וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע דיוני ההסדרה: הנסיעה החשאית של ראש המוסד ואלוף פיקוד דרום לקטאר

22.2.2020 / 20:58

לוואלה! NEWS נודע כי השניים ערכו ביקור סודי במדינה בתחילת החודש ונפגשו עם בכירים בנסיכות המפרצית. בפגישה לקחו חלק מוחמד בן אחמד אל מסנד, ראש שירותי המודיעין והיועץ לביטחון לאומי של אמיר קטאר. בפגישה השתתף גם מוחמד אל עמאדי, השליח הקטארי לרצועת עזה

קטאר העבירה 15 מיליון דולר לרצועה לצורך שיקומה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ברקע מאמצי ההסדרה והרגיעה ברצועת עזה, ראש המוסד יוסי כהן ואלוף פיקוד דרום הרצי הלוי ביקרו בחשאי בקטאר בתחילת החודש ונפגשו עם בכירים בנסיכות המפרצית. לוואלה! NEWS נודע כי כהן והלוי הגיעו לדוחא, בירת קטאר, בשבוע הראשון של פברואר ונפגשו עם מוחמד בן אחמד אל מסנד, ראש שירותי המודיעין והיועץ לביטחון לאומי של אמיר קטאר. בפגישה השתתף גם מוחמד אל עמאדי, השליח הקטארי לרצועת עזה.

קטאר משחקת תפקיד מרכזי בתהליך ההסדרה בעזה ומעבירה מדי חודש עשרות מיליוני דולרים לתשלום משכורות ולמימון השיקום הומניטרי של הרצועה. בסוף השבוע האחרון קטאר הודיעה על הגדלת הסיוע למשפחות הנזקקות בעזה ב-15 מיליון דולרים וכן מימון בניית בית חולים ברפיח, בעלות של 24 מיליון דולר.

יוסי כהן ראש המוסד החדש ביום שלאחר ההכרזה על מינוי מחוץ לביתו במודיעין. ראובן קסטרו
ביקור חשאי בקטאר. ראש המוסד יוסי כהן/ראובן קסטרו

כהן והלוי המריאו מנתב"ג בשבוע הראשון של בפברואר, ביום רביעי אחרי הצהריים, במטוס פרטי עם עצירת ביניים בירדן ושבו לישראל ביום חמישי אחרי הצהריים. בסך הכל שהו בדוחא פחות מ-24 שעות. בכיר ישראלי המעורה בפרטים אמר לוואלה! NEWS כי ראש המוסד הוא שהזמין את הלוי להצטרף אליו לנסיעה הקצרה, בה נפגשו עם אל מסנד, ראש שירותי המודיעין, קרוב משפחתו של האמיר הקטארי א-ת'אני ונחשב למקורבו.

גורם ישראלי אמר לוואלה! NEWS כי אל מסנד נחשב למקבילו של ראש המוסד, והוא כבר נפגש בעבר עם בכירים במערכת הביטחון. לדבריו, אל מסנד "מעורב בהכל. הוא דמות מרכזית ביחסי קטאר וארצות הברית, ודמות מרכזית מאוד ביחסי ישראל קטאר".

קטאר, שנחשבה בעבר למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, לקחה בשנים האחרונות חלק משמעותי במאמצי השיקום של רצועת עזה, והשקיעה מעל מיליארד דולר בפרויקטים שונים מאז מבצע צוק איתן ואף ניסתה לתווך בסוגיית השבויים והנעדרים.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות: ישראלים ששבו מדרום קוריאה ויפן נדרשים לשהות בבידוד

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני עם אמיר קטאר שייח 'תמים בן חמד בן ח'ליפה אל-תאני במהלך טקס קבלת פנים בטהראן, 12 בינואר 2020. רויטרס
קטאר נחשבה למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל. נשיא איראן חסן רוחאני עם אמיר קטאר א-תאני/רויטרס

למרות שמדובר במדינה שתומכת באיראן, חמאס והאחים המוסלמים, ישראל מקיימת עמה קשרים הדוקים באמצעות השליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל עמאדי, שנפגש בקביעות עם בכירים ישראליים. כפי שנחשף בעבר בוואלה! NEWS, גם שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן נפגש בחשאי עם שר החוץ הקטארי בקפריסין ביוני 2018.

מוחמד בן אחמד אל-מסנד, ראש שירותי המודיעין והיועץ לביטחון לאומי של אמיר קטאר. אל-וטן, צילום מסך
"מעורב בכול". אל מסנד/צילום מסך, אל-וטן

מאז 2018 קטאר ממלאת תפקיד מרכזי במאמצי ההסדרה ברצועת עזה, ומדי חודש היא מעבירה מענק של כ-15 מיליון דולר לתשלום משכורות עובדי החמאס ברצועה, שנועדו לעקוף סנקציות של הרשות הפלסטינית על החמאס. בנוסף, קטאר מממנת במאות מיליוני דולרים פרויקטים של דלק, מים ותשתיות לשיקום הרצועה וכן סיוע הומניטרי. בשבועות האחרונים עלה חשש בירושלים שקטאר תשקול לצמצם את התמיכה החודשית שלה בחמאס בעזה, ולדברי גורם ישראלי, הנסיעה של כהן והלוי עסקה, בין היתר, בהמשך מנגנון הסיוע הקטארי.

משפחת גולדין: "שוב הוחמצה הזדמנות"

בעקבות פרסום הפגישה החשאית, לאה ושמחה גולדין, הוריו של סגן הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי חמאס מאז "צוק איתן", דרשו להיפגש בדחיפות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השניים פנו הערב לתת-אלוף אבי בלוט, המזכיר הצבאי של נתניהו, ולמתאם השבויים והנעדרים, ירון בלום, בדרישה לקיים את הפגישה, בטענה שסוגיית השבויים והנעדרים לא עלתה בפגישה בקטאר.

אזכרה במלאת 5 שנים לנפילתו וחטיפתו של סגן הדר גולדין במבצע ״צוק איתן״, בית עלמין, כפר סבא 6 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"שוב הוחמצה הזדמנות". לאה ושמחה גולדין/ראובן קסטרו

"נתניהו התחייב ציבורית ואישית שלא תהיה הסדרה מבלי להשיב את הבנים מעזה", אמרו הערב במשפחת גולדין. "הפרסומים הערב מעידים ששוב הוחמצה ההזדמנות להחזיר הביתה את הדר, אורון, אברה והישאם. על רקע הפרסומים הללו, ועל רקע ההרחבה של ההטבות הניתנות לחמאס והפרת ההתחייבות, אנו דורשים לפגוש את נתניהו".

(עדכון ראשון: 19:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully