וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשמרת של בנט: בצה"ל נמנעו מהרג צלפים פלסטינים מחשש להסלמה

27.2.2020 / 9:56

בפיקוד הדרום דנו בתגובות אפשריות לירי מחבל על כוח צה"ל. גורמים בכירים העריכו כי הרג המחבל יוביל לירי רקטות או פיגוע על גדר הגבול, ולכן דרשו לירות כדי לפצוע בלבד - למרות הקושי להתחייב על כך לאור הטווח הרחוק. דובר צה"ל: הטענות לא נכונות

צילום: רויטרס ודו"צ, עריכה: עמית שמחה

במסגרת היערכות צה"ל להרתעת חוליית הצלפים של הג'יהאד האסלאמי בחאן יונס בשבוע שעבר, התקיים דיון בפיקוד הדרום, שבמהלכו הועלו דרכי פעולה אפשריות. השאלה המרכזית היתה כיצד להגיב לתקרית שבמהלכה צלף פלסטיני נערך לירי על כוח צה"ל.

גורמים בכירים העלו דרישה לפגוע בצלף באמצעות ירי שלא על מנת להרוג אותו, אלא רק לפצוע, כדי להימנע מהסלמה. לפי הערכותיהם, הרג יגרור תגובה של ארגוני הטרור ברצועת עזה באמצעות שיגורי רקטות לעבר שטח ישראל או הוצאה לפועל של פיגוע על גדר הגבול. עם זאת, גורמים הבקיאים בנושא הבהירו כי בטווח של 800-700 מטרים יהיה קשה מאוד להתחייב על ירי שרק יפצע את המחבל ולא יהרגו - במיוחד כשידוע שהוא אמור לשכב או להתכופף ולא לירות בעמידה.

שר הביטחון נפתלי בנט קיים הערכת מצב באוגדת עזה, 9 בפברואר 2020. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
בכירים שיערו כי הרג פעיל טרור ידרדר את האזור. בנט בהערכת מצב ביטחונית/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בפיקוד הדרום קיימו התייעצות נוספת בסוגיה, בסיומה הוחלט לתת עדיפות לצלפי יחידת הימ"מ על פני צלפי יחידות העלית של צה"ל. ברגע האמת, כשזוהה המחבל מתקרב אל העמדה ונערך לירי - צלף ירה בו וגרם לפציעתו.

לדברי גורמי ביטחון, תהליך קבלת ההחלטות במסגרת ההיערכות מצביע על הרגישות שמגלים בצה"ל כלפי הרג מחבלים כדי להימנע מהידרדרות של האזור להסלמה. גורמים במערכת הביטחון אמרו כי המדיניות היא תולדה של תהליך קבלת שמתחיל אצל שר הביטחון נפתלי בנט ויורד לשטח.

"בפיקוד הדרום נשמו לרווחה כשירי הצליפה הסתיימה בפגיעה ולא בהרג שהיה מחייב תגובה של ארגוני הטרור", אמרו הגורמים. באותה העת, פיקוד הדרום נערך לכמה תרחישים ולכן התכונן לאפשרות תגובה גם באמצעות טנקים וכלי טיס, בהם מטוס קרב שהוקפץ לאזור זמן קצר לאחר הירי מחשש לתגובה רחבה מרצועת עזה.

עוד בוואלה!

"תקרית השופל": הנהג ניסה להרים את גופת המחבל וחצה בטעות את הגבול

לכתבה המלאה
פרמדיקים בצד הפלסטיני סמוך למקום התקרית בה נורו שני פלסטינים שניסו להניח מטען חבלה על גדר המערכת בדרום רצועת עזה. 23 בפברואר 2020. ללא קרדיט, אתר רשמי
הרג המחבל על גדר הגבול בעזה לפני ההסלמה הביטחונית, ביום ראשון/אתר רשמי, ללא קרדיט

הנחת מטען החבלה על גדר המערכת לפני סבב ההסלמה האחרון, שהסתיימה בירי של כוח מחטיבת כפיר לעבר שני מחבלים שהרג אחד מהם ופצע את השני, המחיש את הרגישות עליה הצביעו בכירי הפיקוד. בשיחה עם וואלה! NEWS הבהירו גורמי ביטחון כי הפעילות הרגישה נובעת מהרצון לשמר את תהליך ההסדרה בין ישראל לחמאס, חרף ניסיונות הפיגוע ושיגורי הרקטות בחודשים האחרונים.

על פי התחקיר הראשוני של התקרית שאירעה ביום ראשון, תצפיתניות זיהו שני חשודים מתקרבים אל גדר המערכת ומניחים מטען באזור חאן יונס. כוח של חטיבת כפיר הוקפץ לנקודה ופתח באש לעבר המחבלים. בהתאם למדיניות הדרג המדיני, תוך כדי האירוע התקבלה החלטה שלא להמתין עד שהפלסטינים יגררו את גופת המחבל שנהרג, והוחלט להקפיץ למקום צוות הנדסי שיעביר את הגופה אל שטח ישראל. נהג הטרקטור הגיע יחד עם מפקדיו אל הנקודה וחצה את הגבול על פי הנוהל. אולם, בעיות של שליטה בכף ומאמץ להרים את הגופה גרמו לנהג לחצות את קו הפרמטר הביטחוני (מרחק של מאה מטרים מגדר המערכת), שנמצא באחריות ישראלית.

מדובר צה"ל נמסר: טענות הכתב אינן נכונות. בנוסף לכך, אין בכוונתנו לשתף אודות שיקולים הנוגעים לפעילות מבצעית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully