וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה במקום תמונת ניצחון: היום החגיגי של הדמוקרטים הסתיים בכאוס

עמרי נחמיאס, אייווה

4.2.2020 / 18:17

תחילת ערב הפריימריז באייווה עוד נראה מבטיח. נוכחות גבוהה נרשמה באתר ההצבעה וכ-1,500 איש פוצלו בין האסיפות. בתום הספירה אף התברר כי וורן מובילה באחת מנקודות ההצבעה. אולם, שיטת האסיפות המיושנת וכן כמה תקלות גרמו לעיכוב התוצאות - ולתורן של הספקולציות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

תחילת הערב, לפני הפארסה המביכה סביב פרסום התוצאות, עוד נראה מבטיח עבור נציגי המפלגה הדמוקרטית באייווה: באתר ההצבעה שבתיכון רוזוולט בעיר דה מוין נרשמה נוכחות גבוהה של למעלה מ-1,500 איש, שפוצלו לשלוש אסיפות בחירה שונות.

בפריימריז באייווה, בניגוד למרבית המדינות בארצות הברית, ההצבעה לא נערכת בקלפיות, אלא בשיטת השכנוע. כל האזרחים הרשומים באזור מסוים מגיעים לנקודת מפגש ומתבקשים להתפזר בחדר, כשהתומכים של כל מועמד עומדים באזור אחר. מועמד שלא זכה ל-15% אחוזי תמיכה לא נספר, והתומכים של המועמדים השונים מנסים לשכנע את התומכים שלו לחבור אליהם.

שלוש האסיפות שהתנהלו במקביל בבית הספר לא עוררו דרמות של ממש, עד שהסנאטורית אליזבת וורן הגיעה במפתיע לאולם הכדורסל בו נערכה ההצבעה וביקשה לשכנע את הנוכחים באופן אישי להצביע עבורה. "אני כאן כי אני יודעת איך להילחם ואני יודעת איך לנצח", היא קראה במגפון לקהל.

המועמדת הדמוקרטית אליזבת וורן, בחירות למועמדות המפלגה הדמוקרטית באיווה, ארצות הברית 3 בפברואר 2020. עמרי נחמיאס
הגיעה במפתיע וסחפה את המצביעים. וורן באתר ההצבעה/עמרי נחמיאס
הקהילה היהודית כאן חצויה. אנשים מודאגים לגבי הכיוון שאליו המדינה הולכת, ויש להם דעות שונות בנוגע לשאלה איך להגיע למטרה הזו

בתום הספירה התברר שמאמציה של הסנאטורית ממסצ'וסטס נשאו פרי: וורן זכתה למקום הראשון בנקודת ההצבעה, והקדימה את ברני סנדרס, איימי קלובושר, ופיט בוטיג'ג'. סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, הגיע למקום החמישי עם פחות מ-15% מהקולות, ולפיכך לא נספר בדף התוצאות של נקודת ההצבעה. תומכיו נראו מופתעים ומאוכזבים, ומיהרו לעזוב את המקום.

ג'ואן אוברייאן, פנסיונרית תושבת העיר, אמרה לוואלה! NEWS כי היא מקווה שההפסד של ביידן באסיפה הספציפית הזו לא מבשרת על מגמה דומה גם באתרי הצבעה אחרים. "אני מופתעת ממה שקרה כאן. האנשים פה טעו בבחירה שלהם, אבל יש עוד המון זמן לפריימריז ולביידן יהיו עוד הזדמנויות לתקן", היא אמרה.

המועמד הדמוקרטי פיט בוטיג'ג' בחירות למועמדות המפלגה הדמוקרטית באיווה, ארצות הברית 3 בפברואר 2020. עמרי נחמיאס
אווירת ניצחון. פיט בוטיג'ג' עם תומכיו באייווה, היום/עמרי נחמיאס

אמילי מרטין, רבת בית הכנסת הקונסרבטיבי תפארת ישראל, אמרה לוואלה! NEWS כי היא תומכת בסנאטורית איימי קלובושר בגלל עמדותיה הפרו-ישראליות. "אני שמחה מההישג של קלובושר", היא אמרה אחרי שהתברר כי הסנאטורית, שזכתה בסקרים לאחוזי תמיכה בודדים, הגיעה למקום השלישי בנקודת ההצבעה שבבית הספר התיכון. "ישראל היא בהחלט אחד השיקולים המרכזיים בהצבעה שלי. מבין הסנאטורים הנוכחיים שרצים (אליזבת וורן, ברני סנדרס, וקלובושר, ע"נ), היא בפער ניכר הכי תומכת בישראל. זה מאוד חשוב עבורי. אני מוטרדת שאחד מהאחרים יהיה המועמד כי אני לא יודעת אם הם תומכים בישראל כפי שהייתי רוצה שיתמכו".

"אני חושבת שהקהילה היהודית כאן חצויה", היא הוסיפה. "אנשים מודאגים לגבי הכיוון שאליו המדינה הולכת, ויש להם דעות שונות בנוגע לשאלה איך להגיע למטרה הזו. אל בית הכנסת אני לא מכניסה פוליטיקה. יש אצלנו תומכי טראמפ ורפובליקנים ואני רוצה להיות הרבה של כולם. אני תומכת בקלובושר כי היא רוצה להיות נשיאה עבור כולם".

מתאזרים בסבלנות

אנדריאה פיליפס, לשעבר סגנית יושב ראש המפלגה הדמוקרטית באייווה, ניסתה להמעיט בגודל המבוכה שנגרמה הלילה ליכולות הארגון של המפלגה. "אני חושבת שכולם צריכים להתאזר בסבלנות", היא אמרה לוואלה! NEWS. "זה לוקח זמן להגיש תוצאות מכל אסיפות העיר במקביל. במערכת הבחירות הקודמות גם היה עיכוב", היא הוסיפה.

כשנשאלה על העקיצה של הנשיא טראמפ על כך שהדמוקרטים מבקשים לבחור מועמד לנשיאות אבל לא מסוגלים אפילו לנהל הצבעה בפריימריז, היא התחמקה ממתן תשובה ישירה: "אני מקווה שיהיו תוצאות בהקדם. יש לנו רישומי נייר, יהיה אפשר לעבור על כל התוצאות ולוודא את המיהמנות שלהן".

תומכיו של ג'ו ביידן ממתינים לפרסום תוצאות הפריימריז, דה מוין, אייווה, 3 בפברואר 2020. AP
"תחושות טובות". תומכיו של ביידן ממתינים לתוצאות, היום/AP
בעידן שבו ההצבעה במדינות רבות נעשית בצורה אלקטרונית וזורמות בתוך דקות, השיטה המסורבלת והארכאית נראית כזו שגורמת למפלגה יותר נזק מתועלת

הביקורות על העיכוב בפרסום התוצאות נוגעת גם לשיטה המיושנת של אסיפות העיר, שמקורה במאה ה-19. באייווה ביקשו לשמר שיטת הצבעה שמדגימה יכולת לקבל החלטות יחד בתוך הקהילה, כולל הזדמנות למועמדים להגיע ולשכנע את האזרחים באופן ישיר. אבל בעידן שבו ההצבעה במדינות רבות נעשית בצורה אלקטרונית וזורמות בתוך דקות, השיטה המסורבלת והארכאית נראית כזו שגורמת למפלגה יותר נזק מתועלת.

רק שלשום, נמנע ברגע האחרון שידור של סקר חשוב של העיתון המקומי "דה מוין רג'יסטר", לאחר שהתגלה כי לפחות במקרה אחד, הסוקרים הטלפונים לא הציגו לנשאלים את שמו של אחד המועמדים, מה שהצית שלל טענות ותיאוריות קונספירציה על הסיבה בגללה נמנע הפרסום. הלילה הודיעה המפלגה הדמוקרטית כי לא רק הסקרים, אלא גם תוצאות האמת יתעכבו, ויהיו "מתישהו ביום שלישי, לכל המוקדם". זאת, בגלל תקלה באפליקציה שאמורה לשקלל את התוצאות מכל אתרי ההצבעה השונים ולהציג תוצאה ארצית סופית. ככל שפרסום התוצאות הלך והתארך, כך גם צצו עוד ועוד טענות שהוסיפו עוד למבוכה של הדמוקרטים.

המנצח הראשון

בהיעדר תוצאות רשמיות, הגיע תורן של הספקולציות. אמנם איש לא ידע מי ניצח בשלב זה, אבל האווירה במטה של פיט בוטיג'ג' הייתה של ניצחון, או לפחות של הישג משמעותי. כמה נוכחים בחדר טענו שבאתר ההצבעה שלהם, ראש העיר לשעבר הגיע למקום הראשון. ג'ף וואלאס, בנקאי מדה מוין, אמר לוואלה! NEWS כי הוא מאוכזב מהעיכוב בפרסום התוצאות, אך אינו מודאג לגבי ההוגנות של התהליך. "הם יספרו את זה ויהיה בסדר. באתר ההצבעה שלי פיט קיבל פי שניים קולות מהאחרים", הוא אמר. "אני תומך בו בגלל הרבה סיבות, אבל בעיקר בגלל המדיניות המתונה שהוא מייצג. הוא מביא איתו אנרגיה חדשה של בנאדם צעיר".

ההצבעה באייווה הייתה חשובה מאוד למועמדים. זו המדינה הראשונה שמצביעה. מי שעולה על הבמה בסוף הלילה כמנצח הראשון של עונת הפריימריז, זוכה לתשומת לב לאומית וקל לו כך לייצר מומנטום להמשך הדרך. כל המועמדים הדמוקרטים מאז שנת 2000: אל גור, ג'ון קרי, ברק אובמה והילרי קלינטון, ניצחו באייווה. הכאוס שנוצר אמש, בסיומו של יום חגיגי, גרם לסיטואציה בלתי אפשרית שבה המועמדים עולים לדבר על ה"הישג" שהם רשמו לכאורה, מבלי שהתוצאות פורסמו. בהיעדר תמונת ניצחון, מי שלא יתברר בהמשך כמנצח, יתקשה לייצר את אותו מומנטום מדובר.

ג'ף וואלאס, בחירות למועמדות המפלגה הדמוקרטית באיווה, ארצות הברית 3 בפברואר 2020. עמרי נחמיאס
"תומך בפיט בגלל המדיניות המתונה". ג'ף וואלאס/עמרי נחמיאס
מי שעולה על הבמה בסוף הלילה כמנצח הראשון של עונת הפריימריז, זוכה לתשומת לב לאומית וקל לו כך לייצר מומנטום להמשך הדרך

ביידן ניסה לשדר אופטימיות, אף כי לא ניסה לטעון שניצח. "מהאינדיקציות שלנו עולה שזה יהיה קרוב", הוא אמר לתומכיו. "אנחנו נצא מכאן עם חלק מהצירים (המייצגים את המדינה בוועידה הבוחרת את מועמד המפלגה), אנחנו לא יודעים עדיין כמה בדיוק, אבל אנחנו מרגישים טוב לגבי זה", הוא הוסיף.

המנטרה של "תחושות טובות" חזרה גם בנאומים של קלובושר שאמרה כי היא "מרגישה טוב מאוד הלילה", ושל ברני סנדרס שאמר: "יש לי תחושה טובה שכשייוודעו התוצאות יתברר שהצלחנו מאוד באייווה". יוצא הדופן היה פיט בוטיג'ג', שניסה ללכת בין הטיפות ולהכריז על ניצחון, ובאותה נשימה להסתייג ולומר שאינו יודע מי ניצח. "אנחנו לא יודעים את כל התוצאות, אבל לפי כל האינדיקציות נמשיך לניו המפשייר כמנצחים", הוא אמר. בהמשך היום נדע האם האינדיקציות שלו היו מדויקות, או שמא מועמד אחר יירשם כמנצח בסיכומם של פריימריז מבולבלים שמהם ייזכר בעיקר חוסר הארגון.

תומכי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, אליזבת וורן במהלך נאומה באייווה, ארה"ב 4 בפברואר 2020. רויטרס
תומכי אליזבת וורן במהלך נאומה באייווה, היום/רויטרס
תמוכת של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, סטיב סטייר באייווה, ארה"ב 4 בפברואר 2020. רויטרס
תומכת של המועמד סטיב סטייר באיווה, היום/רויטרס
תומכי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, אליזבת וורן עוקבים אחרי נאומה במכשירים הניידים באייווה, ארה"ב 4 בפברואר 2020. רויטרס
זכתה למקום הראשון בנקודת ההצבעה. תומכי וורן עוקבים אחר נאומה באיווה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully