וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "הרשימה השחורה": שקד קראה לתמוך בצימרים ביו"ש - והפרה כללי אתיקה

שרת המשפטים לשעבר המליצה על שני צימרים פרטיים בגוש עציון ובכפר אדומים, ובכך הפרה את האיסור על חברי כנסת לסייע בקידום או בשיווק עסקים. לאחר פניית וואלה! NEWS, היועמ"ש לכנסת פנה לשקד, שטענה כי לא ידעה על כך וערכה מחדש את הדברים. "גאה במה שכתבתי"

עריכה: שאול אדם

ח"כ איילת שקד, מראשי מפלגת ימינה, פרסמה אמש (ראשון) קריאה לתומכיה בפייסבוק לקדם עסקים קטנים ביהודה ושומרון שהופיעו ברשימה השחורה שפרסמה מועצת זכויות האדם של האו"ם, אבל על הדרך עשתה פרסומות לשני צימרים פרטיים בגוש עציון ובכפר אדומים, ובכך הפרה את כללי האתיקה של הכנסת.

שקד פרסמה את הפוסט תחת הכותרת "הם מחרימים? אנחנו מחזקים!" וטענה כי המטרה היא להראות "כולנו יחד לבעלי העסקים ביהודה ושומרון שאנחנו איתם, אוהבים אותם, מחזקים אותם ולא נותנים להם ליפול". בסוף הפוסט היא צירפה המלצה אישית שלה לשני צימרים פרטיים "ששמעתי עליהם המלצות נהדרות", כלשונה. היא תיארה את אחד מהם כ"מפנק ברמה מדהימה" ואת השני כצימר עם "נוף משגע שרק המדבר יכול לספק". לפוסט היא צרפה גם תמונות של הצימרים.

בכך, שקד פעלה לכאורה בניגוד לכללי האתיקה של הכנסת, לפיהם נאסר על חברי כנסת לסייע בקידום או בשיווק עסקים פרטיים או מסחריים, גם אם זה נעשה למטרות ציבוריות ראויות. בשנים האחרונות ועדת האתיקה של הכנסת קיבלה שורת החלטות הנוגעות להשתתפות של ח"כים בפרסום, קידום או יחסי ציבור לחברות מסחריות.

איילת שקד בהשקת ספרו של עו"ד שמחה רוטמן, "מפלגת בג"ץ", בבית ציוני אמריקה בתל אביב, 12 בפברואר 2020. שלומי גבאי
"נמשיך לעזור ולחזק כל עסק שנכנס לרשימה השחורה ביו"ש". שקד/שלומי גבאי

בין היתר, הוועדה העירה לשרה מירי רגב על צילום סרטון לקידום התוכנית "אייל גולן קורא לך" ולשרה גילה גמליאל שהצטלמה למוסף פרסומי של סטודיו סי. גם ח"כ לשעבר אורן חזן ננזף לאחר שהשתתף בסרטון לקידום רשת פיצות. בעקבות האירועים, ועדת האתיקה הוציאה הודעה מיוחדת בה חידדה את האיסור להשתתף או לסייע לקידום גורמים או פרויקטים הנושאים אופי מסחרי.

עוד בוואלה!

גילה גמליאל רצתה לשמח אישה מנתיבות - ועשתה פרסומת לחברת תכשיטים

לכתבה המלאה

לאחר פניית וואלה! NEWS, היועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון פנה לח"כ שקד, הבהיר לה את הבעייתיות בפרסום מסוג זה, והיא טענה כי לא ידעה על כך מראש. בעקבות השיחה ביניהם, שקד ערכה מחדש את הפוסט והסירה ממנו את שמות העסקים שהופיעו בו. עם זאת, לשכתה של שקד אף הפיצה את הפוסט בקבוצות בוואטספ וברשתות חברתיות נוספות בהן אין אפשרות לערוך או למחוק את הדברים.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הפר בצורה דומה את כללי האתיקה של הכנסת לאחר שהצטלם עם ח"כ ניר ברקת באחד מסניפי רשת השיווק של רמי לוי, זמן קצר לאחר שהכריז כי ברקת יכהן כשר האוצר בממשלה בראשותו. נתניהו הצטלם ליד איש העסקים לוי ואף אמר כי המחירים שלו "תחרותיים", באופן שנראה כשיווק ופרסום לרשת שהינה מסחרית. בלשכת נתניהו סירבו להגיב לדברים.

אייל ינון. ראובן קסטרו
הבהיר את הבעייתיות בדברים. ינון/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה את "הרשימה השחורה" של 112 עסקים שלהם יש קשרים להתנחלויות. לפי הדוח, שפורסם אחרי עיכוב ממושך, 94 מאותם גופים נמצאים בישראל, ו-18 במדינות אחרות. הדוח יצא על רקע פרסום "עסקת המאה" של הממשל האמריקני.

לפי לשכתה של נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, "בעוד שההתנחלויות אינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי, הדוח הזה אינו קובע אם הפעילויות האלו, או המיזמים העסקיים המעורבים בהן, חוקיים". בין החברות שכלולות ב"רשימה השחורה", חברת דלק, בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בזק, קפה קפה, Airbnb ורמי לוי. רוב החברות הן חברות ישראליות, אבל יש גם חברות מארצות הברית, בריטניה, הולנד, לוקסמבורג ותאילנד.

"אני גאה בפוסט שכתבתי", מסרה בתגובה ח"כ שקד. "מדובר בשני נושאים שמאוד קרובים לליבי: ארץ ישראל השלמה וקידום העסקים הקטנים בישראל. אנחנו בימינה נמשיך לעזור ולחזק כל עסק שנכנס לרשימה השחורה ביו"ש ואנו המפלגה היחידה שתפעל להחלת הריבונות. אני קוראת לציבור בישראל, לכו למסעדות, לצימרים ולכל העסקים הקטנים ביו"ש, תמליצו ותפרגנו להם מכל הלב. מגיע להם. לגופו של עניין, שמות העסקים שנתנו כדוגמה הוסרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully