וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן בוחרת פרלמנט חדש, והייאוש צפוי להשאיר את הצעירים והנשים בבית

21.2.2020 / 9:45

הבוחרים באיראן צפויים לבחור 290 מחוקקים בבחירות הראשונות מאז יציאת ארה"ב מעסקת הגרעין. נשים וצעירים מהווים את מרבית המצביעים, שרק כ-50% מהם צפויים להצביע, בשל הזעם הציבורי על התמודדות המשטר עם המשברים הפוליטיים והכלכליים שאופפים את הרפובליקה האסלאמית

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הקלפיות באיראן נפתחו הבוקר (שישי) במסגרת הבחירות לפרלמנט במדינה, כשבערך שליש מציבור הבוחרים מורכב מצעירים בגילאי 18 עד 30 ו-49.9% מהמצביעים הן נשים, לפי הנתונים הרשמיים. שתי הקבוצות היו בעבר תומכות חזקות במועמדים שלדעתן עשויים להקל על ההגבלות על חיי החברה.

אולם התפכחות בקרב המצביעים שמעוניינים בשינוי, ממה שהם רואים ככישלונו של הנשיא הפרגמטי חסן רוחאני במאבק לחיזוק חירויותיו, עשויה להשאיר כמה מהם בבית. "הצבעתי בעבר כי חשבתי שזה יביא קצת יותר חופש. זו הייתה תקופה שונה מאוד", אמרה תושבת טהראן שמנהלת חברת מזון, וסירבה להזדהות. היא אמרה שהיא לא מתכוונת להצביע.

שיעור ההצבעה נתפס כמבחן ביקורתי לפופולריות של המשטר ברפובליקה האסלאמית. כ-62% מהבוחרים הזכאים השתתפו בבחירות לפרלמנט ב-2016 וכ-66% בשנת 2012. הצפי בבחירות הקרובות הוא לסביבות 50% לפי דובר מועצת המפקחים, הגוף האחראי על הבחירות. האחוז הנמוך צפוי למרות הנחייתו של מנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לכל האיראנים, לפיה הצבעה היא "חובה דתית".

מצביעים בבחירות לפרלמנט באיראן, טהראן, 21 פברואר 2020. רויטרס, רויטרס
הנטל הכלכלי פוגע יותר בנשים. אזרחית איראן מצביעה בקלפי בטהראן, היום/רויטרס, רויטרס

הבחירות התגבשו כמשאל עם על התמודדותה של האליטה השיעית השליטה עם המשברים הפוליטיים והכלכליים שאופפים את הרפובליקה האסלאמית. בעקבות זאת, ירדו לשוליים שאלות של רפורמות חברתיות כמו סיום חוקים שמטילים קנסות וכלא על נשים אם שיערם לא מכוסה במלואו, או לבישת בגדים שנחשבים לא צנועים. בשנים האחרונות אלפי נשים פרסמו סרטונים ותמונות של עצמן ללא כיסוי הראש (חיג'אב) בציבור, במסגרת קמפיין שהתנהל ברובו ברשת.

"אני רוצה להצביע, זו חובתי כאזרחית", אמרה סטארה בת ה-19 מהעיר טיבריז. "אבל אני אצביע רק בבחירות חופשיות. אלו לא בחירות חופשית". מחרנוש, מובטלת בת 23 המתגוררת בטהרן, אמרה כי "למה שאני בכלל אטרח להצביע כשהתוצאה לא תשנה דבר?".

קריאתן של 12 עצירות מכלא אבין, שחלקן השתתפו במחאה נגד חוק החיג'אב, להחרים את הבחירות פורסמה ברשתות החברתיות, והדהדה קריאה של כמה פוליטיקאים תומכי רפורמות באיראן ופעילי זכויות אדם. סרטון אחד שהופץ השבוע ברשתות החברתיות הראה צעיר קורע כרזות בחירות.

עלי חמינאי מצביע בבחירות לפרלמנט באיראן, 21 פברואר 2020. רויטרס
בערך שליש מציבור הבוחרים באיראן מורכב מצעירים. חמינאי מצביע בקלפי, היום/רויטרס

הבוחרים צפויים לבחור 290 מחוקקים בבחירות הראשונות שיתקיימו באיראן מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הוציא את מדינתו מעסקת הגרעין של שנת 2015 בין טהראן למעצמות הגדולות. היא תבחן את הסנטימנט לגבי ההנהגה האיראנית והטיפול שלה במשברים, כולל הרג של מאות מפגינים נגד הממשלה על ידי כוחות הביטחון בנובמבר וכמעט מלחמה עם ארצות הברית לאחר חיסולו של הגנרל האיראני סולימאני.

כרזות ברחובות טהראן לקראת הבחירות באיראן, 20 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
אישה בחיג'אב לצד כרזות בחירות בטהראן/רויטרס, רויטרס

בעיה נוספת שפוגעת יותר בנשים ובצעירות איראניות היא השפל הכלכלי שמקשה על רבים במדינה לגמור את החודש, והחריף בעקבות הסנקציות האמריקניות. שיעור האבטלה בקרב איראנים בגילאי 18-35 הוא 17.9%, אולם עבור נשים בטווח הגילאים הזה הוא 29.3%, על פי נתונים רשמיים שפרסם המרכז הסטטיסטי של איראן בדצמבר.

חסן רוחאני מצביע בבחירות לפרלמנט באיראן, 21 פברואר 2020. רויטרס
על רקע תמונותיהם של חומייני וחמינאי, נשיא איראן חסן רוחאני מצביע בקלפי בבחירות. היום/רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית חזתה כי הכלכלה תצטמצם ב-9.5% בשנת 2019, כשהצמיחה צפויה להישאר ללא שינוי בשנת 2020. האינפלציה עברה בשנה שעברה את ה-38%. אפילו ללא הקשיים שהביאו הסנקציות, איראנים רבים מאשימים את הניהול הכושל והשחיתות במדינה כגורמים שפגעו בתפקוד הכלכלי של המדינה. "המערכת מושחתת", אמר אפשין, סודנט בן 25 מטהראן. "ההצבעה שלי תגרום להם להישאר בשלטון, אז אין הצבעה".



(עדכון ראשון: 22:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully