וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן במועצת הביטחון: אסור שעסקת המאה או כל חלק ממנה יהיו בסיס למו"מ

יו"ר הרשות הציג את מפת התכנית ואמר כי "היא כמו גבינה מחוררת". מזכ"ל האו"ם הדגיש כי הוא מחויב לפתרון שתי המדינות, והשליח למזרח התיכון הדגיש: "צעדים חד-צדדיים לא יפתרו את הסכסוך". דנון: "רק כשאבו מאזן יפרוש נוכל לקדם שלום". שגרירת ארה"ב: התכנית - הצעה בלבד

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מועצת הביטחון דנה בעסקת המאה - כל הפרטים

  • יו"ר הרשות הפלסטינית: "התכנית לא תביא לשלום ולכן לא נקבל אותה"
  • מזכ"ל האו"ם: "מחויבים לפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67"
  • דנון: "רק כשאבו מאזן יירד מהבמה נוכל לקדם את השלום"
  • שגרירת ארה"ב: התכנית היא הצעה בלבד, עוד יכולה להשתנות
  • בכיר בבית הלבן: "מועצת הביטחון הוכיחה כי היא מוכנה לחשוב מחוץ לקופסה"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר הערב (שלישי) בנאום בפני מועצת הביטחון של האו"ם כי "אסור שעסקת המאה או כל חלק ממנה יהיו בסיס למשא ומתן". במסגרת דיון ב"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הבהיר אבו מאזן כי "התכנית הזו לא תביא שלום או יציבות לאזור ולכן לא נקבל את אותה, נתמודד עם יישומה בשטח".

"באתי אליכם בשם 13 מיליון פלסטינים כדי לקרוא לשלום צודק", אמר יו"ר הרשות בפתח דבריו. "דחיית התכנית הזו היא תוצאה של הצעדים החד-צדדיים והעובדה שהיא מפרה לגיטימיות בינלאומית ואת יוזמת השלום הערבית. היא שוללת את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית, חופש ועצמאות במדינתנו שלנו. היא מכשירה את הבלתי חוקי - התנחלויות והפקעת קרקעות וסיפוח אדמה פלסטינית. אסור שהתוכנית הזו או כל חלק ממנה יהיו בסיס למשא ומתן בינלאומי".

אבו מאזן הציג את מפת שתי המדינות כפי שפורסמה בתכנית השלום והשווה אותה לגבינה מחוררת. לדבריו, "מספיק שירושלים אינה בירת המדינה הפלסטינית בשביל שנדחה את התוכנית. היא שמה קץ לשאלת הפליטות הפלסטינית, היא תשים קץ לכל הבסיס לתכנית שלום. משמעותה דחייה של כל ההסכמים וההתחייבויות הקודמות להקים שתי מדינות בגבולות 1967. התכנית הזו לא תביא שלום או יציבות לאזור ולכן לא נקבל את התכנית, נתמודד עם יישומה בשטח".

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
אבו מאזן מציג את מפת שתי המדינות כפי שפורסמה בתכנית השלום האמריקנית, היום/AP

"מי מכם היה מקבל מדינה בתנאים כאלה?", שאל יו"ר הרשות. "העסקה הזו, כוללת סיפוח בכוח צבאי וחיזוק משטר האפרטהייד שחשבנו שנפטרנו ממנו לפני זמן רב. הם מחזקים את משטר האפרטהייד. התכנית הזו מתגמלת את הכיבוש במקום להעמיד אותו על אחריותו לפשעים כלפי אנשינו ובאדמתנו". אבו מאזן אף הודה לישראלים והאמריקנים שדחו את התכנית, ואף נופף במסמך שעליו חתומים 300 קציני ישראלים שהביעו את התנגדותם למתווה.

אבו מאזן סיפר על פגישתו עם הנשיא טראמפ בשנת 2017. "דיברנו על חזון שתי המדינות והוא אמר לי שהוא יכריז על כך", שחזר. "שוחחנו גם על קווי 67, ירושלים, ביטחון ונושאים אחרים. שמחתי לשוחח עמו על הנושאים הללו בזמנו, אבל הופתעתי כשמשרדי אש"ף בוושינגטון נסגרו והם הכירו בירושלים כבירת ישראל - איך זה אפשרי? הם העבירו את השגרירות שלהם לירושלים והפסיקו להעביר לנו סיוע. 840 מיליון דולר. הם הפסיקו את הסיוע לאונר"א. אני לא יודע מי נתן לו את העצה הבלתי מתקבלת הזו על הדעת. הנשיא טראמפ שאני פגשתי הוא לא כזה וזה היה מאוד מפתיע".

יו"ר הרשות פנה לנשיא ארצות הברית: "התכנית הזו לא עונה על השאיפות לשתי מדינות - ישראל ופלסטין. תאמין לי, אם יש שלום בינינו לבין העם הפלסטיני זה יהיה הצורה הטובה ביותר של שלום, אבל תן לנו את ההזדמנות להשיג שלום". עוד הוסיף כי "אומרים שבזבזנו אפשרויות לשלום, אבל זה לא נכון. ישראלים אומרים שהפלסטינים לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות. זה לא נכון, אלה סיסמאות טיפשיות. ממשלת ישראל והמתנחלים מנסים להרוס כל אפשרות לשלום".

כינוס העצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
"האו"ם נותר מחויב לתמוך בישראלים ופלסטינים". מועצת הביטחון של האו"ם, היום/AP

את הדיון פתח מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ואחריו נאמו שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב, שגריר ישראל באו"ם דני דנון והשגרירה האמריקנית קלי קראפט. עד אתמול, הייתה אמורה להתקיים בדיון גם הצבעה על העסקה, אולם שני מקורות דיפלומטיים דיווחו כי הרשות הפלסטינית חזרה בה מהבקשה להצביע, שהייתה עלולה להביך את הממשל האמריקני.

מזכ"ל האו"ם גוטרש אמר כי "המצב במזרח התיכון רק מדגיש את הצורך בפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. עמדת האו"ם בנושא הזה הוגדרה במשך שנים בהחלטות של העצרת הכללית ומועצת הביטחון. האו"ם נותר מחויב לתמוך בישראלים ופלסטינים ובפתרון שמתבסס על החלטות קודמות והחוק הבינלאומי שתי מדינות שמבוססות על קווי 67".

ברקע הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא סיפוח ההתנחלויות, שליח האו"ם למזרח התיכון מלדנוב הדגיש כי "צעדים חד-צדדיים לא יפתרו את הסכסוך אבל מי שדוחה את ההצעה לא יכול לפנות לאלימות". לדבריו, "מה שנדרש כעת זו הנהגה פוליטית ובחינה רצינית של הצעדים שיכולים להחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן. האו"ם תומך בפתרון שתי המדינות. היום לא מספיק רק לאשרר את עמדותינו אלא גם לשמוע הצעות איך להזיז את התהליך קדימה ולהניע מחדש את השיחות. במצב הנוכחי קשה לדמיין הסכם בין הצדדים, אבל עלינו למנוע התחפרות בסטטוס קוו".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
"התלוננות איננה מנהיגות". דנון במועצת הביטחון, היום/AP

השגריר דנון השיב לאבו מאזן בדבריו במועצת הביטחון ואמר כי "אם היה באמת רוצה במשא ומתן, הוא לא היה עכשיו בניו יורק ,אלא בירושלים. להתלונן במקום להוביל - זו דרכו של אבו מאזן". דנון הוסיף כי "הוא מנסה להאשים את ישראל בחוסר ההתקדמות. התלוננות איננה מנהיגות". לדבריו, אבו מאזן משלם מס שפתיים כדי "להשאיר את הסכסוך חי".

דנון אמר כי "האו"ם מנסה להציב דרישות מקדימות שהגבולות ייקבעו לפי קווי 67. זה לא משא ומתן אמיתי. ברור שמשהו לא עובד. העסקה של טראמפ מבינה שיש לנסות משהו אחר, ואולי הפעם זה יעבוד. זה הזמן לגישה פרגמטית חדשה לפתרון הסכסוך. ברור שכמה מכם מתחילים לאמץ את גישת התכנית, ואני מודה לכם על כך".

עם זאת, הוא האשים את אבו מאזן כי הוא "מסרב לנהל משא ומתן ולהיות פרגמטי. אני מפציר בכם לנצל את ההזדמנות כדי לומר לאבו מאזן שהנאומים באו"ם אינם תחליף למשא ומתן".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש במהלך עצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
"מחויבים לפתרון שתי המדינות". מזכ"ל האו"ם גוטרש/AP

עוד אמר דנון כי לא תהיה התקדמות לעבר שלום כל עוד אבו מאזן יישאר בתפקידו. "רק כאשר אבו מאזן ירד מהבמה, ישראל והפלסטינים יוכלו לצעוד קדימה. מנהיג שבוחר בסרבנות, הסתה והאדרת טרור לעולם לא יכול להיות שותף לשלום", אמר. לדבריו, "תמיד היינו מוכנים לנהל משא ומתן והצענו לאבו מאזן הרבה פעמים. התגובה שלו היא תמיד - לא. 'אלף פעמים לא', כפי שהוא אמר בשבוע שעבר. השלום הוא בליבת דרכו של העם היהודי וישראל מודה לנשיא טראמפ על המחויבות שלו לשלום".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קרפט, אמרה בדיון כי התכנית יכולה להשתנות במשא ומתן. "תכנית טראמפ היא הצעה", הדגישה קרפט. לדבריה, לא מדובר במקרה של "take it or leave it".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לאבו מאזן בכנס בבית ים ואמר כי "זו לא גבינה שוויצרית, זו התכנית הכי טובה למזרח התיכון, למדינת ישראל וגם לפלסטינים, כי היא מכירה במציאות ובזכויות של עם ישראל - שאתה מסרב להכיר בשניהם כל הזמן".

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. רויטרס
אבו מאזן במועצת הביטחון, היום/רויטרס

אחרי הדיון במועצת הביטחון, פקיד בכיר בבית הלבן אמר כי "היום, בבלימת הצעת ההחלטה המקטבת, מועצת הביטחון של האו"ם הוכיחה כי הדרך הישנה לעשות דברים הסתיימה. לראשונה בנושא הישראלי-פלסטיני, המועצה הייתה מוכנה לחשוב מחוץ לקופסה, ולא ליפול באופן רפלקסיבי על העמדה הפלסטינית המסורבלת, שרק אפשרה לסטטוס-קוו הכושל להמשיך".

"אנו אופטימיים שמדינות שומרות על ראש פתוח בכל הנוגע לתוכנית השלום שלנו, ומוכנות לנהל שיח ישר ופתוח עליו כבסיס אפשרי לפתיחת המשא ומתן לפיתרון מציאותי של שתי מדינות", הוסיף הפקיד הבכיר בבית הלבן. "כמו שאמרנו לאורך כל הדרך, התוכנית שלנו היא התחלת תהליך ולא סופו. אנו מקווים שהפלסטינים ינצלו את ההזדמנות לגלגל את הכדור קדימה".

מחאות ברמאללה ובעזה

ברשת "אל-מיאדין" המקורבת לחיזבאללה דווח מפי מקורות מקורבים לאבו מאזן כי הופעלו לחצים על המדינות החברות במועצת הביטחון, על מנת למשוך את החלטת הגינוי לתכנית. על פי המקורות, ההחלטה, שהונהגה על ידי אינדונזיה ותוניסיה, התקבלה על ידי הרשות שהסתכנה בכך שלא היו תשעה מתוך 15 קולות לטובתה, המינימום הנדרש לאימוץ ההצבעה וכדי שלא יהיה וטו על ידי חבר קבוע במועצה.

לקראת הנאום, ברמאלה התקיימה עצרת תמיכה באבו מאזן ונגד "עסקת המאה", בה לקחו חלק אלפי פלסטינים מרחבי הגדה. במסגרת ההפגנה, המשתתפים הניפו דגלי פלסטין ואת תמונתו של אבו מאזן ואף קראו קריאות גנאי נגד טראמפ. להפגנה הגיע ראש הממשלה מוחמד אשתייה, וכן סגן יו"ר הפתח, מחמוד אל-עאלול, שטען כי "ההתנגדות לעסקה החלה בשיירות השהידים שהחלו בימים האחרונים". הפגנה דומה התקיימה גם ברצועת עזה, אולם בהיקף מצומצם בהרבה.

עצרת תמיכה ביו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ונגד תוכנית המאה של הנשיא האמריקני טראמפ, רמאללה, 11 בפברואר 2020. רויטרס
אלפים בעצרת התמיכה באבו מאזן. רמאללה, היום/רויטרס

לפני הדיון, אמר דנון כי העובדה שהשיחה מתקיימת במועצת הביטחון, "אומרת שההנהגה הפלסטינית לא מאמינה בשלום". לדבריו, "עוד לפני שהנשיא טראמפ הציג את התכנית שלו, אבו מאזן כבר התכונן לבוא לפה לאו"ם. מבלי שראה בכלל את ההצעה, הוא דחה את המשא ומתן". דנון הוסיף כי "ישראל מוכנה בכל רגע להיכנס למשא ומתן ישיר עם הפלסטינים. אבו מאזן הוא לא מדינאי, ולא אכפת לו משלום. לעם הפלסטיני מגיע מנהיג כמו אנואר סאדאת כמו המלך חוסיין שמחויב לשלום".

בתשובה לשאלה האם ישראל תספח את היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, עוד לפני תקופת ארבע השנים שתכנית טראמפ מגדירה לקיום משא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית, אמר דנון כי ישראל תמשיך לתאם את מהלכיה עם ארצות הברית. "אנחנו מעריכים את עבודת הממשל, הם עבדו קשה מאוד וביקרו עשרו פעמים באזור, נתאם איתם את המהלכים הבאים שלנו", אמר.

מדינות האיחוד האירופי החברות במועצת הביטחון פרסמו הצהרה זמן קצר לפני תחילת הדיון בה נמסר כי "בהתאם לעמדה ארוכת השנים של האיחוד האירופי, אנו מחויבים לפתרון של שתי מדינות משא ומתן, המבוסס על קווי 1967, עם חילופי שטחים שווי ערך כפי שיוסכם בין הצדדים, עם מדינת ישראל כשלצדה מדינה פלסטינית עצמאית, דמוקרטית, רציפה, ריבונית ובת קיימא, החיות זו לצד זו בשלום, ביטחון והכרה הדדית. היוזמה האמריקנית, כפי שהוצגה ב-28 בינואר, שוללת את הפרמטרים המוסכמים הבינלאומיים הללו".

עצרת תמיכה ביו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ונגד תוכנית המאה של הנשיא האמריקני טראמפ, רמאללה, 11 בפברואר 2020. רויטרס
קריאות גנאי נגד טראמפ. עצרת התמיכה ברמאללה, היום/רויטרס

אבו מאזן הביע התנגדות נחרצת לעסקת השלום מהרגע הראשון. הוא כינה את העסקה מזימה ואמר כי "היא לא תעבור". הוא הודיע כעבור כמה ימים שיעלה להצבעה הצעת החלטה נגד התכנית בעצרת הביטחון של האו"ם. הוא הוסיף כי "לא מצאנו שום דבר חדש בעסקה הזו שלא שמענו בשנתיים האחרונות. חזרנו להתחלה, ליישם את הצהרת בלפור, שעליה מתבססת העסקה".

יו"ר הרשות אף חזר על הצהרתו הראשונה נגד העסקה, ואמר כי "אנחנו אומרים אלף פעם לא, לא, לא לעסקת המאה". הוא הוסיף כי "כל מה שאמרו סביב ההתנחלויות, כל זה מדיניות של ישראל. הגבולות יהיו תחת שליטה ישראלית. ייתכן שיקחו 30 או 40 אחוזים מהשטח של הפלסטינים וייספחו לישראל". לדבריו, "אנחנו סירבנו לעסקה הזאת מההתחלה וצדקנו. לפני יומיים אמרו להקשיב. להקשיב למה? נקבל מדינה בלי ירושלים? זה דבר דמיוני עבור כל ילד פלסטיני, מוסלמי או נוצרי".

(עדכון ראשון: 13:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully