וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סודי של האו"ם: קוריאה הצפונית ממשיכה להפר את הסנקציות

11.2.2020 / 7:37

על רקע ניסיונות ארה"ב לחדש את ההסכמות בנושא הגרעין, המסמך חשף כי פיונגיאנג משפרת את תוכניות הטילים הגרעיניים והבליסטיים שלה. למרות המגבלות, ייבאה קוריאה הצפונית נפט מזוקק וייצאה פחם בשווי מאות מיליוני דולרים - וחרגה מהכמות המותרת "הרבה מאוד פעמים"

בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: קים ג'ונג און מתחייב להמשיך לפתח נשק גרעיני ולהציג "נשק אסטרטגי חדש")

קוריאה הצפונית המשיכה לשפר את תכניות הטילים הגרעיניים והבליסטיים שלה בשנה החולפת, תוך הפרה של הסנקציות שהוטלו עליה - כך עולה מדוח סודי של האו"ם. על פי הדוח, שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, המדינה המבודדת ייבאה נפט מזוקק באופן בלתי חוקי, וייצאה פחם בשווי של 370 מיליון דולרים באמצעות ספינות סיניות. בנוסף לכך, פקחי האו"ם טענו כי צפון קוריאה ערכה בשנה שעברה 13 ניסויי טילים, במהלכם שוגרו לכל הפחות 25 טילים קצרי טווח וטילים בליסטיים שמשוגרים מצוללת.

הדוח בן 67 העמודים, שנוגע לפעולותיה של קוריאה הצפונית ונכתב על יד מועצת הביטחון של האו"ם, אמור להתפרסם רק בחודש הבא. הוא נכתב על רקע ניסיונותיה של ארצות הברית לחדש את ההסכמות בנושא הגרעין שנחתמו עם פיונגיאנג.

"הרפובליקה העממית הדמוקרטית של קוריאה לא עצרה את תוכניות הטילים הגרעיניים והבליסטיים שלה, והמשיכה לשפר אותם בניגוד להחלטות מועצת הביטחון", כתבו פקחי האו"ם. "למרות יכולותיה המקומיות הנרחבות, היא משתמשת ברכש חיצוני לא חוקי עבור רכיבים וטכנולוגיה מסוימים".

קים ג'ונג און בפגישה של בכירי המפלגה בקוריאה הצפונית, 1 ינואר 2020. רויטרס
מפר את הסנקציות. קים ג'ונג און/רויטרס

על פי הדוח, פיונגיאנג ייצאה כ-3.7 טונות של פחם בין ינואר לאוגוסט 2019. "לפי מדינה אחרת, מרבית ייצוא הפחם בוצע באמצעות העברות מכלי שיט של קוריאה הצפונית לספינות סיניות", נכתב בדוח האו"ם. המדינה שנשארה בלתי מזוהה, מסרה כי ספינות אלה העבירו את הפחם לשלושה נמלים במפרץ גואנגג'ואו וכן ליעדים לאורך נהר היאנגצה שבסין.

בנוסף לכך, אותה המדינה דיווחה כי פיונגיאנג ייצאה לנמלים בסין לפחות מיליון טונות של חול בשווי של לפחות 22 מיליון דולר. פקחי האו"ם אף הוסיפו כי קוריאה הצפונית המשיכה לייבוא נפט מזוקק באופן בלתי חוקי, באמצעות ספינות. עם זאת, סין מתעקשת כי בעלת בריתה אינה מפרה את הסנקציות שהטילו עליה באו"ם.

הפקחים הגיעו למסקנה כי פיונגיאנג המשיכה לבצע מתקפות סייבר נגד מוסדות פיננסיים ברחבי העולם. "מתקפות אלה הביאו להפסדים כספיים, וסיפקו הכנסות לא חוקיות עבור צפון קוריאה, בניגוד לסנקציות הכלכליות", נכתב בדוח. "מהלכים כאלה הם בעלי סיכון נמוך, תגמול גבוה, והם קשים לזיהוי".

עוד בוואלה!

אמצעי הישרדותי: חיסול סולימאני ידחוק את קים חזרה לגרעין

לכתבה המלאה
ניסוי הטילים קצרי הטווח שערכה קוריאה הצפונית במחוז דרום פיונגיאנג - ה-10 בספטמבר 2019. רויטרס
ניסוי טילים קצרי טווח בקוריאה הצפונית, ספטמבר 2019/רויטרס

צפון קוריאה נתונה תחת סנקציות האו"ם מאז 2006. הן התגברו במהלך השנים, בהוראה של מועצת הביטחון, וזאת במטרה לנתק את המימון לתוכניות הטילים הגרעיניים והבליסטיים של פיונגיאנג. פקחי האו"ם אמרו כי בייצוא של מיליוני טונות של סחורות בספינות הסיניות, צפון קוריאה מפרה את המגבלות שמוטלות עליה מאז 2017.

משנת 2017, הוגבל הייבוא השנתי של נפט מזוקק לפיונגיאנג ל-500 אלף חביות בלבד. למרות זאת, ארצות הברית דיווחה כי בין 1 בינואר ועד ל-31 באוקטובר בשנה שעברה, ייבאה קוריאה הצפונית נפט מזוקק מעל הכמות המותרת "הרבה מאוד פעמים".

מעת לעת, רוסיה וסין מצדן העלו דאגות מצדן בנוגע לאפשרות שהסנקציות יפגעו באזרחי צפון קוריאה, והביעו תקווה כי הקלה במגבלות מסוימות עשויה לסייע במבוי הסתום אליו הגיעו המגעים בין וושינגטון לפיונגיאנג. לעומתן, ארצות הברית, צרפת ובריטניה טענו כי זה לא הזמן לשקול את הסרת הסנקציות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
ג'ונג און ודונלד טראמפ, יוני 2019/רויטרס

לפני פחות מחודש, הודיעה קוריאה הצפונית כי היא אינה מחויבת להסכמות בנושא תכנית הגרעין שנחתמו עם ארצות הברית, שכללו עצירה של ניסויי גרעין וירי של טילים בליסטיים בין יבשתיים. גורמים בפיונגיאנג מסרו כי הסיבה לכך היא סנקציות "אכזריות ולא אנושיות", שהטילה עליה ארצות הברית. בנוסף לכך, גורמים בפיונגיאנג אמרו כי בוושינגטון התעלמו מהדד-ליין שהוצב לחידוש השיחות בנושא - סוף שנת 2019.

יועץ קוריאה הצפונית במשלחת לאו"ם בז'נבה, ג'ו יונג צ'ול, אמר בהקשר זה לוועידה בנושא פירוק נשק גרעיני כי "לא מצאנו סיבה להיות קשורים באופן חד צדדי בהתחייבות, כאשר הצד השני אינו מכבד זאת". צ'ול אמר כי "אם ארצות הברית תתמיד במדיניות כלכלית כה עוינת נגדנו, לעולם לא יהיה פירוק של נשק גרעיני של צפון קוריאה". עוד הוסיף היועץ כי "אם האמריקנים ינסו לאכוף דרישות חד צדדיות וימשיכו להטיל סנקציות, צפון קוריאה תיאלץ לחפש לה דרך חדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully