וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרת ארדואן זוכתה במשפט טרור, אך עדיין חוששת מהנשיא ארדואן

בית משפט באיסטנבול ניקה באופן מפתיע את הסופרת אסלי ארדואן מעבירות טרור שבהן הואשמה, אך היא לא מעזה לשוב מגלותה בגרמניה. לדבריה, הרשויות רק יחשפו תירוץ כדי לעצור אותה שוב. "המערכת פשיסטית, הרבה מעבר לדיקטטורה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הסופרת הטורקית אסלי ארדואן חוששת לשוב לארצה, גם אחרי הזיכוי המפתיע שלה בשבוע שעבר. הסופרת המוערכת, שיצירותיה תורגמו ל-21 שפות, בילתה ארבעה חודשים בכלא ב-2016 בחשד לקשרים שניהלה עם המחתרת הכורדית.

אחרי שחרורה, עזבה לגרמניה ב-2017, מיד לאחר שקיבלה את דרכונה בחזרה. מאז, היא חיה בגלות, ועל ראשה ריחף עונש של מאסר עולם. "בכל הכנות, הופתעתי מאוד. כמעט כולם ראו בהרשעתי משהו שהוא מובן מאליו, אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אני לא יכולה להאמין עוד, אבל אם לא זה, יהיה עוד תיק".

הסופרת אסלי ארדואן בטקס חלוקת פרסים במשרד התרבות בפריז, צרפת, 16 במרץ 2018. רויטרס
חוששת לשוב לטורקיה. אסלי ארדואן בטקס בפריז, 2018/רויטרס

ארדואן, שאינה קרובת משפחה של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, זוכתה מאשמת חברות בארגון טרור ופגיעה באחדות המדינה על ידי בית משפט באיסטנבול, כשהאישום נגדה בהפצת תעמולת טרור בוטל. לדבריה, היא עמדה לדין רק בגלל ששמה הופיע בהמלצות קריאה בעיתון הפרו-כורדי "אוזגור גונדם", שנסגר מאז. "האישומים היו בהקמת צבא להרס המדינה. איך זה קשור לעיתון?", שאלה.

בגרמניה עברה ניתוח פעמיים אחרי שיתוק שרירים במעי, מצב שלדברי הרופאים נגרם כתוצאה מפוסט-טראומה. "בגיל 52 חליתי במחלה שצריכה להופיע בשנות ה-80", אמרה. היא הוסיפה כי גם התקופה שלה בכלא שיחקה תפקיד בהחמרת מצבה. עם זאת, אמרה כי הדבר שהיא הכי מייחלת אליו הוא הגישה לספריה שלה בטורקיה. "הספריה עם 3,500 ספרים היא הנכס היחיד שלי בעולם. (בלעדיו) אני מרגישה כאילו שהגפיים שלי נגדעו".

עם זאת, אין לה שום תכניות לחזור למולדתה משום שהרשויות עלולות להיתפס לכל דבר שהיא תאמר כדי להאשים אותה בעבירות נוספות, עם השלכות בעלות פוטנציאל קטלני. "מעצר נוסף פירושו מוות עבורי. בנסיבות הקיימות, אינני יכולה לחזור", אמרה.

עוד בוואלה!

"האויב האמיתי של ארדואן הוא עצמו, טורקיה תקרוס אל תוך עצמה"

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה, ארדואן במהלך מסיבת עיתונאים באיסטנבול 3 בפברואר 2020. רויטרס
אלפים נעצרו מאז ניסיון ההפיכה הכושל נגדו. ארדואן/רויטרס

מאז ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה ב-2016, נעצרו עשרות אלפי אנשים, כולל אנשי אקדמיה ועיתונאים בחשד למעורבות בפוטש. מתנגדי ארדואן מאשימים אותו בניצול האירועים כדי להשתיק אותם, אך הממשלה טוענת כי יש צורך בטיהור נרחב בכדי להיפטר מאותה רשת שלכאורה תכננה את ההפיכה.

ארדואן סיפרה כי היא אינה יכולה עוד לחוש בהלך הרוח בטורקיה כמו בעבר, אך היא סבורה שהאווירה הפוליטית הולכת ומקצינה. "פעם דיברתי עם מוכרים בחנויות או עם אנשים באוטובוס או במטרו. זה הזין אותי כסופרת, אבל הערוץ הזה נקטע עכשיו. אבל יש לי הרושם ששקט שורר בטורקיה", הזהירה.

היא תיארה את המערכת הפוליטית הטוקית כ"פשיסטית, ניאו-פשיסטית", וציינה את מעצרם הממושך של הסופר אהמט אלטן ואיש העסקים והפילנתרופ אוסמן קבאלה, שמעידים לדבריה שהמצב התדרדר "הרבה מעבר לדיקטטורה". היא הוסיפה: "אני לא יודעת בוודאות מה קורה מאחורי דלתיים סגורות, אך למקרים חסרי הגיון כאלו אין שום הסבר אחר. אני רואה אותם כחלק מאסטרטגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully