וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הטלת ההסגר בגלל הווירוס, בסין מנסים להרגיע: "יש מספיק מזון לכולם"

9.2.2020 / 8:55

מפלגת השלטון פועלת לשמור על זרימת האספקה לערים הנצורות, זאת בניסיון למנוע את הבהלה ממחסור במצרכים יומיומיים. "זה נורמלי שידאגו, אבל אנחנו מסבירים שיש מספיק מזון", הסבירו במרכול בווהאן, מוקד התפרצות הנגיף. מניין המתים עקף את מספר קורבנות מגפת הסארס

צילום: רויטרס

מנהלי חנויות כלבו ובעלי סופרמרקטים בערים הנצורות בסין עושים מאמצים להרגיע את התושבים החוששים ממחוסר במזון, שייגרם בעקבות המגבלות שהוטלו על האזורים המוכים בנגיף. מנהל הכלבו "וושאנג" שבעיר ווהאן - מוקד התפרצות הקורונה - אמר כי מדפי החנות עמוסים ב-50% ירקות ומוצרי מזון נוספים מבשגרה, כדי להרגיע את הלקוחות המתוחים.

במסגרת זו, ראשי מפלגת השלטון הקומוניסטית בסין פועלים במאמצים לשמור על זרימת האספקה למטרופוליטנים, בהם ווהאן, שהגישה אליה נחסמה החל מ-23 בינואר. כדי למנוע הדבקות בווירוס דרך מוקדי הקניות, עובדי כלבו ושווקים לובשים מסכות וחליפות מגן, הלקוחות שוטפים את ידיהם בחומר חיטוי ונעשות בדיקות לשלילת סימפטומים של המחלה. "זה נורמלי שאנשים ידאגו מהאספקה, אבל אנחנו מסבירים שיש מספיק מזון", אמרה מנהלת אחד המרכולים, שהזדהתה רק בשם משפחתה, לו.

משרד הבריאות הסיני הודיע היום (ראשון) כי מניין המתים מווירוס הקורונה עלה ל-811 איש - יותר מאשר ממגפת הסארס, שגבתה את חייהם של 774 בני אדם בין השנים 2002-2003. עוד הודיע המשרד כי יותר מ-3,000 איש נדבקו בוירוס אמש, מה שהביא את מניין החולים בעולם ליותר מ-37 אלף איש.

אנשים חובשים מסכות בסופרמרקט בווהאן להגנה מפני וירוס הקורונה, מחוז חוביי, סין. 26 בינואר, 2020. רויטרס
בבייג'ינג דואגם לאספקה. לקוחות סופרמרקט בהוואן חובשים מסכות מגן/רויטרס

מניות רשתות הקמעונאות במדינה החלו לצנוח זמן קצר לאחר שבייג'ינג הטילה איסורי נסיעה לאזורים מוכי הנגיף. תרמה לכך ההחלטה להאריך את חופשת ראש השנה הסיני כדי לשמור על מפעלים, משרדים, ועסקים נוספים סגורים כדי למנוע כמה שיותר את התפשטות הנגיף.

המגבלות הביאו למניעת תנועה ממשאיות ושיבוש אספקת המזון לשווקים, וכתוצאה מכך שובשה מערכת ההזנה של חקלאים לעופות המיועדים לשחיטה. בנוסף, השבוע הודה גורם בממשלה כי אספקת הירקות אינה סדורה וכמה "מצרכים יומיומיים" אזלו.

עוד בוואלה!

התפרצות הקורונה: 722 מתו מהנגיף; יותר מ-34 אלף נדבקו

לכתבה המלאה
עובדים במחסן ירקות במחוז ג'יאנגשי שבמזרח סין מעבירים דלעות שיישלחו לווהאן. 2 בפברואר 2020. רויטרס
עובדים במחסן ירקות במחוז ג'יאנגשי שבמזרח סין/רויטרס

עם זאת, ליאן ווייליאנג, סגנית יו"ר הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה, אמרה בתחילת השבוע כי "בעיות אלה מתואמות ונפתרות". לאחר דבריה בטלוויזיה הממלכתית בסין דווח כי המפלגה הקומוניסטית הורתה לרשויות המקומיות להבטיח לתושבים את אספקת מצרכים חיוניים יומיומיים", כולל ירקות, בשר ביצים ללב ודגנים. בעקבות הדברים, משרד החקלאות הורה לפקידים לבטל את המגבלות על התחבורה ו"להבטיח הפעלה תקינה של הזנת בעלי חיים".

בחודש שעבר סוחרים הוזהרו מפני ניצול המצב לצבירת מצרכים והעלאת מחירים. הרשויות בשנחאי אמרו כי עסקים בעיר נקנסו בסכומים של 270 אלף דולרים בגין העלאת מחיר הכרוב ב-400%. כדי להרגיע את הציבור, בכלי התקשורת הרשמיים במדינה הופיעו צילומים רבים של ארגזים מלאים בחצילים, כרובית וירקות נוספים המועמסים על משאיות שייעדם בשווקים ובחנויות הכולבו.

תושבים נבדקים מחוץ לרשת סופרמרקט במחוז קינגשאן בסין. 8 בפברואר 2020. רויטרס
תושבי סין נבדקים מחוץ לסופרמרקט מקומי במחוז קינגשאן. סין, אתמול/רויטרס

הכלבו "וושאנג מארט" הוסיף סחורה שמשקלה 1,000 קילוגרמים, של שעועית ירוקה, תרד, תפוחי אדמה וירקות נוספים. "כמות האספקה שיש לנו כעת היא 50% יותר מבשגרה", אמרה לו.

בערים מסוימות בסין, שנמצאות תחת הסגר כמעט מלא, קיים הקושי לצאת מהבית לקניות. בערים האנגג'ואו עם עשרת מיליון תושביה, השוכנת דרום-מערבית לשנחאי ובעיר הואנגנג הסמוכה לווהאן, עם מיליון התושבים, רק אדם אחד מכל בית מורשה לצאת בכל פעם לחנות לקניות.

חברת הקמעונאות JD דוט קום, קבוצת עליבאבא הסינית וחברות קטנות יותר, אמרו כי הן מספקות בשר, ירקות, ומוצרים נוספים לערים הנמצאות בהסגר. לעובדים ניתנו מסכות, משקפיים ובגדי הגנה, חומרי חיטוי ואמצעים נוספים למניעת הידבקות. מחברת JD, האתר המקוון הגדול ביותר לקמעונאות בסין, נמסר כי מכירות מוצרי המזון הטריים בעיר ווהאן עלו ב-280% מבשנה הקודמת בשבוע השני לחודש פברואר. במדינה כולה טענה החברה, עלו המכירות של מוצרי הבשר, בשר החזיר וביצים ביותר מ-400%. בנוסף טענה החברה כי מכרה 1.8 מיליון בקבוקים של חומרי חיטוי.

בעיר נאנג'ינג, חנות רשת הסופרמרקט "הוארון" הזמינה אספקה גבוהה מהרגיל "על מנת שלאנשים יהיה מספיק אוכל", אמר עובד ברשת שסירב לציין את שמו. הוא הוסיף כי היו אנשים שהגיעו לקנות הרבה מוצרים, אך לאחר שראו כי אין חוסר, חדלו מלעשות כך.

אנשים חבושי מסכות קונים אספקת מזון במכולת בווהאן, 22 בינואר 2020. AP
נאבקים בעליית המחירים. לקוחות עם מסכות מגן בסופרמארקט בווהאן/AP

סין כבר נאבקה בעבר עם עליית מחירי מזון בעקבות התפרצות דבר החזירים האפריקני שהחל בשנת 2018. מיליוני חזירים מתו או הושמדו, ושיבשו את אספקת מוצרי בשר החזיר, העיקרי במדינה.

מחיר בשר חזיר הוכפל בדצמבר באותה שנה לעומת שנה קודם לכן, וכתוצאה מכך עלות המזון במדינה כמעט הוכפלה. הממשלה בתגובה התירה למכור בשר חזיר ממצבורי המדינה, אולם אנליסטים בתעשייה אמרו כי גם המחירים וגם גודל עדרי החזירים הסינים לא יחזרו לשגרה לפחות עד 2021.

באזורים המצויים בהסגר משאיות קיבלו אישור מהממשלה לעבור מחסומים ולהכניס מזון, והאחריות על אספקת אמצעי הרפואה הוטלה על חיילים מצבא סין. חלק מחברות ההובלות סובלות ממחסור בכוח אדם בגלל שנהגים שחזרו לעיירת מגוריהם לקראת ראש השנה, עדיין תקועים שם בשל מגבלות התנועה שהוטלו על התחבורה הציבורית.

(עדכון ראשון: 22:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully