וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק שיעורים פרטיים: כך ההורים משפיעים על הישגי ילדיהם בבית הספר

9.2.2020 / 15:46

הקשר בין מעורבות הורים להצלחת ילדיהם בלימודים נבחן בסקר הלמ"ס, ממנו עלה כי הישגי התלמידים קשורים ישירות לרמות ההכנסה של המשפחה ולאמונה ביכולת לרכוש השכלה אקדמית. מתי הפער גדל ומה ההשפעה של מיקום בית הספר? הנתונים המלאים

תלמידי התיכונים בתל-אביב-יפו בכנס בחירות וחינוך לדמוקרטיה, מוזיאון ארץ ישראל , ספטמבר 2019. ראובן קסטרו
ילדים להורים בעלי השכלה גבוהה מקבלים עזרה בשיעורי בית באחוזים גבוהים הרבה יותר/ראובן קסטרו

עזרה בשיעורי בית, שיעורים פרטיים או דחיפת הילדים לרכישת השכלה גבוהה הם רק חלק מהגורמים שמשפיעים על הישגי התלמידים בבתי הספר - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ראשון). הנתונים, שמתבססים על סקר שנערך בשנים 2012-2017 שבוחן מעורבות הורים והצלחה בלימודים, מציגים פערים משמעותיים במבחני המיצ"ב - הקשורים גם לרמות ההכנסה וההשכלה של הורים.

מהסקר עולה כי 45% מהתלמידים בכיתות א' עד י"ב, כ-750 אלף, קיבלו עזרה בהכנת שיעורי בית מאחד מבני משפחתם. מתוכם: 65% מהלומדים בבתי הספר היסודיים, 43% מהתלמידים בחטיבות הביניים ו-22% מתלמידי התיכון. גם במקרה זה, נמצא כי ככל שההכנסה עולה - כך אחוז הילדים אשר מקבלים עזרה גדל. ייתכן כי הדבר נובע מהקשר הקיים בין רמת ההכנסה לרמת ההשכלה.

ילדים להורים בעלי השכלה גבוהה, מקבלים עזרה בהכנת שיעורי בית באחוזים גבוהים יותר מילדים להורים שאינם בעלי השכלה גבוהה. אמנם בגילאי בית הספר היסודי הפער ביניהם אינו כל כך גדול (71% לעומת 59%), אך עם העלייה בדרג החינוך, הפער הולך וגדל ומגיע לכמעט פי שלושה במהלך התיכון. יחד עם זאת, הסקר הראה כי בשנים הללו, אחוז הילדים שקיבלו עזרה בהכנת שיעורי בית הלך וירד.

בסקר נשאל כל הורה "מהי רמת ההשכלה הגבוהה ביותר שאתה חושב שילדך ישיג?" מרביתם, כ-70%, מצפים שילדיהם ירכשו השכלה אקדמית. הציפייה לתואר ראשון עולה מ-39% בשנת 2012 ל-48% ב-2017. עם זאת, הציפייה להשכלה של תואר שני ושלישי ירדה במעט.

כמו כן, נמצא קשר הדוק בין השכלת ההורה לבין ציפיותיו. ככל שההורה משכיל יותר, כך הוא חושב שילדיו יהיו משכילים יותר. מ-57% מהילדים לאימהות לא אקדמאיות, מצופה כי ישיגו השכלה אקדמית. זאת, לעומת 86% מהילדים לאימהות אקדמאיות.

עוד בוואלה!

מיצ"ב תשע"ט: פערים בין דוברי העברית לערבית, הבנות גוברות על הבנים בהישגים

לכתבה המלאה

תדירות השיחות בנושאי בית הספר: אבות מול אימהות

התוצאות מצביעות על דפוס התנהגות שונה בין אבות לאימהות, בתדירות השיחות שהם מקיימים עם ילדיהם או עם סגל ההוראה בנוגע לסוגיות הקשורות לבית הספר, כמו ציונים, תכנים הנלמדים בכיתה, התנהגות הילד וסוגיות בחייו החברתיים.

במרבית המקרים, השיחות נערכו עם האימהות יותר מאשר עם האבות. רוב האימהות מקיימות שיחות בתדירות גבוהה יותר מהאבות גם אלו שמועסקות במשרה מלאה.

אחוז הילדים המשוחחים עם אימם בנושאים חברתיים הקשורים לבית הספר, לפי תדירות ולפי חלקיות משרת האם, 2017. נתוני סקר הלמ"ס, 9 בפברואר 2020. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אתר רשמי
74% מהילדים משוחחים עם אמם על נושאי בית הספר, ללא קשר להיקף המשרה/אתר רשמי, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

עוד עולה מתוצאות הסקר כי 74% מהילדים משוחחים בתדירות גבוהה עם האימהות על נושאים חברתיים הקשורים לבית הספר, ללא קשר להיקף המשרה שלהן. כמחצית מהילדים, 49%, משוחחים עם האב בתדירות גבוהה על נושאים הקשורים לבית הספר, אך במקרה זה התדירות קשורה להיקף המשרה של האב.

אחוז הילדים המשוחחים עם אביהם בנושאים חברתיים הקשורים לבית הספר, לפי תדירות ולפי חלקיות משרת האב 2017. נתוני סקר הלמ"ס, 9 בפברואר 2020. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אתר רשמי
כמחצית מהילדים משוחחים עם האב על נושאי בית הספר, והתדירות קשורה להיקף המשרה/אתר רשמי, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מעורבות הורים והצלחה בלימודים

הישגיהם של התלמידים, כפי שנבדקו במבחני המיצ"ב, קשורים באופן ישיר להשכלת ההורים, הציפיות להשכלה גבוהה, הרגלי הקריאה וקבלת שיעורים פרטיים. במתמטיקה למשל, ההבדל בציון החציוני במיצ"ב בין ילדים שהוריהם חושבים שהם ישיגו השכלה אקדמית, לבין ילדים שהוריהם אינם חושבים שהם ישיגו השכלה אקדמית הוא 90 נקודות. בנוסף לכך, הרגלי הקריאה, מיקום בית הספר ביישוב המגורים, השכלת ההורים ושיעורים פרטיים תורמים גם הם לציון במתמטיקה.

לעומת זאת, ילדים שקיבלו עזרה בהכנת שיעורי בית, ילדים שהוריהם שוחחו עמם בתדירות גבוהה על ההתנהגות בבית הספר או על הציונים ועל התכנים הנלמדים בו קיבלו ציונים נמוכים יותר מילדים שלא קיבלו עזרה בשיעורי בית, או ששוחחו פחות עם הוריהם.

במבחנים במדעים ובאנגלית מתקבלת תמונה דומה. ילדים שהוריהם בעלי השכלה גבוהה, ילדים שבית הספר שלהם נמצא ביישוב מגוריהם והילדים שמקבלים שיעורים פרטיים - קיבלו ציונים גבוהים יותר לעומת האחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully