וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר פקיעת הדד-ליין: קים איים כי העולם יחזה בנשק אסטרטגי חדש

1.1.2020 / 8:48

כניסת השנה החדשה סימנה את תום המועד שהציבה פיונגיאנג לוושינגטון בדרישתה לפירוז חד-צדדי מנשק גרעיני. מנהיג קוריאה הצפונית הזהיר כי היקף הנשק הגרעיני שתפתח מדינתו תלוי בגישה שינקוט ממשל טראמפ. פומפאו: "מקווים שקים יעדיף שלום על פני מלחמה"

בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עם פקיעת הדד-ליין, מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און התחייב היום (שלישי) להמשיך לפתח נשק גרעיני ולהציג "נשק אסטרטגי חדש" בעתיד הקרוב. בעת שהאשים את וושינגטון ב"דרישות גנגסטריות", בישיבת מפלגת הפועלים של קוריאה השלטת במדינה, אמר קים כי היקף הנשק תלוי בגישה העתידית של ארצות הברית, והותיר את הדלת לדיאלוג פתוחה.

פיונגיאנג ביקשה פעמים רבות מוושינגטון לעמוד בדד-ליין שהציבה לה ולהציע הצעה חדשה לגבי אי ההסכמות בין המדינות על תכנית הגרעין של קוריאה הצפונית. ולמרות זאת, בשיאו של המתח בין המדינות, ביצעה קוריאה הצפונית החודש שני נסויים חשובים באתר שיגור הלוויין בכדי לחזק את הרתעתה הגרעינית. קים אמר שהוא לא מחויב עוד להקפאה העצמאית שכפה משטרו על ניסויים גרעיניים ושיגור טילים ארוכי טווח בשנתיים האחרונות.

קים ג'ונג און בפגישה של בכירי המפלגה בקוריאה הצפונית, 1 ינואר 2020. רויטרס
שיגר איומים לעבר ארה"ב. קים, הלילה/רויטרס

שעות לאחר הצהרתו של שליט קוריאה הצפונית, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא מאמין שקים "יעמוד במילתו". טראמפ אמר את הדברים לעיתונאים באירוע לכבוד השנה החדשה במאר א-לאגו, הוסיף כי הוא וקים נמצאים ביחסים טובים. טראמפ עדיין מקווה להגיע להסדר עם קוריאה הצפונית. הנשיא הפך את קידום הדיפלומטיה עם קוריאה הצפונית לחלק מרכזי מסדר היום של מדיניות החוץ שלו בשנת 2018, אך לא הצליח לחלץ ויתורים משמעותיים על הגזירה, למרות שקיים שלוש פסגות עם המנהיג קים.

"הוא מחבב אותי, אני מחבב אותי. אנחנו מסתדרים. הוא מייצג את ארצו, אני מייצג את ארצי. אנחנו עושים מה שאנחנו צריכים לעשות. אבל הוא חתם על חוזה, הוא חתם על חוזה פירוז גרעיני".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאיון לתקשורת בחגיגות השנה החדשה במאר א-לאגו, 1 ינואר 2020. רויטרס
טראמפ מגיב לעיתונאים, הלילה/רויטרס

קים, שנשא את הנאום בתום כינוס בן ארבעה ימים של בכירי מפלגת השלטון, נראה לעתים מחייך או מכה בפודיום בידו. הוא האשים את ארצות הברית בהמשך "המדיניות העוינת" שלה, כמו המשך התרגילים הצבאיים עם קוריאה הדרומית, פיתוח כלי נשק חדישים והטלת סנקציות.

"העולם יהיה עד בעתיד הקרוב לכלי נשק אסטרטגי חדש שנמצא בידי הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה", אמר הרודן. "אנחנו נעמיד בכוננות מתמדת את יכולות ההרתעה הגרעינית החזקות שלנו כדי להכיל את האיומים הגרעיניים מארצות הברית ולהבטיח את ביטחוננו ארוך הטווח".

הוא הוסיף כי חצי האי הקוריאני לעולם לא יפורז מגרעין, אם וושינגטון לא תשנה את המדיניות שלה. קים קרא לאזרחי ארצו להיערך ל"מאבק קשה וממושך" ולבסס כלכלה עצמאית בשל העיכוב בהסרת הסנקציות.

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, אמר בתגובה לדבריו של קים כי הוא מקווה שקוראיה הצפונית תבחר בשלום על פני מלחמה. "למרות הצהרותיו הפומביות, אנו עדיין מקווים שהיו"ר קים יבחר במסלול אחר", אמר פומפאו בראיון לרשת פוקס ניוז. "אנו מקווים שהוא יקבל את ההחלטה הנכונה - יבחר בשלום ושגשוג ולא בסכסוך ומלחמה".

בראיון אחר, לרשת CBS, בתשובה לשאלה האם הוא נבהל מהצהרותיו של קים, השיב שר החוץ כי אם שליט קוראיה הצפונית "יתנער מהתחייבויותיו לנשיא טראמפ, זה יהיה מאד מאכזב". פומפאו הסביר כי קים ג'ונג און "התחייב לנשיא ובתמורה לכך הסכים טראמפ שלא לבצע תרגילים צבאיים רחבי היקף. עמדנו בהתחייבויותינו. אנו ממשיכים לקוות שהוא גם יצליח לעמוד בהן".

בסיאול, משרד האיחוד האחראי על היחסים בין הקוריאות ציין את הקפאת התרגילים הצבאיים הגדולים עם ארצות הברית, והוסיף כי אם קוריאה הצפונית אכן תציג את "הנשק האסטרטגי החדש" שלה, זה לא יועיל למשא ומתן.

טיל בין-יבשתי או ניסוי גרעיני

בנאומים קודמים לרגל השנה החדשה קבע קים מדיניות חדשה מול אויביה בזירה הבינלאומית. בנאומו לרגל תחילת שנת 2018, התרברב המנהיג הצפון קוריאני בכך ש"הכפתור הגרעיני" מונח על שולחנו, בעוד שהביע את נכונותו לדיאלוג עם ארצות הברית ועם קוריאה הדרומית, אחרי שנה של איומים ומלחמת מילים עם טראמפ ועם הנהגת קוריאה הדרומית. עם זאת, הוא לא הזכיר את טראמפ השנה או את סיאול, במה שנתפס על ידי חלק מהמומחים כטון מפויס יותר בהשוואה לרטוריקה התקיפה שהשמיע המשטר הקומוניסטי בחודשים האחרונים.

ג'פרי לואיס, מומחה לקוריאה הצפונית ממכון המחקר "מידלברי" בקליפורניה, אמר כי קשה להעריך את הצעד הבא של פיונגיאנג. עם זאת, הוא אמר כי ייתכן שהיא תשגר טיל בליסטי בין-יבשתי עם דלק מוצק או ניסוי גרעיני.

מנגד, ג'ונג האן-באום, מומחה לביטחון מאוניברסיטת ההגנה הלאומית של קוריאה בסיאול, אמר כי הוא לא צופה שקוריאה הצפונית תבצע צעד כה פרובוקטיבי בפרק הזמן המידי, משום שזה יסכן את המשא ומתן.

יאנג מו-ג'ין, פרופסור באוניברסיטה ללימודים צפון קוריאניים בסיאול, אמר כי הכינוס הבהיר שקים רוצה ערבויות ביטחוניות מוושינגטון לפני שינוקט צעדים משמעותיים. "הוא רומז שהוא ימשוך בקרני השור כדי להשיג את המטרה הזו, בזמן שהוא מקדם התבססות עצמית מבית ועדיין פתוח לשיחות עם ארצות הברית, בהתבסס על הדרך שבה ינהל טראמפ את 'המדיניות העוינת'", הסביר.

(עדכון ראשון: 23:52)

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בישיבת  הוועדה המרכזית של מפלגת הפועלים של קוריאה. ינואר 2020. רויטרס
לא הזכיר את טראמפ בנאומו. קים, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully