וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוט של בלפור: מועד פתיחת המשפט חוסם סופית את דרכו של נתניהו

18.2.2020 / 22:00

ראש הממשלה קיבל בשורה טובה ורעה - בעוד תכניתו של כוכבי מתייחסת ברצינות לאיום מטהראן, עיסוקיו בבית המשפט ימנעו ממנו לרכוב על הפצצה האיראנית. תאריך הקראת כתב האישום נגדו סותם את הגולל על יכולתו להרכיב ממשלה וחוסך מהיועמ"ש ומבג"ץ את הצורך לפסוק בעניינו

-

(בווידאו: היועמ"ש מנדלבליט על הגשת כתב האישום נגד נתניהו)

הרבה לפני הפייק ניוז היה הצמד גוד ניוז-באד ניוז. בשורה כפולה כזאת, חיובית לצד שלילית, קיבל היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו.

החדשה הטובה, מבחינתו, היא שצה"ל מתייחס ברצינות קטלנית לאיום האיראני, שהחריף בעקבות הצלחתו של נתניהו לדחוף את דונלד טראמפ אל מחוץ להסכם 2015. השנים הטובות של הסטת ההשקעות לבעיות אמיתיות ומיידיות הסתיימו. איראן הגיבה בכוחניות על הלוחמה הכלכלית של טראמפ נגדה. היא מסוגלת להסלים בהתגרענות, ואף שאין לה עניין במעבר סף היכולת הצבאית, אפשרית הידרדרות שתיאלץ את צה"ל לפעול נגדה התקפית (בשטחה, או במדינות כעיראק, ולא רק בסוריה או בלבנון) והגנתית (יירוט טילים).

לשם כך ימנה הרמטכ"ל אביב כוכבי לא אלוף פיקוד ואף לא מפקד זרוע, מחשש לחיכוך עם בעלי אחוזות רבי עוצמה (מפקד חיל האוויר, ראש אמ"ן, אלוף פיקוד הצפון), כפי שאירע כאשר בני גנץ הקים את מפקדת העומק. האלוף שיטפל באיראן ובנוסף לכך גם בתכנון אסטרטגי ובקשרי-חוץ אחרים יהיה, למעשה, עוזר הרמטכ"ל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. 9.2.2020. רויטרס
השנים הטובות של הסטת ההשקעות לבעיות אמיתיות ומיידיות הסתיימו. נתניהו/רויטרס

תפקיד דומה לזה התקיים במטכ"ל לפני 30 שנה: עוזר הרמטכ"ל לאינתיפאדה. את התפקיד מילא, כתת-אלוף שהובטח לו קידום לאלוף, מאיר דגן, לצד אלופי הפיקודים במרכז ובדרום ומתאם הפעולות בשטחים. הרמטכ"ל אהוד ברק לא אהב את התפקיד ואת ממלאו, אך שר הביטחון משה ארנס הגן עליהם וברק נאלץ לקדם את דגן בתפקיד (עוזר ראש אג"ם ומפקד גיס) ודרגה. עוזרו של כוכבי לאיראנפדה, אולי האלוף מיקי אדלשטיין הפועל מאז שובו מהנספחות הצבאית בוושינגטון כשליח מיוחד לאיראן, אמור לעסוק בעיצוב המערכה. התרגום לפקודות יהיה של אגף המבצעים. האלוף - אפשר לכנותו "מפקד כוח קודס" של צה"ל - לא יהיה מצביא.

וגם נתניהו לא, כי הבשורה הרעה לו היא שעיסוקיו בבית המשפט המחוזי בירושלים החל מ-17 במרץ ימנעו ממנו לממש את חלומו הישן - וסיוטם של כל הישראלים שאינם מתגוררים בבלפור (רק עוד שבועות מעטים) ובקיסריה - לרכוב על הפצצה כקאובוי המכונף ב"דוקטור סטריינג'לב". קביעת המועד להקראת כתב האישום נגדו חוסמת סופית את דרכו להרכבת הממשלה.

עוד בוואלה!

שערוריית המפות של הנאשם בפלילים חמורה יותר מהתכנית הבעייתית של טראמפ

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל, אביב כוכבי במהלך טקס האזכרה הממלכתי לבן גוריון, שדה בוקר 4 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
ימנה עוזר מחשש לחיכוך עם בעלי אחוזות רבי עוצמה. כוכבי/ראובן קסטרו
ריבלין יוכל להיוועץ בראשי הסיעות ולשמוע מהם תשובות ליותר משאלה אחת - לא רק מיהו מומלצם להרכבת הממשלה, אלא גם מיהו כשיר ב'

ב-2 במרץ תיערכנה הבחירות לכנסת. עד לסוף השבוע, אם לא תהיינה בהצבעה בקלפיות או במניין הקולות תקלות בנוסח אייווה, יתפרסמו התוצאות הרשמיות. הנשיא ראובן ריבלין יוכל להיוועץ בראשי הסיעות ולשמוע מהם תשובות ליותר משאלה אחת - לא רק מיהו מומלצם להרכבת הממשלה, אלא גם מיהו כשיר ב', היה והמועדף יימצא קצר מדי פוליטית או פסול מדי משפטית.

אם, לפי שקלול זה, היתרון יימצא בידי גנץ, שרביט המרכיב יופקד בידיו. ל-28 הימים הראשונים בלבד, או גם ל-14 הבאים או מקצתם, כבר לא משנה. כשייפתח משפט נתניהו, גם אם גנץ לא ירכיב ממשלה בתוך פחות משבועיים, הוא יהיה המיועד לראשות הממשלה. מהיועץ המשפטי ומבג"ץ ייחסך הצורך לפסוק, לפסול, בעניינו של נתניהו. אם, בתרחיש שאינו סביר כשאביגדור ליברמן נחוש לשים קץ לעידן ביבי, נתניהו ישיג תמיכה של 60 חברי כנסת, בנוסף לו עצמו (כי מובטח שהפעם לא יתקזז עם תמר זנדברג), יידרשו היועץ והשופטים לסוגיה - ויקבעו שאינו כשיר.

האיום הרחוק נעשה קרוב

סנגורי נתניהו, שגילו רוח התנדבות עד שהתברר להם - או לכולם חוץ מעמית חדד (שייצג, מעניין להיזכר, גם את בועז הרפז) - שזאת באמת התנדבות, נהגו בשלבים קודמים של הדרך מהחקירות לחשדות לשימוע לאישומים לספסל הנאשמים להכריז ש"התיקים קרסו/קורסים/יקרסו". עד כה זה איכשהו טרם קרה, ובין כה וכה האיום הרחוק והחזוי נעשה יותר ויותר מעשי וקרוב. המבחן הבא: אם השופטים לא יכריזו, שלוש פעמים רצופות, שהתיקים כה קרסתניים עד ש"אין להשיב לאשמה" (ושאפשר לסגור את הפרקליטות).

נתניהו יוכל להיות ראש האופוזיציה ויו"ר ועדה בכנסת בלי שהעומס יכביד עליו עד כדי הצדקת היעדרותו ממשפטו (אולי הוא רוצה ליצור תקדים לקראת עונש מאסר, כדי שגם אליו לא יוכרח להתייצב בגופו - ייתכן שנתן אשל, דודי אמסלם או מיקי זוהר ימלאו בתורנות את מקומו, במעשיהו, לפי דגם ציפי רפאלי). מותר לו ללמוד מליברמן, שכיו"ר ועדת החוץ והביטחון, לאחר שנאלץ להתפטר מתפקיד שר החוץ, נכח כיאות במשפטו במגרש הרוסים, אם כי לרוב בקהל.

בני גנץ בנאום במליאת הכנסת, 10 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
כשייפתח משפט נתניהו הוא יהיה המיועד לראשות הממשלה. גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

השנים הבאות, שלפי חזון נתניהו תהיינה שנות איראן וסיפוח, מחייבות הנהגה לאומית שכל מעייניה לנשיאה באחריות ללא צל של אשמת שוחד, ללא שיקולים זרים וללא קשב המופנה בהכרח לצרות פרטיות. כאשר הבשורה הטובה על פי נתניהו פוגשת את החדשה הרעה לו, ברור שהעומד בראש הממשלה הבאה יכול להיות גנץ או ח"כ אחר כלשהו, אם יידרש חולץ פקקים יצירתי - רק לא נתניהו. רק בסוף המשפט, ואולי גם הערעור, יתברר אם יזוכה או יורשע, אך עד אז הוא זכאי ואף חייב להתפנות מהשלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully