וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפלסטינים נסוגו מהבקשה להצביע באו"ם על תכנית טראמפ

אבי יששכרוף, טל שלו ויפעת רוזנברג

10.2.2020 / 18:20

מקורות דיפלומטיים אמרו כי הרשות הפלסטינית חזרה בה מהבקשה להעלות להצבעה במועצת הביטחון, את ההצעה של הפלסטינים נגד "עסקת המאה" של האמריקנים. מחר אבו מאזן יישא נאום בפני המועצה. גורמים מדיניים: "הלחץ האמריקני-ישראלי סיכל את המהלך הפלסטיני"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המהלכים הפלסטינים נגד תכנית המאה - עדכונים אחרונים

  • הרשות הפלסטינית נסוגה מהבקשה להצביע באו"ם על תכנית השלום של טראמפ
  • גורמים מדיניים: הלחץ האמריקני-ישראלי סיכל את המהלך הפלסטיני
  • אבו מאזן ינאם מחר במועצת הביטחון של האו"ם

הרשות הפלסטינית חזרה בה מהבקשה להצביע במועצת הביטחון של האו"ם על עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - כך דיווחו היום (שני) מקורות דיפלומטיים. מחר יו"ר הרשות הפלסטנית אבו מאזן יישא נאום בפני מועצת הביטחון, בדיון שהיה אמור לכלול הצבעה, שהיתה עלולה להביך את הממשל האמריקני.

ברשת "אל-מיאדין" המקורבת לחיזבאללה דיווח מפי מקורות מקורבים לאבו מאזן כי הופעלו לחצים על המדינות החברות במועצת הבטחון, על מנת למשוך את החלטת הגינוי לתכנית. לפי הדיווח, הוא היה נתון ללחצים כבדים בניו יורק, שעות לפני שהיה אמור לשאת דברים בפני עצרת הביטחון.

על פי המקורות, ההחלטה, שהונהגה על ידי אינדונזיה ותוניסיה, התקבלה על ידי הרשות שהסתכנה בכך שלא היו תשעה מתוך 15 קולות לטובתה, המינימום הנדרש לאימוץ ההצבעה וכדי שלא יהיה וטו על ידי חבר קבוע במועצה.

גורמים מדיניים ישראליים מאשרים כי כרגע מסתמן שהפלסטינים החליטו לא להעלות מחר במועצת הביטחון של היום הצעת גינוי לתוכנית המאה. בימים האחרונים המשלחת הישראלית לאו"ם פעלה יחד עם ארצות הברית מול חברות מועצת הביטחון בניסיון לסכל את המהלך. לדברי הגורמים המדיניים, הלחץ האמריקאי-ישראלי גרם בין היתר לשינויים וריכוכים בנוסח ההחלטה שהפלסטינים תיכננו להביא.בשלב זה הפלסטינים החליטו שלא להעלות להצבעה את ההחלטה, שהיתה אמורה להיות מוגשת על ידי תוניסיה ואינדונזיה החברות במועצה, אך הגורמים העריכו כי ייתכן והיא עוד תעלה בהמשך.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי הקו שלהם היה ברור, רק משא ומתן יקדם תהליך שלום ולא גינויים. "אני מודה למדינות שסייעו לבלום את המהלך המיותר שיזם אבו מאזן", אמר דנון.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם, 30 בספטמבר 2015. רויטרס
"אלף פעם לא, לא, לא לעסקת המאה". יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו”ם/רויטרס

הדיון במועצת הביטחון על תוכנית המאה יתקיים מחר בכל מקרה, ויור הרשות הפלסטינית אבו מאזן צפוי לנאום בו מבלי להעלות הצעת גינוי להצבעה. מזכל האום אנטוניו גוטרש צפוי לפתוח את הדיון, ואחריו ינאמו שליח האום למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב, אבו מאזן, שגריר ישראל באום דני דנון והשגרירה האמריקנית קלי קראפט.

אבו מאזן הביע התנגדות נחרצת לעסקת השלום מהרגע הראשון. הוא כינה את העסקה מזימה ואמר כי "היא לא תעבור". הוא הודיע כעבור כמה ימים שיעלה להצבעה הצעת החלטה נגד התכנית בעצרת הביטחון של האו"ם. הוא הוסיף כי "לא מצאנו שום דבר חדש בעסקה הזו שלא שמענו בשנתיים האחרונות. חזרנו להתחלה, ליישם את הצהרת בלפור, שעליה מתבססת העסקה".

יו"ר הרשות אף חזר על הצהרתו הראשונה נגד העסקה, ואמר כי "אנחנו אומרים אלף פעם לא, לא, לא לעסקת המאה". הוא הוסיף כי "כל מה שאמרו סביב ההתנחלויות, כל זה מדיניות של ישראל. הגבולות יהיו תחת שליטה ישראלית. ייתכן שיקחו 30 או 40 אחוזים מהשטח של הפלסטינים וייספחו לישראל". הוא הוסיף כי "אנחנו סירבנו לעסקה הזאת מההתחלה וצדקנו. לפני יומיים אמרו להקשיב. להקשיב למה? נקבל מדינה בלי ירושלים? זה דבר דמיוני עבור כל ילד פלסטיני, מוסלמי או נוצרי".

בשבוע שעבר קבעה רוסיה כי "עסקת המאה" מפרה את החלטות האו"ם בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לפי דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, גם מדינות ערב לא קיבלו בצורה טובה את התכנית שהוצגה בשבוע שעבר בוושינגטון ונועדה לפתור את הסכסוך המתמשך בין ישראל לפלסטינים. "אנחנו רואים את התגובה של הפלסטינים, אנחנו רואים את התגובה של כמה מדינות ערביות שדוחות את התכנית הזו בסולידריות עם הפלסטינים", אמר פסקוב. "זה, כמובן, גורם לנו לתהות לגבי ההיתכנות שלה".

עוד בוואלה!

מפסטיבל השלום לתופי המלחמה: כשהסטטוס קוו של נתניהו מתערער

לכתבה המלאה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בחברון, 5 בפברואר 2020. וויסאם השלמון, פלאש 90
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בחברון/פלאש 90, וויסאם השלמון

התגובה של הקרמלין, הראשונה מאז פרסום התכנית, הגיעה יממה אחרי שהליגה הערבית פרסמה הצהרה הדוחה את "עסקת המאה", בטענה שהיא אינה הוגנת כלפי הפלסטינים. במהלך אותו כינוס של הליגה הערבית, בה לא הצליח להשיג הצהרה חריפה יותר נגד התכנית האמריקנית, תקף אבו מאזן פעם נוספת את "עסקת המאה", ואמר כי "האמריקנים רוצים שבירת פלסטין תהיה אבו דיס - כלומר כפר קטן בירושלים. אני לא יכול לקחת את זה על עצמי. לא אירשם כמי שמכר את ירושלים. ירושלים היא של כולנו", אמר.

הוא אף הכריז כי ינתק את הקשרים עם ארצות הברית וישראל, בהם גם שיתוף הפעולה הביטחוני, מאחר שישראל אינה מכבדת את ההסכמים שנחתמו בעבר ומפרה את החוק הבינלאומי. בהמשך דבריו, אבו מאזן אף הטיל ספק ביהדותה של מדינת ישראל. "אמרו לי תכיר ראשית בישראל כמדינה יהודית", אמר. "אבל אני יודע שזו לא מדינה יהודית ולא כלום. יש בה תשעה מיליון ערבים, שני מיליון או מיליון וחצי רוסים נוצרים ומוסלמים".

על פי מתווה התכנית, ישראל תוכל לספח את ההתנחלויות והפלסטינים יזכו במדינה עצמאית רק תחת תנאים נוקשים, חלקם נראים כבלתי-אפשריים, כמו פירוק חמאס מנשקו. בירתם אמורה לקום באזור מזרח ירושלים. הפלסטינים דחו את היוזמה על הסף ואתמול אמר יו"ר הרשות אבו מאזן כי הוא ניתק את הקשר עם הממשל האמריקני.

בעקבות פרסום התכנית, פרצו כמה ימי עימותים ואלימות, בעיקר בגדה המערבית. ביום חמישי האחרון אף אירעו שני פיגוע ירי בבנימין ובירושלים, וכן פיגוע דריסה בירושלים. חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר האשים את אבו מאזן, בכך שיש לו אחראיות רבה לאירועים האלימים האחרונים שאירעו בישראל.

אבו מאזן הכריז על ניתוק הקשרים עם ארצות הברית וישראל

לדבריו, מנהיגים שמוכנים למדינה "לא קוראים לימי זעם ומעודדים את האנשים שלהם להמשיך באלימות אם הם לא משיגים את מה שהם רוצים". קושנר הוסיף כי לדעתו אבו מאזן "הופתע עד כמה התוכנית הייתה טובה לעם הפלסטיני, אך נעל את עצמו", בכך שהתנגד אליה מראש.

קושנר, מי שנחשב לאדריכל "עסקת המאה" האמריקנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר כי אבו מאזן גרם למתחים ואלימות בגדה המערבית הכבושה מאז ששוחררה התוכנית בשבוע שעבר. לדבריו, הוא מעלה נקודות מהעבר כשהמצב בשטח השתנה, ו"ייתכן שזו ההזדמנות האחרונה לפתור את המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully