וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 12 יום במעצר: שוחררו צעירים עם צרכים מיוחדים שנחשדו בניסיון פיגוע

שני צעירים ממזרח י-ם נעצרו בחשד לניסיון רצח לאחר שנתפסו בהר הבית כשעל אחד מהם סכין. בחקירה רגילה השניים הודו השניים, אך הכחישו את המעשים אצל החוקר המיוחד. עם זאת, הפרקליטות הגישה הצהרת תובע, אך חזרה בה. הפרקליטות: "לא מלמד על תקלה, ההיפך הוא הנכון"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: שוטר נפצע באורח קל בפיגוע ירי בהר הבית, בשבוע שעבר)

פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה אתמול (ראשון) כי הוא חוזרת בה מכוונתה להגיש כתב אישום נגד שני צעירים עם צרכים מיוחדים, שנעצרו בחשד לניסיון פיגוע בהר הבית. שני הצעירים, בני 16 ו-18 ממזרח ירושלים, שוחררו לאחר 12 ימי מעצר למעצר בית של שישה ימים, ונציג המדינה אמר כי נמצא שיש לבחון את חומר החקירה מחדש. "יש להצטער על כך שבחינת חומרי הראיות לא נעשתה קודם להצהרה", אמר השופט אלעזר ביאלין בעת החלטת השחרור.

השניים נעצרו ב-29 בינואר בהר הבית בעת חיפוש, כשעל אחד מהם אותר סכין. בהודעת המשטרה נכתב כי הם חשודים שהגיעו להר הבית במטרה לדקור שוטר, אך פעולתם סוכלה "בעקבות ערנותם הגבוהה ותגובתם המהירה של השוטרים הפועלים בשטח הר הבית".

אקדחים, אזיקים וניידת משטרה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הפרקליטות הודיעה על כוונתה להגיש כתב אישום וחזרה בה. אזיקים/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

לשניים יוחסו עבירות של תכנון רצח ועבירות ממניע גזעני ולאחד מהם החזקת סכין, והם נחקרו תחילה על ידי חוקר רגיל והודו במיוחס להם. אולם מאחר ומדובר בצעירים עם צרכים מיוחדים, נחקרו לאחר מכן פעמיים על ידי חוקר מיוחד, והכחישו כי תכננו לבצע את הפיגוע. עורך דינם מוחמד מחמוד אמר בדיון כי הודאתם הראשונה שניתנה לחוקר רגיל נגבתה שלא כדין והוסיף כי החשוד לא שלף סכין, אלא היא נמצאה בכיסו. וזאת בעוד שנציג המשטרה אמר כי החשוד ניסה לשלוף סכין כשבוצע חיפוש ושוטר השתלט עליו. לאחר כמה הארכות מעצר, הודיעה הפרקליטות ביום חמישי האחרון על כוונתה להגיש כתב אישום נגד השניים בגין העבירות המיוחסות להם.

עוד בוואלה

לאחר שורת הפיגועים: היערכות ביטחונית מוגברת לקראת תפילות יום השישי

לכתבה המלאה
תפילת יום השישי ליד מסגד אל-אקצא בהר הבית ב-31 בינואר 2020. רויטרס
נעצרו ב-29 בינואר בהר הבית בעת חיפוש, כשעל אחד מהם סכין. מתפללים בהר הבית/רויטרס

בדיון עלה כי הפרקליטה לא קיבלה לידיה את סיכומי החקירה האחרונה של החשודים, אלא רק עודכנה על הממצאים טלפונית על ידי החוקר המיוחד. עורך דינם של השניים מתח ביקורת על התנהלות הפרקליטות. "מדובר במשיבים שסובלים מליקויים פיזיים ונפשיים אשר הצליחו בחקירתם על ידי חוקר מיוחד פעמיים, ובכל זאת מוגשת הצהרת תובע מבלי שנציגי המדינה מעיינים בחומר החדש שהתווסף ובעיקר - חקירתם הנוספת על ידי חוקר מיוחד", אמר עו"ד מחמוד. הוא הוסיף כי הפרקליטות לא נתנה משקל לגרסאות שניתנו בפני החוקר המיוחד, גרסאות "שפגמו באופן מהותי בגרסה הראשונה".

"הזהרנו שהמצב לא תקין"

מעצרם של השניים הוארך עד אתמול, אז הייתה אמורה הפרקליטות להגיש כתב אישום. בפרקליטות אמרו לעורך דינם להגיע לבית המשפט המחוזי לצורך הגשת כתב האישום, אך לבסוף הודיעו כי ישחררו אותם. "הזהרנו שהמצב לא תקין, וכל הראיות מצביעות שזה לא תקין. טוב שהפרקליטות עשתה בחינה מחדש, אבל חבל שלא הגיעו למסקנה הזאת ביום חמישי", הוסיף מחמוד.

הוריהם של שני החשודים סיפרו היום בבית מהשפט כי השניים לומדים יחד בבית ספר לחינוך מיוחד וסובלים מפיגור שכלי וממוגבלות גופנית. הם תיארו את התחושה הקשה לאחר שנודע להם על המעצרים ושמחו על השחרור. "השתגעתי ששמעתי כשהוא נעצר, לא יודע מה הוא עשה שם. הוא כל הזמן הולך מבית הספר לבית, לא יודע איך הגיע לשם. יש לו 80% נכות", אמר אביו של בן ה-18.

כיפת הסלע בירושלים ב-17 בינואר 2020. רויטרס
"התנהלות זאת הנה תעודת כבוד ליושר ולמקצועיות של התביעה". הר הבית/רויטרס

אביו של החשוד השני סיפר כי גילה על המעצר בפייסבוק. "ראיתי שם שהוא נעצר, והתחלנו לחפש אותו. זה היה מדאיג ממש, אבל אנחנו יודעים שהוא לא מסוגל לעשות דבר כזה, אין לנו ספק, אין שום סיכוי שיעשה את זה", אמר ותיאר את התחושה כעת. "יש הרגשה יותר טובה, נוחה יותר. הוא חזר אלינו הביתה. קשה לתאר במלים את השמחה".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הצגת הדברים, לפיה לכאורה ארעה תקלה בדרך טיפולה של הפרקליטה בתיק, שגויה. תכליתה של הצהרת התובע הנה הודעה לבית המשפט לפיה פעולות החקירה הסתיימו, וכי על פניו קיימת תשתית ראייתית לעבירות אותן תבקש התביעה להוכיח בבית המשפט. בד בבד נועדה הצהרת התובע לאפשר את השלמת לימוד החומר וגיבוש כתב האישום. בתי המשפט הקפידו בפסיקתם להותיר די זמן לרשויות התביעה לבחון את חומר החקירה שמא תצא תקלה תחת ידיהן. לפיכך העובדה שבסופו של דבר התקבלה החלטה שלא להגיש כתב אישום, אינה מלמדת על תקלה כלשהי ההיפך הוא הנכון, התנהלות זאת הנה תעודת כבוד ליושר ולמקצועיות של התביעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully