וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ איחל לקים יום הולדת שמח. בצפון קוריאה פחות התלהבו

11.1.2020 / 19:35

נשיא ארה"ב העביר את המסר לרודן הצפון קוריאני על רקע שיחות הגרעין התקועות. בעוד שבפיונגיאנג אמרו כי היחסים ביניהם טובים, הם הבהירו כי זה לא מה שיוביל לחידוש השיחות

בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קוריאה הצפונית אמרה אתמול (שבת) כי היחסים האישיים בין המנהיג קים ג'ונג און לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אינם מספיקים כדי לחדש את השיחות.

זאת אחרי שטראמפ העביר לקים ברכות לרגל יום הולדתו, על רקע המשא ומתן הגרעיני התקוע והאיומים של המשטר הקומוניסטי לחדש את שיגורי הטילים הבין-יבשתיים וניסויי הגרעין.

לפי גורם במשרד החוץ בפיונגיאנג, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית, בעוד שייתכן שקים מחבב את טראמפ באופן אישי, הוא לא מנהיג את ארצו על בסיס תחושות אישיות. "ארצות הברית הונתה אותנו, נלכדנו בדיאלוג עמו במשך שנה וחצי, וזה היה בזבוז זמן עבורנו", אמר קים קיי גוואן.

הוא הוסיף כי קוריאה הצפונית לא תדון בהצעות כמו אלו שהעלה טראמפ בפסגה שלו עם קים בהאנוי, בפברואר אשתקד. לאחריה, קרסו למעשה השיחות על אף פגישה חפוזה נוספת בין המנהיגים בגבול הקוריאות בחודש יוני. הפסגה הראשונה ביניהם, הראשונה אי-פעם בין נשיא ארצות הברית למנהיג קוריאה הצפונית, הייתה ביוני 2018.

היועץ אמר כי הצפון לא יוותר על מתקניו הגרעיניים רק תמורת הקלה חלקית בסנקציות, וישוב לשיחות רק כשארצות הברית תהיה מוכנה לעשות ויתורים. "אנחנו יודעים שארצות הברית לא מוכנה או לא מסוגלת לעשות זאת", אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
היחסים האישיים לא מספקים תוצאות. טראמפ וקים, יוני/רויטרס

מייסון ריצ'י, פרופסור מאוניברסיטת חנקוק ללימודי זרים בסיאול, אמר כי דבריו של הגורם הצפון קוריאני מראים כיצד קשרים אישיים בין מנהיגים לעתים תורמים רק באופן שולי לדיפלומטיה. "לפחות חבר אחד מ'הרומן הדיפלומטי' בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית בוגר מספיק כדי להודות שרגשות אישיים הם בדיוק מה שהם", הוסיף ריצ'י. לדבריו, ההצהרה "לא סוגרת את הדלת לדיפלומטיה יותר מכפי שכבר היה, אבל היא מדגישה את ההבדל המהותי בין האינטרסים האסטרטגיים, כמעט ללא חפיפה משמעותית".

היועץ הצפון קוריאני הזהיר גם את קוריאה הדרומית שלא להתעבר ביחסים בין הצפון לארצות הברית, והוסיף כי סיאול לא צריכה לנסות ולשמש "בתפקיד של מתווך". זאת אחרי שגורם בסיאול טען כי טראמפ ביקש מהדרום להעביר את ברכת יום ההולדת לקים. לדבריו, ניסיון התיווך של הדרום הוא "יומרני", והצפון כבר קיבל ישירות מטראמפ מכתב ברכה. "נראה שהם לא יודעים שיש ערוץ קשר מיוחד בין המנהיגים הבכירים", תקף.

לשכת הנשיאות הדרום קוריאנית סירבה להגיב על הדברים, שמגיעים אחרי שהנשיא מון ג'ה-אין אמר כי הוא רוצה לחדש את היחסים "העצמאיים" עם הצפון. "זו סטירה נוספת בפניו של מון, שנראה נחוש בדעתו לקבל אותה עד אינסוף", אמר ריצ'י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully