וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות המפרץ נותנות כתף קרה, וראש ממשלת לבנון אירח בכיר איראני

18.2.2020 / 8:01

דיאב, הזוכה לגיבוי חיזבאללה, נועד עם יו"ר המג'לס לריג'אני, שהיה הגורם הזר הבכיר הראשון שמגיע לביירות מאז השבעת הממשלה החדשה. זאת בזמן שהגוש הסוני מתעלם מראש הממשלה החדש, הזקוק נואשות לסיוע כלכלי בינלאומי על רקע המשבר והכלכלה. "איראן מוכנה לעזור"

.

ראש ממשלת לבנון החדש חסן דיאב, שמקבל כתף קרה ממדינות המפרץ הסוניות בצל החשש מחיזבאללה, נפגש אתמול (שני) עם יו"ר הפרלמנט של איראן עלי לריג'אני. האחרון הוא הנציג הזר הבכיר ביותר שנפגש עם דיאב מאז השבעת ממשלתו החודש.

חיזבאללה, הנתמך על ידי איראן, גיבה את ממשלו של דיאב אחרי שנכשל בגיבוש הסכם עם סעד אל-חרירי, ראש הממשלה הקודם ובעל ברית של מדינות המערב והמפרץ שקיבל מהן הלוואות של מיליארדי דולרים לאורך שנות כהונתו. הן דורשות רפורמות מהממשלה החדשה, שקמה חרף התנגדות תנועת המחאה שפרצה בשנה שעברה על רקע המשבר הכלכלי חסר התקדים והשחיתות הפוליטית, אך המעורבות של חיזבאללה עשויה למנוע כל סיוע.

לריג'אני אמר כי איראן מוכנה לעזור ללבנון. "אנחנו מביעים נכונות מלאה לתמיכה, אבל אנחנו לא כופים אותה על אף אחד", הדגיש יו"ר הפרלמנט של איראן. מומחים סבורים כי הביקור של הבכיר האיראני עשוי שלא לעזור לחיזוק תדמיתה הבינלאומית של ממשלת לבנון.

דיאב אמר לאחר השבעתו כי ביקורו הראשון מעבר לים יהיה במדינות ערב, במיוחד באזור המפרץ, אך אף אחת מהן לא התייחסה רשמית להקמת הממשלה או הגישה הזמנה את ההזמנות הציבוריות לדיאב. דיפלומט ערבי במפרץ אמר כי רק קטאר הזמינה את דיאב לביקור עד כה. "אף ממשלה אחרת במפרץ לא תזמין אותו", אמר הדיפלומט. קטאר טרם הגיבה.

במקביל, נשיא לבנון, מישל עאון, קיבל הזמנה לבקר בטהראן במהלך פגישתו עם לריג'אני.

פגישת ראש ממשלת לבנון חסן דיאב עם דובר הפרלמנט האיראני עלי לריג'אני, ביירות 17 בפברואר 2020. רויטרס
דיאב ולריג'אני, אתמול/רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר ביום ראשון כי הממשלה אינה "ממשלת חיזבאללה" וכי מתנגדיה המתארים אותה כך פוגעים בקשרים של לבנון עם מדינות זרות, ומקשים על המאבק במשבר הכלכלי.

גורם המעורה בנושא אמר כי צוות מומחים של קרן המטבע הבינלאומית יחל בהתייעצויות עם ממשלת לבנון בביירות ביום חמישי הקרוב. המדינה, השקועה תחת חובות כבדים, פנתה בשבוע שעבר רשמית לקבלת סיוע מהקרן.

בשוק השחור, שמשמש כיום המקור העיקרי למטבע קשה, מחירו של דולר אמריקני נסק אתמול לכ-2,400 לירות לבנוניות, 60% מעבר לשער הרשמי של 1,507.5 שנקבע כבר ב-1997.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully