וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטחים כבדים לדרום: למעלה מ-30 רקטות שוגרו לשטח ישראל, נפילות בעוטף עזה

יניר יגנה, אמיר בוחבוט, טל שלו ויפעת רוזנברג

23.2.2020 / 22:11

התרעות צבע אדום נשמעו בעוטף עזה, בשדרות ובאשקלון. לפחות 13 שיגורים יורטו על ידי כיפת ברזל. רסיסים פגעו בבית בשדרות וחלק ממיירט אותר בשער הנגב. אשקלון פתחה מקלטים וביטלה את הלימודים מחר. הג'יהאד האסלאמי: הירי - בתגובה להרג אחד מלוחמינו בגבול

צילום: אנדרי איסטחרוב, איתי אבני, טל עוז, אשקלונט, חיים קוזניץ, אבי אלון, אנשי הדממה. עריכה: ליר שפיגלר

מתיחות בדרום - עדכונים אחרונים:

  • יותר מ-30 רקטות נורו לשטח ישראל, 13 מהן יורטו על ידי כיפת ברזל
  • רקטות אותרו בשטח פתוח באשכול, רסיסים פגעו בבית בשדרות - אין נפגעים
  • עיריית אשקלון פתחה את המקלטים בעיר וביטלה את הלימודים
  • הג'יהאד האסלאמי: הירי - בתגובה להרג אחד מלוחמינו בגבול

מטחי רקטות שוגרו היום (ראשון) מרצועת עזה לשטח ישראל. בסך הכול שוגרו יותר מ-30 רקטות, שלפי דובר צה"ל לפחות 13 מהן יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". חלקן נפלו בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול, רסיסי מיירט פגעו בבית בשדרות וחלק של מיירט נפל בשער הנגב. בעקבות ההסלמה, בכמה יישובים בדרום הורו על פתיחת מקלטים ובאשקלון הודיעו על ביטול הלימודים מחר.

המטח הראשון בוצע בסביבות השעה 17:42, אז הופעלו התרעות צבע אדום בדרום - מעוטף עזה ושדרות ועד לאזור אשקלון. נפילות אותרו בשטח פתוח מחוץ ליישובים במועצה האזורית אשכול, וחלק מיירט של כיפת ברזל אותר במועצה האזורית שער הנגב.

כעבור כשעתיים, בוצע מטח נוסף של רקטות לעבר אשקלון, שדרות והמועצה האזורית אשכול. גם במטח זה, אותרו נפילות בשטחים פתוחים במועצת אשכול. בסביבות השעה 21:00, נשמעו התרעות נוספות - בשדרות ובמועצה האזורית שער הנגב - וב-21:17 נשמעה התרעת צבע אדום נוספת בנחל עוז. כעבור כשעה בוצע מטח נוסף לעבר שדרות והמועצה האזורית שער הנגב.

הפעלת כיפת ברזל במהלך שיגור רקטה מעזה לשטח ישראל 23 בפברואר 2020. רויטרס
הפעלת כיפת ברזל במהלך שיגור רקטה מעזה לשטח ישראל 23 בפברואר 2020/רויטרס

הג'יהאד האסלאמי הצהיר כי ירי הרקטות בוצע בתגובה למות אחד מלוחמיו באזור חאן יונס. זאת, לאחר שלוחמי צה"ל ירו לעבר שניים ממחבלי הארגון שהניחו מטען חבלה בגבול הרצועה. "ההתנגדות מוכנה אם הכיבוש ירחיב את תוקפנותו ומוכנה להגיב עליה", מסר הארגון.

דובר חמאס פאוזי ברהום, אמר בתגובה לשיגורים כי "הכיבוש הוא האחראי לפיצוץ המצב עם ההתנגדות משום שביצע פשע נפשע. תגובת ההתנגדות היא טבעית על המשך הפשעים וההפרות הציונית נגד עמנו".

קודם לשיגורים, סוללות "כיפת ברזל" תוגברו באזור, במסגרת המתיחות שהתעוררה אחרי התקרית. בעקבות המצב הביטחוני, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון נפתלי בנט, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירי מערכת הביטחון בקריה שבתל אביב.

שריד קסאם לאחר יירוט בחצר בית, בקיבוץ בעוטף עזה 23 בפברואר 2020. נגה בנודיז-סיהו/TPS, אתר רשמי
שרידי רקטה שנפלה בעוטף עזה, היום/אתר רשמי, נגה בנודיז-סיהו/TPS

עם מציאת נפלי הרקטות בשטחיה, המועצה האזורית אשכול הודיעה כי לא נגרם נזק ולא היו נפגעים בגוף. כמו כן, בוטלו ההסעות לחוגים בשטחי הנפילה, אולם כרגע אין שינוי בהנחיות ההתגוננות. "יש להקפיד על הנחיות פיקוד העורף במקרה שנשמעת אזעקה בישוב, יש להיכנס למרחב מוגן ולשהות בו עשר דקות", מסרה המועצה. בשדרות דווח על נזק קל שנגרם לבית כתוצאה מפגיעת רסיסי מיירט, אולם אין נפגעים בגוף.

באשקלון, ראש העירייה תומר גלאם הורה על פתיחת כל המקלטים הציבוריים ברחבי העיר ועל ביטול הלימודים מחר בכל מוסדות החינוך בעיר, "נוכח חוסר הוודאות". כמו כן, הוא הנחה על ביטול כל הפעילויות והאירועים במרכזים הקהילתיים ובהיכל התרבות.

ההחלטה על ביטול הלימודים התקיימה אחרי הערכת מצב בחמ"ל העירוני. "אנחנו לא לוקחים סיכונים והנחינו על ביטול האירועים והפעילויות ברחבי העיר. כרגע הדבר החשוב ביותר הוא להיצמד להנחיות פיקוד העורף וזאת הבקשה שלי מהתושבים, לשמור על כללי ההתגוננות שהוכחו כמצילי חיים", אמר ראש העירייה. גם במועצה האזורית באר טוביה הודיעו על פתיחת המקלטים, אך הדגישו כי השיגרה נמשכת.

הערכת המצב שהתקיימה בקריה שבתל אביב בעקבות ההסלמה בדרום בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, נפתלי בנט, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המל״ל, מתאם הפעולות בשטחים ובכירי מערכת הביטחון 23 בפברואר 2020. טל עוז / משרד הביטחון, אתר רשמי
נתניהו ובנט בהערכת המצב הביטחונית, הערב/אתר רשמי, טל עוז / משרד הביטחון

במקביל, המועצה האזורית חוף אשקלון ושדרות הבהירו כי לא נפלו רקטות בשטחיהן. "לאור המתיחות ואירועי היום אנו קוראים לתושבים להיות ערניים וקשובים לאמצעי התקשורת ולעדכוני העירייה בדף הפייסבוק", הודיעה עיריית שדרות לתושביה. ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הנחה את התושבים להישאר סמוך למרחבים המוגנים ואמר: "נכון לרגע זה אין הנחיות מיוחדות מגורמי הביטחון, אך מניסיון העבר אני ממליץ לשהות סמוך למרחבים מוגנים. אמשיך ואעדכן אתכם בכל התפתחות או הנחיות חדשות. צוות העירייה ומרכז החוסן ערוך לתת מענה ככל שידרש".

גם עיריית אשדוד הרגיעה את תושביה, והפיצה בדף הפייסבוק שלה כי לא ניתנו הנחיות מיוחדות לתושבים. "בשעות האחרונות נורו מספר רקטות ליישובי הדרום, ולמרות שבאשדוד לא נשמעו אזעקות אנו עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות וערוכים לתת מענה מיידי לכל תרחיש. נכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות והעיר ממשיכה בשגרה מלאה. המשיכו לעקוב אחרי ערוצים רשמיים בלבד והורידו את היישומון של פיקוד העורף לקבלת התראות בזמן אמת".

המשטרה קיימה הערכת מצב מיוחדת לאור ההסלמה בדרום והחליטה על עיבוי הכוחות באזור. בהערכת המצב, שהתקיימה בראשות מפקד המחוז הדרומי במשטרה ניצב יורם סופר וסגל הפיקוד, נקבע כי יעובו המערכים המבצעיים כדי להגביר את הנוכחות בערים ואת תחושת הביטחון בקרב הציבור. "שוטרי המחוז הדרומי מתורגלים ומיומנים באירועים כגון אלו ופועלים במטרה לסייע לתושבים ולהציל חיים", מסרה המשטרה.

חלקי יירוט בשדרות. רותם פרץ, דיווחים בזמן אמת, אתר רשמי
רסיס יירוט שאותר בשדרות, היום/אתר רשמי, רותם פרץ, דיווחים בזמן אמת

הנהלת המכללה האקדמית לחינוך "חמדת הדרום", הודיעה כי לא יתקיימו הערב מבחנים במכללה. נכון לרגע זה הלימודים מחר צפויים להתקיים לסדרם, כאשר החלטה סופית תתקבל במהלך הלילה בהתאם להנחיות גורמי הביטחון.

רעות שפילמן דרייר, תושבת אשקלון, סיפרה כי היא נפלה בדרכה למקלט. "רצתי עם הילדים למקלט שלנו בחצר הבית, עם הקטנים על הידיים. תוך כדי שאנחנו שומעים בומים, מעדתי במדרגות ונפלתי עם הילדים. הצלחתי להגן עליהם אבל אני קצת נפגעתי, קיבלתי מכות חזקות בברכיים".

מטח הרקטות מגיע אחרי ירי צה"ל לעבר שני מחבלי הג'יהאד האסלאמי מוקדם יותר היום, לאחר שהניחו מטען חבלה בגדר המערכת. דובר צה"ל אישר כי זוהתה פגיעה במחבלים, וארגון הג'יהאד האסלאמי אישר כי אחד מלוחמיו נהרגו בתקרית - מוחמד עלי א-נאעם בן ה-27.

התקרית החלה כשתצפיתנית בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה זיהתה שני חשודים פלסטינים שהתקרבו על גבי אופנוע אל הגדר. בשלב מסוים ניגש אחד החשודים אל הגדר והניח מטען חבלה. התצפיתנית קבעה כי מדובר בהנחת מטען, ועל כן הוקפץ לזירה כוח של חטיבת כפיר. החיילים ירו טיל נ"ט וכן ביצעו ירי מנשק קל לעבר השניים.

יירוטים בשמי אשקלון 23 בפברואר 2020. אדי ישראל, אתר רשמי
היירוטים בשמי עוטף עזה, היום/אתר רשמי, אדי ישראל

בצה"ל אמרו כי זו הפעם השלישית שבה חברי החולייה מניחים מטענים בסמוך לגדר בחודשים האחרונים. לפי הערכות גורמי צבא, בכוונת המחבלים הייתה לפגוע בכוחות ובעובדים של מינהלת גבולות ותפר, בהובלת תא"ל ערן אופיר, האחראים על בניית גדר המערכת והחומה התת-קרקעית נגד מנהרות. לאחר התקרית, צה"ל פרס סוללות "כיפת ברזל" והעלה את רמת הדריכות מחשש לתגובה.

בעקבות האירוע, הג'יהאד האסלאמי הודיע כי יבצע פעולת נקמה. "הידיים הלוחצות על ההדק ינקמו על דם הקדושים כמו שנקמו לפני כן בהפצצות על תל אביב. אנו מתריעים מפני תקיפה על רצועת עזה ולוקחים זאת ברצינות. איומי האויב לא יצליחו להרתיע את ההתנגדות", מסר הארגון. "את היד שהושטה לבני עמנו נגדע כמו כשגדעו אותה פלוגות אל-קודס בעבר".

יירוטים בשמי אשקלון 23 בפברואר 2020. במת החדשות, אתר רשמי
יירוטים בשמי אשקלון/אתר רשמי, במת החדשות

ביום שלישי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) כמיל אבו-רוקון הודיע על השבת הצעדים האזרחיים ברצועה, לאור השקט שהיה בימים שקדמו לכך. במסגרת ההחלטה, הורחב מרחב הדיג ברצועה ל-15 מיילים וכן התווספו ההיתרים ל-7,000 סוחרים תושבי המקום. למרות הרגיעה, בימים האחרונים התחדשה המתיחות עם שורת תקריות שאירעו בגבול: כך, ביום שישי אותר צרור בלוני נפץ באשקלון ויומיים לפני כן חוליית צלפים של הג'יהאד האסלאמי ירתה לעבר כוחות צה"ל מאזור חאן יונס, מבלי לגרום לנפגעים.

שריד קסאם לאחר יירוט בחצר בית, בקיבוץ בעוטף עזה 23 בפברואר 2020. נגה בנודיז-סיהו/TPS, אתר רשמי
שרידי רקטה שנפלה בעוטף עזה, היום/אתר רשמי, נגה בנודיז-סיהו/TPS

כפי שפורסם בוואלה! NEWS, בתחילת החודש ראש המוסד יוסי כהן ואלוף פיקוד דרום הרצי הלוי ביקרו בחשאי בקטאר ונפגשו עם בכירים בנסיכות המפרצית, זאת ברקע מאמצי ההסדרה ברצועה. כהן והלוי הגיעו לדוחא, בירת קטאר, בשבוע הראשון של פברואר ונפגשו עם מוחמד בן אחמד אל מסנד, ראש שירותי המודיעין והיועץ לביטחון לאומי של אמיר קטאר. בפגישה השתתף גם מוחמד אל עמאדי, השליח הקטארי לרצועת עזה.

קטאר משחקת תפקיד מרכזי בתהליך ההסדרה בעזה ומעבירה מדי חודש עשרות מיליוני דולרים לתשלום משכורות ולמימון השיקום הומניטרי של הרצועה. בכיר ישראלי המעורה בפרטים אמר לוואלה! NEWS כי ראש המוסד הוא שהזמין את הלוי להצטרף אליו לנסיעה הקצרה, בה נפגשו עם אל מסנד, ראש שירותי המודיעין, קרוב משפחתו של האמיר הקטארי א-ת'אני ונחשב למקורבו. גורם ישראלי אמר כי אל מסנד נחשב למקבילו של ראש המוסד, והוא כבר נפגש בעבר עם בכירים במערכת הביטחון. לדבריו, אל מסנד "מעורב בהכל. הוא דמות מרכזית ביחסי קטאר וארצות הברית, ודמות מרכזית מאוד ביחסי ישראל קטאר".

(עדכון ראשון: 17:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully