וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של הרופא הצית קריאות לשינוי פוליטי בסין: "דורשים חופש ביטוי"

ימים ספורים לאחר שד"ר לי ונליאנג הלך לעולמו בעקבות וירוס הקורונה מפניו הזהיר, ברחבי המדינה התעורר זעם ציבורי. בשני מכתבים שפורסמו ברשתות החברתיות דרשו אקדמאים להעניק לאזרחים את זכויותיהם. מנגד, כדי להשתיק את הביקורת, בבייג'ינג מציגים את הרופא כגיבור

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מותו של הרופא שהזהיר מפני התפרצות וירוס הקורונה הצית קריאות נדירות לרפורמה פוליטית וחופש ביטוי בסין. לי ונליאנג, רופא עיניים מווהאן - נקודת ההתחלה של המגפה הוויראלית שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-800 בני אדם - נכנע למחלה ביום שישי האחרון, לאחר שהתריע לראשונה מפני הנגיף המזכיר את הסארס.

לי היה בן שמונה רופאים שנענשו על ידי משטרת ווהאן בשל "הפצת שמועות". אולם מותו פגע בעצב קולקטיבי, וכמה אקדמאים התבטאו בדרישה להרחיב את החירויות בסין. לפחות שני מכתבים בהם דרשו המוענים חופש ביטוי פורסמו ברשתות החברתיות מאז הלך לעולמו הרופא בן ה-34. אחד מהמכתבים נחתם על ידי עשרה פרופסורים בווהאן.

הרופא לי וונליאנג, מהעיר ווהאן, סין, שהושתק אחרי שדיווח על וירוס הקורונה. וויבו, AP
התריע ראשון מפני הווירוס. לי/AP, וויבו

מאמציו של לי "חיזקו בתוקף את האינטרסים של המדינה והחברה", נכתב באותו מכתב, שמאז צונזר על ידי הרשת החברתית הסינית "וויבו"."שימו סוף להגבלות על חופש הביטוי", דרשו הכותבים, והתנצלו בפני לי ושבעה רופאים נוספים שהוענשו כי העלו את הופעת הווירוס בדצמבר.

המכתב השני, שנחתם ביום שישי על ידי קבוצה אנונימית של בוגרים מאוניברסיטת צינגואה היוקרתית בבייג'ינג, קרא לרשויות "להעניק לאזרחים את זכויותיהם החוקתיות". לדבריהם, "התנגדות נחרצת הופכת ביטחון פוליטי לעדיפות העליונה - זאת מטרה אנוכית לחלוטין של קבוצה קטנה!".

המכתבים הם קריאה נדירה לשינוי פוליטי בסין, מדינה בה בדלנים נשלחים למאסר לעיתים קרובות וביקורת נגד המשטר נמחקת במהירות. אזכורים רבים לשני המכתבים נמחקו מ"וויבו" במהלך היום.

עוד בוואלה!

התפרצות הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לשקול נסיעות ליעדים שונים במזרח

לכתבה המלאה

גיבור לאומי

ארגון הבריאות העולמי (WHO) ומומחים נוספים העריפו שבחים על סין ואמרו כי המדינה נקטה בצעדים כדי לנסות לבלום את הווירוס. מנגד, המבקרים טענו כי זמן יקר אבד בגלל התנהלות המשטר המקומי.

לי, שאובחן עם הווירוס ב-1 בפברואר, כתב בפוסט בו"וויבו" בסוף חודש ינואר כי המשטרה המקומית הכריחה אותו לחתום על הצהרה בה הסכים לא לבצע שוב "פעולות מפרות חוק". הוא אמר כי המשטרה זימנה אותו אחרי שהוא ראה תוצאות בדיקות של כמה מטופלים שרמזו על וירוס דמוי סארס והזכיר לעמיתיו בהתכתבות בצ'ט לנקוט במשנה זהירות. מאז מותו, בבייג'ינג ניסו להשקיט את הזעם הציבורי על ידי הצגת הרופא כגיבור.

אזרחים עוטים מסכות וכיסויים מחשש להידבקות בווירוס הקורונה בשנגחאי שבסין, 9 בפברואר 2020. רויטרס
קוראים לממשלה להתנצל בפני לי. אזרחים בשנגחאי, היום/רויטרס

הביקורת מופנית כלפי הרשויות המקומיות במחוז חוביי שסופגות את מרבית הכעס על התנהלות המגפה. רשות נגד שחיתות בסין הודיעה ביום שישי האחרון כי תשלח משלחת לווהאן שתחקור "נושאים הקשורים בד"ר לי ונליאנג שדווחו על ידי הציבור". ביומון הממלכתי הסיני נכתב כי "זה שולח מסר ברור שהרשויות נחושות לגלות את האמת ולהעמיד לדין את האחראים".

במקביל, שגריר סין בארצות הברית, צוי טיאנקאי, אמר כי הוא "עצוב מאוד" ממותו של הרופא. "אנחנו אסירי תודה על מה שהוא עשה במסגרת המאמצים המשותפים" שלנו להילחם בווירוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully