וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן ואולמרט בהצהרה משותפת: מתנגדים לעסקת המאה, מוכנים למו"מ

סוכנויות הידיעות, טל שלו ויקי אדמקר

11.2.2020 / 22:26

יו"ר הרשות הפלסטינית וראש הממשלה לשעבר נפגשו בתום הדיון במועצת הביטחון של האו"ם והביעו את התנגדותם לתכנית השלום של ממשל טראמפ. אבו מאזן: "מושיט יד לישראלים". אולמרט: "הוא הפרטנר היחיד". נתניהו: "הפגישה שלהם - נקודת שפל בהיסטוריה של מדינת ישראל"

צילום: רויטרס, עריכה:עמית שמחה

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ערכו הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים משותפת בניו יורק במהלכה הביעו את התנגדותם לתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אבו מאזן הצהיר כי יהיה מוכן לחדש את המשא ומתן עם אולמרט מהמקום בו הוא נעצר, עם סיום תפקידו.

"נשאלתי פעמים רבות למה אני רוצה לפגוש עכשיו את אבו מאזן", אמר אולמרט בפתח דבריו. "התשובה היא שעכשיו יש את התכנית של טראמפ שהוא קורא לה עסקת המאה. התכנית היא כדי להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים, אבל צריך לנהל משא ומתן. יש לי דעה שונה לגבי הדרך ההתנהלות של התכנית האמריקנית. אני חושב שתכנית טראמפ נוגדת עיקרון אחד שהוא נקודת ההתחלה של כל דבר - ההתחייבות צריכה להתקבל על ידי שני כל הצדדים".

ראש הממשלה לשעבר שיבח את היחסים עם יו"ר הרשות הפלסטינית ואמר כי "הוא הפרטנר היחיד שאנחנו יכולים לדבר איתו, במשך זמן רב. אני חושב שאני והוא שוחחנו יותר מאשר כל מנהיג שדיבר עם הצד הפלסטיני. הוא אמר שהוא מוכן למשא ומתן בכל זמן עם ממשל ישראל. המשא והמתן הזה יתרחש, והפרטנר למשא והמתן הזה עם ישראל הוא אבן מאזן. מי יהיה הפרטנר בצד הישראלי? נדע בהמשך השנה".

אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך מסע"ת נגד תכנית המאה של טראמפ 11 בפברואר 2020. -, אתר רשמי
מתנגדים לתכנית השלום האמריקנית. אולמרט ואבו מאזן, היום/אתר רשמי, -

אבו מאזן סיפר על נאומו במועצת הביטחון של האו"ם במהלכו הציג את עמדות הפלסטינים בנושא פתרון שתי המדינות והשאיפה לשלום. לדבריו, "אני ואולמרט בקשר כל הזמן ועבדנו יחד. עברנו תהליך במשא והמתן, ואני מוכן לחדש את המשא והמתן עם אולמרט מהמקום בו הוא נעצר. אנו לא רוצים באלימות. העם הפלסטיני רוצה במדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירתה, בגבולות 67".

יו"ר הרשות הוסיף כי "שלום יושג בדיאלוג בין שני צדים ובהסכמת שני הצדדים, כך ששני הצדדים יוכלו לחיות ביחד, כל אחד במדינתו, בביטחון ובשלום. אנחנו נגד אלימות וטרור, יש לנו הסכמות אתיות כדי להילחם בטרור. אני מושיט יד לישראלים כדי לשאת ולתת. זה מה שאנחנו צריכים לעשות, כדי לחיות בשתי מדינות, אחת לצד השנייה. אני רוצה להביע את שמחתי על הפגישה עם אולמרט, איש של שלום שמאמין בהשגת שלום ומנסה להשיג שלום".

כינוס העצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם, היום/AP

בתגובה לפגישת אולמרט ואבו מאזן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "לגנץ אין ממשלה בלי אחמד טיבי, ואחמד טיבי יעשה כל מה שיגיד לו אבו מאזן שנפגש עכשיו עם יועצו וחברו הקרוב של גנץ - אהוד אולמרט. זוהי נקודת שפל בהיסטוריה של מדינת ישראל. גנץ נכנע לכל תכתיב של הרשימה המשותפת - הוא לא יכול להיות ראש ממשלת ישראל".

גנץ הגיב לדבריו של נתניהו על פגישתם של אולמרט ואבו מאזן, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מכיר שלוש נקודות שפל אחרות - שוחד מרמה והפרת אמונים".

השר יריב לוין תקף בחריפות את אולמרט. "מפחיד לחשוב שאהוד אולמרט היה ראש ממשלה. מפחיד לדעת מה הוא נתן אז לאבו מאזן - את העיר העתיקה, אזרחות להמוני פלסטינים שיוכנסו לישראל ומה עוד?" אמר. "אהוד אולמרט איבד כבר מזמן כל כבוד עצמי וכל שיקול דעת הגיוני. וכן, הוא תומך בגנץ. מפחיד לחשוב שנתעורר למחרת הבחירות עם מהדורה חדשה של אולמרט - בני גנץ".

גם בימינה תקפו את ראש הממשלה לשעבר. "העבריין המורשע אולמרט, יועצו של גנץ, שכבר הסכים לוותר על הכותל, מכשיר היום את הקרקע למשא ומתן העתידי שינהל גנץ להקמת מדינת טרור פלסטינית", אמרו במפלגה.

מזכ"ל האו"ם: "מחויבים לפתרון שתי המדינות"

ההצהרה המשותפת של אולמרט ואבו מאזן מגיעה אחרי הדיון במועצת הביטחון של האו"ם, שבמהלכו אמ אבו מאזן כי "אסור שעסקת המאה או כל חלק ממנה יהיו בסיס למשא ומתן". לדבריו, "התכנית הזו לא תביא שלום או יציבות לאזור ולכן לא נקבל את אותה, נתמודד עם יישומה בשטח".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הבהיר בפתח הדיון כי הוא מחויב לפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67. "המצב במזרח התיכון רק מדגיש את הצורך בפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני", אמר גוטרש. "עמדת האו"ם בנושא הזה הוגדרה במשך שנים בהחלטות של העצרת הכללית ומועצת הביטחון. האו"ם נותר מחויב לתמוך בישראלים ופלסטינים ובפתרון שמתבסס על החלטות קודמות והחוק הבינלאומי שתי מדינות שמבוססות על קווי 67".

(עדכון ראשון: 22:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully