכתבה המלאה

חברי הנהג: "היה צריך לעשות את זה אחרת"

חבריו של נהג השופל אמרו כי לא הייתה לו שום כוונה לפגוע בגופת המחבל, בשום רגע. "זה רק נראה כמו אירוע פשוט, אבל מספיק שאתה מנסה בזווית מסוימת להרים את הגופה עם הכף ולא הצלחת ומהצד זה נראה כמו פגיעה בגופה של המחבל", הסבירו. "ברור לכולם שכל מה שקרה בשטח זו טעות. היה צריך לעשות את זה בצורה אחרת, אולי נהג יותר מקצועי וותיק".

"במקרה הזה מיהרו לעשות את זה לפני שיגררו את הגופה לשטח הפלסטיני", הסבירו. "אתה מקבל פקודות בקשר מהמפקד, אתה יודע שאתה חשוף לנ"ט או צלפים ואתה עובד בלחץ".

שופל של צה"ל מפנה גופה של מחבל בגבול רצועת עזה, 23 בפברואר 2020. טוויטר, אתר רשמי
השופל בזירת התקרית ביום ראשון/אתר רשמי, טוויטר

תוך זמן קצר הופצו סרטונים ברשתות חברתיות פלסטיניות מהם נראה כביכול כי נהג השופל מתעלל בגופת המחבל. ההסתה ברשתות הובילה להתבטאויות בכירים פלסטינים ולאחר מכן לשיגורי הרקטות.

תקיפות צה"ל בעזה בתגובה לירי הרקטי לישראל 24 בפברואר 2020. רויטרס
התקרית הובילה להסלמה. תקיפות צה"ל בעזה, שלשום/רויטרס

גורמים המצויים בפרטי תחקיר האירוע אמרו כי אין זו הפעם הראשונה שאוגדת עזה פועלת לאיסוף גופות מחבלים שנהרגו מאש צה"ל לאורך הגבול, בהתאם למדיניות הדרג המדיני ובאישור הפיקוד הבכיר. רק בחצי השנה האחרונה נאספו ארבע גופות מחבלים בגבול הרצועה והועברו לקבורה בישראל. הגורמים ציינו כי גופות המחבלים נאספו מכמה סיבות, בהן איסוף פרטי מודיעין על המחבל ואמצעי הלחימה שברשותו, קלף מיקוח במסגרת המשא ומתן לשחרור גופות חיילי צה"ל ושני אזרחים ישראלים שחצו מרצונם המוחזקים בידי חמאס בעזה, ובנוסף לכך מאמץ למנוע הסתה והפרות סדר אלימות אחרי קבורת המחבל.

צה"ל מסר בתגובה כי "טענות הכתב אינן נכונות. האירוע מתוחקר בצה"ל בימים אלו כבכל אירוע מבצעי, ויוצג ברמות השונות כמקובל". לדבריהם, "לא נתייחס לפרטי התחקיר עד להשלמתו באופן מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully