וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הוכנסה ל"רשימה השחורה" של המדינות המממנות טרור

הארגון הבינלאומי למאבק במימון טרור ניסה במשך שנים להגיע להבנות עם טהראן, שהפרה התחייבויות פעם אחר פעם. אחרי הליך של החזרת סנקציות, הארגון החליט לנקוט בצעד חריף יותר. זריף מאשים את ארה"ב, אך בארגון טוענים כי איראן "מהווה איום על מערכת הכלכלה הבינלאומית"

צילום: רויטרס

(בווידאו: הבחירות לפרלמנט באיראן בצל משבר כלכלי ופוליטי)

ארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, החליט השבוע במהלך כינוס בפריז כי איראן תיכנס ל"רשימה השחורה" של מדינות המממנות טרור. המשמעות של צעד זה, היא קריאה למדינות העולם להטיל על טהראן סנקציות כלכליות אפקטיביות. זאת, לאחר שאיראן נמנעה מאימוץ האמנות הבינלאומיות בתחום מימון הטרור, למרות ההתחייבויות מצדה. ברשימה זו נכללה עד היום רק קוריאה הצפונית.

החלטת הארגון מגיעה אחרי שנים של מגעים עם איראן. עוד בשנת 2016 התחייבה טהראן לפעול נגד הלבנת ההון ומימון הטרור בשטחה. משלא עמדה בהתחייבויות גם אחרי ארכות, החל הארגון בהליך מדורג של החזרת סנקציות כלכליות, עד להחלטה לנקוט בצעד משמעותי יותר.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי פוגש קציני חיל האוויר האיראני בטהראן ב-8 בפברואר 2020. רויטרס
איראן נכנסה ל"רשימה השחורה" של מדינות המממנות טרור. המנהיג העליון חמינאי/רויטרס

המשמעות של צעד זה, היא שיותר מ-200 מדינות וטריטוריות יטילו סנקציות על איראן. בנוסף לכך, גופים בסקטור הפיננסי יקבלו הוראה להחיל פיקוח מוגבר על מוסדות איראניים הפועלים מולם. החלטה זו מדגישה את ההכרה העולמית בכך שהמשטר בטהראן מהווה סכנה. "התוצאה של חוסר הפעולה של איראן היא בידוד מהמערכת הפיננסית", אמר גורם דיפלומטי לסוכנות הידיעות "רויטרס".

ההחלטת הארגון התקבלה במהלך כינוס של 37 מדינות חברות, בהן גם ישראל. המליאה התקיימה בהשתתפות למעלה מ-800 נציגים המייצגים 205 מדינות, טריטוריות וארגונים בינלאומיים. במסגרת המליאה נדונו נושאים אסטרטגיים למאבק הגלובלי בהלבנת הון ובמימון טרור, וקודמו פרויקטים בהשתתפות המשלחת הישראלית, כמו מחקר בנושא הלבנת הון ומימון טרור באמצעות סחר, כתיבת מדריך בנושא איתור ותפיסת נכסים ומדריך לביצוע חקירות והעמדה לדין בעבירות מימון טרור.

עוד בוואלה!

איראן בוחרת פרלמנט חדש, והייאוש צפוי להשאיר את הצעירים והנשים בבית

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, 15 בינואר 2020. AP
מאשים את ארה"ב. שר החוץ האיראני זריף/AP

ראש הבנק המרכזי באיראן ביטל את ההחלטה של הארגון ומשמעויותיה, וניסה להרגיע את הציבור באיראן. "אני יכול להבטיח שלא תהיה לכך השפעה על סחר החוץ שלנו או על יציבות שער החליפין שלנו", אמר. עם זאת, בעלי עסקים ממדינות זרות טענו כי על טהראן לעמוד בתנאים של ארגון ה-FATF, אם היא רוצה למשוך אליה משקיעים.

"עד שאיראן תנקוט בצעדים הנדרשים, FATF יישאר מודאג ממימון טרור", נמסר מהארגון. "דבר זה מהווה איום על המערכת הכלכלית הבינלאומית". למרות הצעד החריף, ייתכן כי ב-FATF עדיין רוצים לתת מקום לחידוש השיח עם טהראן. גורם בארגון אמר כי "מדובר בפתרון אמצע, שמשאיר את הדלת פתוחה לאיראנים".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף האשים את ארצות הברית בכך שהפעילה לחץ על ה-FATF, והשפיעה על החלטתו. אך בתוך איראן ישנם קולות הקוראים לשתף פעולה עם הארגון הבינלאומי, בטענה כי זה יקל על סחר החוץ עם אירופה ואסיה, ויפחית את הסנקציות האמריקניות. לעומתם, המתנגדים טוענים כי הדבר עשוי לפגוע בתמיכת בעלות בריתה, כמו ארגון חיזבאללה.

נשיא איראן חסן רוחאני, 14 בינואר 2020. AP
נשיא איראן, חסן רוחאני/AP

בנוסף ל"רשימה השחורה", לארגון יש גם "רשימה אפורה" של המדינות שלא מקיימות את הכללים בצורה הולמת. FATF החליטו להכניס לרשימה זו את אלבניה, ברבדוס, ג'מייקה, מאוריציוס, מיאנמר, ניקרגואה ואוגנדה, והסירו ממנה את טרינידד וטובגו. הארגון גם פרסם למדינות החברות עדכון מודיעיני מסווג בדבר דרכי המימון של ארגוני הטרור דאע"ש ואל-קעידה, אשר בו נכלל גם מידע שהעבירה המשלחת הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully