וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

112 גופים עסקיים: האו"ם פרסם את "הרשימה השחורה" של ההתנחלויות

בין החברות בדוח לשכת זכויות האדם של האו"ם, ש-94 מהן נמצאות בישראל ו-18 זרות, נמצאות גם בנק הפועלים, רמי לוי ו-airbnb. ריבלין: "החרמה לא תורמת לשלום". נתניהו: "ניאבק ביוזמה". שר החוץ הפלסטיני בירך: "ניצחון לחוק הבינלאומי"

צילום: רויטרס, עריכה:עמית שמחה

מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה היום (רביעי) את "הרשימה השחורה" של 112 עסקים שלהם יש קשרים להתנחלויות. לפי הדוח, שפורסם אחרי עיכוב ממושך, 94 מאותם גופים נמצאים בישראל, ו-18 במדינות אחרות. הדוח יצא על רקע פרסום "עסקת המאה" של הממשל האמריקני.

הרשימה המלאה

לפי לשכתה של נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, "בעוד שההתנחלויות אינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי, הדוח הזה אינו קובע אם הפעילויות האלו, או המיזמים העסקיים המעורבים בהן, חוקיים". בין החברות שכלולות ב"רשימה השחורה", חברת דלק, בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בזק, קפה קפה, Airbnb ורמי לוי. רוב החברות הן חברות ישראליות, אבל יש גם חברות מארצות הברית, בריטניה, הולנד, לוקסמבורג ותאילנד.

לצירוף לרשימה אין השלכות משפטיות מידיות על החברות. למרות שהפלסטינים וחלק גדול מהעולם רואים בהתנחלויות כלא חוקיות על פי החוק הבינלאומי, ארצות הברית וישראל חולקות על כך. אולם הנושא רגיש ביותר, מכיוון שחברות שכלולות ברשימה עלולות לעמוד במוקד של חרם, במטרה להגביר את הלחץ על ישראל ועל ההתנחלויות שלה בגדה המערבית.

ההתנחלות מעלה אדומים ב-18 ביוני 2019. רויטרס
ארה"ב שינתה את היחס שלה להתנחלויות. מעלה אדומים/רויטרס

ההחלטה המקורית של מועצת זכויות האדם של האו"ם על הרשימה השחורה התקבלה במרץ 2016, וקבעה כי נציב זכויות האדם של האו"ם הקודם, זיאד ראיד אל-חוסיין, יגבש רשימה של כל החברות הישראליות והבינלאומיות שפעילות באופן ישיר או עקיף בהתנחלויות בגדה המערבית, במזרח ירושלים ורמת הגולן. לפי ההחלטה המקורית, הרשימה הייתה צריכה להתפרסם כבר במהלך 2017, אך ישראל וארצות הברית עסקו בניסיון למנוע ולסכל את פרסום הרשימה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההחלטה לפרסום רשימת העסקים השחורה כי "מי שיחרים אותנו - יוחרם בעצמו. מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא גוף מוטה וחסר השפעה. לא בכדי כבר הוריתי לנתק כל קשר עם הגוף הזה, ולא בכדי הממשל האמריקני עשה צעד זה יחד אתנו". הוא הוסיף כי "בשנים האחרונות קידמנו חוקים ברוב המדינות בארצות הברית, הקובעים שיש לפעול בתקיפות נגד מי שינסה להחרים את ישראל. לכן, הגוף הזה חסר חשיבות". עוד אמר נתניהו כי "במקום שהארגון יטפל בזכויות אדם, הוא רק מנסה להכפיש את ישראל. אנו דוחים ניסיון זה בכל תוקף ובשאט נפש".

שר החוץ ישראל כץ מסר בתגובה להודעת נציבת האו"ם לזכויות אדם כי "פרסום 'רשימה שחורה' של חברות עסקיות היא כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים המעוניינים לפגוע בישראל וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה". השר כץ הוסיף כי "ההחלטה של הנציבה להמשיך בקו האנטי-ישראלי של המועצה לזכויות אדם, היא כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם". לדבריו, "הנציבה הפכה עצמה לכלי שרת ושותפה של תנועת החרם על אף שכדברי הודעתה אין משמעות משפטית לרשימה".

עוד בוואלה!

נכשל בניו יורק, ניצח ברמאללה: עסקת המאה החזירה את אבו מאזן למרכז הבמה

לכתבה המלאה
ראש מועצת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט במסיבת עיתונאים בקראקס ב-21 ביוני 2019. רויטרס
ראש מועצת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט/רויטרס

עוד הוסיף שר החוץ כי "המועצה לזכויות אדם היא גוף שמורכב ממדינות שבינן לבין זכויות אדם אין כל קשר, ומאז הקמתה המועצה לא עשתה שום צעד בכדי לשמור על זכויות אדם, אלא רק הגינה על כמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם". עוד אמר כי "הנציבה כשלה לשמור על כבוד האו"ם, ולהציל את מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות. להחלטה זו תהיינה השלכות על יחסינו עם המועצה הנציבות". "מדינת ישראל לא תשלים עם המדיניות המפלה והאנטי ישראלית ואנו נפעל בכל הדרכים כדי למנוע יישום החלטות מסוג זה". מנגד, בירך שר החוץ הפלסטיני על ההחלטה, ואמר כי מדובר בניצחון לחוק הבינלאומי.

השר לעניינים אסטרטגיים גלעד ארדן כינה את ההחלטה - "בזויה", וכי היא מוכיחה את "האנטישמיות והשנאה לישראל במוסדות האו"ם. המועצה שמורכבת גם ממדינות רודניות ומשטרים אפלים מוכיחה פעם אחר פעם, שמדובר בגוף רקוב המקבל החלטות הזויות שבינן להגנה על זכויות אדם אין כל קשר". יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון אמר כי "התשובה של מדינת ישראל להחלטה האנטישמית הזו צריכה להיות החלת ריבונות. אם מדינת ישראל הייתה מדברת בקול ברור ואומרת שכל האיזורים הללו שייכים לה, אם ממשלת ישראל הייתה מחילה ריבונות השבוע כפי שהובטח בוושינגטון - זה לא היה קורה".

ההתנחלות עפרה ליד הכפר הפלסטיני עין ירבוד ב-3 בספטמבר 2019. רויטרס
ההתנחלות עפרה ליד הכפר הפלסטיני עין ירבוד/רויטרס

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס אף הוא לרשימת הגופים שפרסמה המועצה לזכויות אדם של האו"ם, ואמר כי "אני גאה לתת במה לעסקים אלה. גאה להיות ישראלי. אני גאה בכך שאלו עסקים ישראליים. פטריוטים. התורמים לחברה הישראלית, לכלכלה ולשלום". הנשיא הוסיף באירוע שנערך בבית הנשיא כי "אמנם הבית הזה לא מקדם עסקים פרטיים, אך כשחברות עסקיות ישראליות נמצאות תחת איום בחרם, אנחנו נעמוד לצידם". עוד אמר כי "החרמת חברות ישראליות אינה תורמת לשלום ולבניית אמון בין הצדדים, אנו קוראים לידידינו בעולם לצאת נגד יוזמה מבישה זו המזכירה לנו תקופות אפלות".

יו"ר כחול לבן מסר בתגובה להחלטת האו"ם כי זהו "יום שחור לזכויות האדם. נציבות זכויות האדם של האו"ם איבדה קשר למציאות". שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, מסר בתגובה כי "המהלך של האו"ם רחוק מלעודד דו קיום בין הצדדים ורק יחמיר את מצבה של האוכלוסייה הפלסטינית". לדבריו, "זהו צעד מביש של אנטישמיות מודרנית שמוכיח שוב שנציבות זכויות האדם באו"ם הוא ארגון פוליטי ולא ארגון של זכויות אדם. מי שמדבר על הפרת זכויות אדם באזורי התעשייה ביו"ש הוא מגוחך, כל העובדים באזור התעשייה בין אם הם יהודים ובין אם הם פלסטיניים זוכים לכל הזכויות המלאות לפי חוקי העבודה בישראל".

השר כהן הוסיף כי "צריך להבין שניסיונות החרם יותירו אלפי פלשתינאים מובטלים, תעסוקת ורווחת העם הפלסטיני כרוכה בתעשייה הישראלית. אנו פועלים אל מול הגורמים הבינלאומיים הרלוונטיים לעקר את הפרסום שהרי מלכתחילה אין להם שום סמכות ממשית".

"נציבות זכויות האדם של האו"ם איבדה קשר למציאות"

מפלגת ימינה מסרה בתגובה להחלטת האו"ם כי "רשימות שחורות וספרים לבנים לא ינתקו את עם ישראל מארצו. 'הרשימה השחורה' שפרסם האו''ם מראה את חשיבות החלת הריבונות. שטחי יהודה ושומרון הם נחלת אבותינו ואינם שטח כבוש". במפלגה הוסיפו כי "הארגון הצבוע בעל הסטנדרטים המיוחדים לישראל לא ירתיע אותנו ממימוש זכותנו על כל מרחבי ארץ ישראל".

מועצת יש"ע מסרה בתגובה לפרסום הרשימה כי "האו"ם שוב הוכיח כי הוא גוף מוטה, לא נייטרלי ופועל נגד מדינת ישראל. אנו מגנים בכל תוקף את פרסום הרשימה אשר יש בה סממנים אנטישמיים מובהקים". במועצת יש"ע הוסיפו כי "אנו קוראים לכולם - תמכו בתוצרת ישראלית, תמכו בתוצרת יהודה, שומרון ובקעת הירדן. מבחינת מדינת ישראל אלו עסקים שפועלים לחזק את הכלכלה באזור ותורמים לשלום יותר מכל מה שעשה האו"ם בכל שנות פעילותו".

מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סעיב עריקאת מסר בתגובה לפרסום הרשימה השחורה כי מדובר ב"החלטה אמיצה". הוא הוסיף כי זהו "ניצחון לזכויות הפלסטינים והמשפט הבינלאומי, בזמן שנתניהו מתכוון לספח את ההתנחלויות בתיאום עם ממשל טראמפ, בניסיון להרוס את הלגיטימציה הבינלאומית וליצור סדר בינלאומי חדש המבוסס על השלטת כח וחד צדדיות".


(עדכון ראשון: 16:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully