וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש בסעודיה: למרות המבטים, הנשים מתרגלות לחירות לעשן בפומבי

כחלק מהשינויים החברתיים שמוביל יורש העצר הסעודי כדי לשפר את תדמיתה של הממלכה, נשים בסעודיה מתחילות להנות מהאפשרות להשתמש בסיגריות או בנרגילה בציבור. עם זאת, הן טוענות שמבחינה חברתית עדיין קיים מוסר כפול ומדובר במנהג שנחשב כמגונה. "מוכנות לאתגר את החברה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

רימה מתמקמת בכיסאה בבית קפה יוקרתי בריאד, מסתכלת בזהירות מסביב, ורק אחרי שהיא מוודאת שאין באזור אף אחד שמוכר לה, היא נוטלת את הסיגריה האלקטרונית שלה ונושפת עננת עשן. "אני מרגישה שעישון בפומבי הוא חלק מתרגול החירויות החדשות שזכיתי להן. אני שמחה שעכשיו אני יכולה לבחור", אמרה האישה הסעודית בת ה-27, שעובדת בחברה פרטית בבירת הממלכה, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

כמו פמיניסטיות מערביות בתחילת המאה ה-20, עידן של שינוי חברתי הפציע בערב הסעודית, שבה חלק מהנשים מקבלות בברכה את הסיגריות, הסיגריות האלקטרוניות והנרגילות כסמל לאמנציפציה שהן חוות. המראה של אישה מעשנת בפומבי הפך הרבה יותר נפוץ בחודשים האחרונים, ונחשב בלתי נתפס עד לפני כניסתן של רפורמות חדשות בממלכה האולטרה-שמרנית.

השליט בפועל של הממלכה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוביל שורת מהפכות חברתיות וכלכליות כדי להפוך את תדמיתה של ערב הסעודית למתונה וידידותית יותר לעסקים. כעת, מותר לנשים לנהוג, להשתתף באירועי ספורט פומביים ובהופעות וכן להחזיק בדרכונים ללא צורך באישור האפוטרופוס הגבר שלהן.

אישה סעודית מעשנת נרגילה בעיר ג'דה בערב הסעודית - נובמבר 2010. אי פי, AP
נשים סעודיות מעשנות נרגילה בעיר ג'דה שבערב הסעודית, לפני ביטול האיסור על עישון בציבור/AP, אי פי

רימה, שהחלה לעשן לפני שנתיים, מפוגגת את החששות לגבי ההשלכות השליליות שעלולות להיות לטבק. היא יותר מודאגת מכך שמשפחתה תגלה מהמנהג שלה. לדבריה, היא מוכנה להתמודד עם עימות. "אני לא אגיד להם שזו חלק מהחירות האישית שלי, מפני שהם לא יבינו שנשים חופשיות לעשן כמו גברים", אמרה רימה, הלבושה בשמלת העבאיה השחורה המסורתית עם רקמת זהב, התואמת את החיג'אב המכסה את שערה.

נג'לה בת ה-26, שכמו רימה ביקשה להשתמש בשם בדוי, אמרה שלמרות השינויים החברתיים המהירים, עדיין קיים מוסר כפול וזה עדיין נחשב כ"ביזיון" או כ"שערורייה" אם אישה מעשנת. כאישה היחידה שמעשנת בין כמה שולחנות של גברים מעשנים, היא אמרה שהיא מתכוונת "לאתגר את החברה" ולהתעלם מהמבטים הביקורתיים המופנים כלפיה.

עוד בוואלה!

שר החוץ הסעודי מצנן את ההתלהבות: "הישראלים אינם מוזמנים"

לכתבה המלאה
נשים סעודיות מסתכלות על תמונות מבעד למצלמה בפסטיבל טנטורה בעיר אל-עולה בסעודיה - ה-30 לינואר 2020. רויטרס, רויטרס
נשים בסעודיה מסתכלות במצלמה בפסטיבל בעיר אל-עולה/רויטרס, רויטרס

"יכבדו את הזכויות שלי כשהמשפחה שלי תקבל אותי כמו שאני, כמעשנת", היא אמרה, ונזכרה בידידתה שנשלחה למרפאה להתמכרויות כשהוריה גילו על נטייתה לעשן. היא עצמה החלה לעשן כשהייתה תלמידת בתי ספר, וכמוה גם 65% מתלמידות התיכון בערב הסעודית שעישנו בחשאי לפי מחקר משנת 2015 של הפקולטה לרפואה באוניברסיטה על שם המלך עבד אל-עזיז, שצוטט בתקשורת הערבית.

"הכול מותר"

למרות המגבלות, במדינה שעד לפני כמה שנים בלבד נשים נרדפו והוכו על ידי משטרת הדתאם צבעו את ציפורניהן בלק או לא הבחינו בשובל שיער שבלט מהחיג'אב לראשן, המהפכה הייתה דרמטית. מלצרית לבנונית, שעובדת בבית קפה בצפון ריאד, סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי רוב הלקוחות הנשים מזמינות נרגילה. "זה משהו שלא היה ניתן להעלות על הדעת רק לפני שלושה חודשים", היא אמרה.

היבא, מעשנת ותיקה בת 36 שישבה בשולחן סמוך, תיארה איך גדלה במדינה סגורה שבה "הכול אסור עבור נשים". לדבריה, "מעולם לא דמיינתי שאוכל לעשן נרגילה בציבור ליד גברים. עכשיו, הכול מותר. נשים מסתובבות בלי חיג'אב, בלי עבאיה ואפילו מעשנות בציבור".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן בארמונו בריאד, סעודיה - ה-22 לינואר 2020. רויטרס, רויטרס
מוביל שינויים חברתיים כדי לשפר את תדמית הממלכה. בן סלמאן/רויטרס, רויטרס

עם זאת, גם כשהממלכה מאמצת רפורמות אלה, היא מושכת גינוי בינלאומי על הדיכוי הקשה שלה נגד מתנגדי המשטר, הכוללים אינטלקטואלים, מטיפים דתיים ופעילות למען זכויות נשים. בשנת 2018, הרשויות עצרו לפחות תריסר פעילות שמחו נגד האיסור ההיסטורי על נשים לנהוג.

רוב העצורות האשימו את החוקים בהטרדה מינית ובעינויים. הרשויות הסעודיות דחו את ההאשמות. "אין ספק שברמה האישית יש יותר חירות", אמר וואליד אל-חאתלול, שאחותו לוג'אין עומדת למשפט בגין עבירות של קשרים עם תקשורת ודיפלומטים זרים. "אבל הרפורמות לטובת הנשים הן חלק ממסע יחסי הציבור כדי לשפר את תדמיתה של הממלכה מבחינת זכויות אדם".

הוא הוסיף כי "המעצר והדמוניזציה של נשים אקטיביסטיות הוא ההוכחה לכך - זה נועד לכך שאותן פעילות לא יקבלו את הקרדיט המגיע להן על אותן רפורמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully