וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניצחון באייווה, סנדרס ובוטיג'ג' חטפו מכל כיוון בעימות הדמוקרטי

8.2.2020 / 10:07

המועמדים הדמוקרטיים התקדמו לעבר השלב הבא במרוץ. במהלך העימות המקדים לפריימריז בניו המפשייר, התמודדו שני המנצחים של הסיבוב באייווה, עם מתקפה מצד יריביהם לצמרת המפלגה. סנדרס הותקף על השקפותיו הסוציאליסטיות והפרוגרסיביות, ובוטיג'ג' הותקף על חוסר הניסיון שלו

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שני המנצחים בתחנה הראשונה במרוץ הפריימריז הדמוקרטיים באייווה, ברני סנדרס ופיט בוטיג'ג', התמודדו הלילה (שבת) עם מטחי ביקורת מצד יריביהם בעימות הדמקרטי השמיני, שנערך לקראת הפריימריז במדינת ניו המפשייר. המועמדים שתקפו את סנדרס ובוטיג'ג', אמרו כי אין להם את מה שנדרש כדי לנצח את דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בנובמבר.

במהלך העימות בניו המפשייר, ארבעה ימים לפני הפריימריז במדינה, שאלו המועמדים הדמוקרטיים אם השקפותיו הסוציאליסטיות והפרוגרסיביות של סנדרס וחוסר הניסיון היחסי של בוטיג'ג', כמו גם חוסר התמיכה בהם בקרב הציבורים האפרו-אמריקנים והלטיניים, הפכו אותם להימור גדול מדי לקראת הבחירות ב-3 בנובמבר.

סנדרס, הסנאטור בן ה-78 ומנהיג האגף הפרוגרסיבי של המפלגה, ובוטיג'ג' בן ה-38, ראש העיר לשעבר של סאות' בנד אינדיאנה, סיימו בשני המקומות הראשונים בפריימריז באייווה. סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שסיים במקום הרביעי והמאכזב באייווה, הציג את ההופעה הכי אגרסיבית שלו עד כה, מה שנראה כסימן לייאוש אפשרי מהתקדמותו במרוץ.

ברני סנדרס ופיט בוטיג'יג' בעימות המפלגה הדמוקרטית בניו המפשיר. AP
הותקפו ע"י כל המועמדים, סנדרס ובוטיג'ג'/AP

ביידן אמר כי לטראמפ יהיה קל מאוד לקרוע את סנדרס במערכת בחירות, וסנדרס עלול לגרור את המועמדים הדמוקרטים האחרים למרוץ פדרלי וממלכתי. "ברני תייג את עצמו, לא אני, כסוציאליסט דמוקרטי. אני חושב שזאת התווית שהנשיא הולך לשים על כל מי שמתמודד עם ברני, אם הוא יהיה המועמד," אמר ביידן.

הסנאטורית איימי קלובושר, שסיימה במקום החמישי באייווה, אמרה כי סנדרס לא ימשוך את מצביעי המרכז, שהדמוקרטים צריכים כדי לנצח. "הסיוט הגדול ביותר של טראמפ הוא מועמד שיביא אנשים מהאמצע", אמרה קלובושר בעימות הדמוקרטי. "אני חושבת שאנחנו צריכים שמי שיעמוד בראש יהיה עם הכרטיס שמביא אנשים נוספים במקום לסגור את המפלגה".

סנדרס, שקרא למהפכה שתמשוך בוחרים חדשים, אמר כי "הדרך לנצח את טראמפ היא בכך שנשיג את אחוז ההצבעה הגדול ביותר בתולדות המדינה הזו". הוא הוסיף כי הוא יכול לפנות לבוחרי מעמד הפועלים, שוויתרו על ההשתתפות במשחק הפוליטי.

עוד בוואלה!

המפלה של ביידן באייווה טורפת מחדש את הקלפים במרוץ הדמוקרטי

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן וברני סנדרס, מועמדים דמוקרטיים בפריימריז, מתווכחים בשולי העימות בניו המפשייר. 8 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
ביידן וסנדרס. דעותיהם חלוקות בנושאים רבים/רויטרס, רויטרס

ביידן וקלובושר תהו אם לבוטיג'ג' יש מספיק ניסיון כדי להתמודד נגד טראמפ. בוטיג'ג', שכיהן שתי כהונות כראש עיריית סאות' בנד, עיר עם כ-100 אלף תושבים, אמר שהחוויה האישית בוושינגטון של חלק מיריביו אינה מה שנדרש ממועמד, והגיע הזמן "להפוך את הדף מהפוליטיקה הישנה" בוושינגטון. "קל לתקוף את הפוליטיקה בוושינגטון, כי זה דבר פופולרי לעשות", אמרה קלובושר. היא עקצה את בוטיג'ג' ואמרה כי "זה גורם לך להיראות חדשני מגניב".

מבחינה היסטורית, מועמדים שזכו בבחירות באייווה מקבלים דחיפה נוספת בניו המפשייר, ושני סקרי דעת קהל שפורסמו השבוע הראו שלבוטיג'ג' יש יתרום משמעותי מאוד על סנדרס, שבאופן עקבי היה המועמד המוביל במדינה. ביידן לא נראה בטוח לקראת הפריימריז בניו המפשייר. "זה מרוץ ארוך", אמר סגן הנשיא לשעבר. "קיבלתי מכה באייווה, וכנראה שאקבל מכה נוספת כאן", הוסיף.

המועמד המיליארדר טום שטייר, שהתמקד בעיקר בפריימריז הקרובים במדינות נבדה ודרום קרוליינה המגוונות יותר אתנית, פתח דיון ממושך בסוגיית הגזע, וציין את המגוון הרחב של המפלגה - ואת המועמדים הלבנים ברובם על הבמה מלבד אנדרו יאנג, אסייתי-אמריקני. הוא תקף את בוטיג'ג', ואמר כי הוא לא יכול לפנות לבוחרים השחורים והלטינים, שנחשבים למכריעי בחירות לטובת הדמוקרטים. "אלא אם כן אתה יכול לפנות לחלקים המגוונים של המפלגה הדמוקרטית, כולל במיוחד הקהילה השחורה והלטינים, אם אתה לא יכול לעשות זאת, אנחנו לא יכולים לנצח את דונלד טראמפ בנובמבר", אמר.

שטייר כיוון לביקורת הרבה שהופנתה כלפי בוטיג'ג' כשהיה ראש עיריית סאות' בנד, בעקבות עלייה במעצרים של שחורים באישומים הקשורים למריחואנה. הוא אמר כי כראש העיר הוא עסק בעיקר במקרים שבהם "הייתה אלימות של כנופיות".

אליזבת' וורן בעימות הדמוקרטי בניו המפשייר (2020\02\07). רויטרס
"עלינו להגן על הזכויות שלנו". אליזבת וורן, במהלך העימות הלילה/רויטרס

אך כל היריבים הדמוקרטים זכו לרגע של אחדות - כשעלה שמו של טראמפ. ביידן אמר כי אלכסנדר וינדמן, המומחה הבכיר באוקראינה במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן שפוטר לאחר ששימש כעד במהלך הליך ההדחה של בית הנבחרים, היה צריך לקבל מדליה מהנשיא האמריקני. "קומו ומחאו כפיים עבור וינדמן", אמר ביידן. קלובושר שיבחה את הסנאטור הרפובליקני מיט רומני ואת הסנאטור הדמוקרטי דאג ג'ונס, על כך שהיה להם "האומץ" להצביע בעד הרשעת טראמפ.

אחד מהמועמדים הבולטים במרוץ, מייקל בלומברג, נעדר מהעימות אמש. המיליארדר ראש עיריית ניו יורק לשעבר, שאינו מתחרה בניו המפשייר אך מתכנן להיכנס בגדול למרוץ במדינות שבהן ההצבעה מאוחרת יותר. הוא מממן את הקמפיין שלו בעצמו ולא קיבל תרומות, ולכן הוא לא עמד בקריטריונים של התרומות לקראת העימות.

העימות הנוכחי, השמיני במהלך המרוץ, מגיע לאחר הפריימריז באייווה, בו הכריזו ברני סנדרס ופיט בוטיג'ג' על ניצחון, עם פער קטן לטובתו של האחרון. אחרי ספירת 100% מהקולות, שהגיעה אחרי ימים ארוכים של עיכובים בעקבות תקלה טכנית, הוכרז כי בוטיג'ג', ראש עיריית סאות' באנד לשעבר, מוביל עם יתרון של עשירית האחוז על פני הסנאטור הסוציאליסט מוורמונט.

ג'ו ביידן בעימות הדמוקרטי בניו המפשייר, 8 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
"קומו ומחאו כפיים עבור וינדמן". ביידן בעימות הדמוקרטי, אמש/רויטרס, רויטרס
פיט בוטיג'ג' ובן זוגו לוחצים ידיים לקהל, לאחר העימות הדמוקרטי בניו המפשייר, 8 בפברואר 2020. רויטרס, אתר רשמי
פיט בוטיג'ג' ובן זוגו לוחצים ידיים לקהל, לאחר העימות/אתר רשמי, רויטרס

עם זאת, כל אחד מהם עומד בפני אתגרים בניו המפשייר, שתהיה הבאה לקיים פריימריז במפלגה - סנדרס עדיין לא סיפק את הניצחון המוחץ שלו הוא צפה, ואילו בוטיג'ג' התמודד עם הקושי הצפוי לו בקרב מצביעים לא לבנים. מאחוריהם, משתרכת הסנאטורית הפרוגרסיבית אליזבת וורן. סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ו ביידן, דשדש בתחתית טבלת התוצאות באייווה, והעלה ספקות בנגוע לכישורי הארגון וגיוס הכספים שלו. הלילה, שבעה מתוך עשרת המועמדים הדמוקרטיים קיבלו הזדמנות נוספת לנצח בקרב על תמיכת הקהל במדינה, בעימות שנערך בעיר מנצ'סטר, ניו המפשייר.


(עדכון ראשון 20:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully