וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז הדמוקרטיים באייווה: פרסום התוצאות מתעכב בשל תקלות

4.2.2020 / 7:42

מספר שיא של מצביעים השתתפו בפריימריז במדינה הכפרית, שתהיה הראשונה לבחור את המועמד שלה אל מול טראמפ, אך למרבה המבוכה, תוצאות ההצבעה מתעכבות בשל "תקלה". המועמדים זועמים, וסנדרס טוען ליתרון. התוצאות יפורסמו רק בצהריים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

באייווה ממתינים הלילה (שלישי) לפרסום תוצאות הפריימריז הדמוקרטיים, אחרי שהמצביעים במדינה התכנסו באסיפות העיר כדי לבחור את המועמד מטעם הפלגה שיתמודד מול נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אולם, המפלגה הדמוקרטית באייווה מסרה הבוקר כי תוצאות ההצבעה מתעכבות בשל "בדיקות איכות" במהלך הליך הספירה והן אמורות להתפרסם רק בשעות הצהריים, למרבה המבוכה של כולם.

הבוחרים, שמילאו יותר מ-1,600 בתי ספר, מרכזים קהילתיים ומבני ציבור נוספים, בחרו בין 11 מועמדים דמוקרטים, ובראשם הסנאטור ברני סנדרס מוורמונט וסגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן, שנאבקו ראש בראש על צמרת סקרי דעת הקהל במדינה. עם ההתקדמות בספירת הקולות, סנדרס טוען שהוא מוביל במספר הקולות, ובמקום השני אחריו - פיט בוטיג'ג'.

המועמדים זעמו על העיכוב בתוצאות. ביידן אמר כי היו כשלים רבים במערכת הדיווח על התוצאות במדינה, וגורמים במחנה של בוטיג'ג' אמרו כי "זה יעשה דלגיטימציה למי שינצח".

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן בעצרת תומכים בדה מוין אייווה ב-3 בפברואר 2020. רויטרס
המועמד המוביל מהצד המרכזי של המפלגה. ביידן בעצרת תומכים בדה מוין, הלילה/רויטרס

דוברת הדמוקרטים באייווה מנדי מק'קלור אמרה כי המפלגה מצאה "חוסר עקביות" בספירת חלק מהתוצאות. לדבריה, "בנוסף למערכות הטכנולוגיות המשמשות להצגת הנתונים, אנחנו משתמשים גם בתמונות של ההצבעות ובנייר כדי לאמת שכל התוצאות תואמות ולהבטיח שאנחנו בטוחים בדיוק המספרים שעליהם אנחנו מדברים". היא הבהירה כי מדובר ב"בעיית דיווח בלבד, התכנה לא הופסקה ולא מדובר בפריצה או בהתערבות זרה", בתגובה לחששות שהעיכוב נגרם כתוצאה ממתקפת סייבר.

מצביעים באסיפת ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים גרנווילו, איווה - ה-3 לפברואר 2020. רויטרס
מצביעים באסיפת ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים גרנווילו, איווה. היום/רויטרס

אייווה, רובה כפרית ולבנה באוכלוסייתה, היא הראשונה מבין המדינות שיבחרו את המועמד שלהן לבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר. אחרי יותר משנה של קמפיינים והוצאות של 800 מיליון דולר, התוצאות עשויות לספק תשובות עבור המפלגה, הנואשת למצוא דרך להביס את הנשיא הרפובליקני המבקש להיבחר לכהונה שנייה.

השאלה המרכזית עבור הבוחרים היא האם המצביעים יעדיפו מועמד מרכזי, שעשוי להתחבב על העצמאיים והרפובליקנים המתונים - בהם ביידן, ראש עיריית סאות' באנד באינדיאנה לשעבר בוטיג'ג' והסנאטורית איימי קלובושר; האפשרות האחרת היא בחירה במועמד שילהיב את בסיס הבוחרים הליברלי של המפלגה, ואף יצליח להביא מצביעים חדשים, כמו המועמדים מהאגף הפרוגרסיבי - סנדרס וכן הסנאטורית אליזבת וורן ממסצ'וסטס.

הסנאטור ברני סנדרס בעצרת תומכים בדה מוין אייווה ב-3 בפברואר 2020. רויטרס
עקף את ביידן בסקרים. סנדרס עם תומכיו, הלילה/רויטרס

מוקדם יותר צייץ סגן הנשיא לשעבר ביידן בחשבון הטוויטר שלו: "הדמות של אמריקה נמצאת בקלפי. אני לא מאמין שאנחנו העם האפל והכועס שמשתקף בציוצים של דונלד טראמפ - אנחנו כל כך טובים יותר ממי שהוא חושב שאנחנו".

המתמודדת וורן צייצה אף היא: "הגיע הזמן. הדמוקרטים של וורן, אתם יודעים מה לעשות". וורן תקפה את טראמפ בציוץ נוסף שלה, וכתבה: "דונלד טראמפ גדל עשיר והקדיש את הקריירה שלו בהתעשרות על גבם של אחרים. אנו זקוקים למועמד שיכול לשרטט ניגוד ברור עם השחיתות שלו"

בוטיג'ג' פנה בטוויטר לתומכיו, והודה להם על תרומתם לקמפיין שלו: "תודה, איווה. העבודה שביצענו והתנועה שבנינו, תהפוך את הדף בדרך לשינוי המסלול של ארצנו. אני מאמין שתהפכו אותי לנשיא הבא של ארצות הברית, ואעשה על שביכולתי כדי לגרום לכם להתגאות".

מצביעי פריימריז דמוקרטיים מגיעים להירשם בדה מוין, אייווה - ה-3 לפברואר 2020. רויטרס
מצביעי פריימריז דמוקרטיים מגיעים להירשם בדה מוין, אייווה. היום/רויטרס

זמן קצר לפני תחילת האסיפות, גם סנדרס הודה לתומכיו, ואמר כי "ימים אחרונים ונהדרים באייוה, עם הרבה חברים ותומכים שיודעים שיש לנו את הכוח להביא לצדק כלכלי, חברתי, גזעי וסביבתי עוד בדוק הזה".

על הקמפיין העיב בשבועות האחרונים משפט ההדחה של טראמפ בסנאט, שגזל חלק מזמנם של סנדרס, וורן וקלובושר. הם שמעו את הטיעונים הסוגרים של המשפט שעות בודדות לפני התכנסות אסיפות העיר. במסגרת שיטת הבחירות הייחודית של אייווה, הנהוגה מאז המאה ה-19, ההצבעה נערכת באסיפות אלה - ולא בקלפיות. הן יחלו בשעה 19:00, לפי שעון מקומי, והתוצאות צפויות להתפרסם בתוך שעות בודדות.

כל מועמד דמוקרטי צריך לקבל לפחות 15% מהקולות כדי להיחשב במניין הקולות הסופי. כתוצאה מכך, במהלך ערב ההצבעה עצמו מנסים התומכים של המועמדים השונים לשכנע אחד את השני לתמוך במועמד שלהם, כשהתומכים של כל מועמד מתרכזים באזור אחר של האולם. אלו שלא יגיעו לרף הנדרש יימחקו, והתומכים שלהם יוכלו לעבור ולעמוד יחד עם תומכים של מועמד אחר.

הסנאטורית אליזבת וורן בעצרת תומכים בדה מוין אייווהב-3 בפברואר 2020. רויטרס
מקווה לקבל את קולות המצביעות. וורן עם תומכיה באייווה, הלילה/רויטרס
תומכי המועמד הדמוקרטי פיט בוטג'יג' בעצרת בחירות בדה מוין אייווה ב-3 בפברואר 2020. רויטרס
תומכיו של בוטיג'ג' בדה מוין, הלילה/רויטרס

גם אחרי שאייווה תבחר את המועמד שלה, עדיין לא בטוח שלדמוקרטים יהיו תשובות ברורות בעוד המרוץ יתקדם לעבר שלוש מדינות נוספות שההצבעה בהן מוקדמת יחסית - ניו המפשייר, נבאדה וקרוליינה הדרומית, בהמשך החודש. מי שיישאר במרוץ עד "סופר טיוזדיי", מועד ההצבעה ב-15 מדינות שונות ב-3 במרץ, יתמודד גם מול המיליארדר וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, שדילג על ההצבעה במדינות המוקדמות כדי להתמקד במדינות בעל המספר הגבוה ביותר של הצירים.

המועמדת הדמוקרטית איימי קלובושר בעצרת תומכים בדה מוין אייווה ב-3 בפברואר 2020. רויטרס
הסנאטורית מהמדינה השכנה צפויה לספוג הפסד מוחץ. קלובושר באייווה, הלילה/רויטרס

סנדרס הסוציאליסט, שהפסיד להילרי קלינטון באייווה בבחירות הראשונות שבהן התמודד בשנת 2016, עלה לאחרונה בסקרים רבים והצליח לעקוף את ביידן. אולם, וורן ובוטיג'ג' שומרים על מרחק בטוח מהם, והשאלונים המצביעים על אחוז גדול של מתלבטים באייווה עשויים ליצור עבורם את הפוטנציאל לנסיקה מאוחרת.

שיעורי ההצבעה באייווה צפויים לשבור שיאים ולעקוף את 240 אלף המצביעים שנכחו באסיפות של שנת 2008, עם ההתלהבות ממועמדותו של ברק אובמה, לימים נשיא ארצות הברית. בחלק מהמקומות, נרשמו הלילה תורים ארוכים וקהל צפוף. פעילים שמרנים טענו ברשתת החברתיות כי נתוני רישום הבוחרים באייווה גדולים באופן חשוד, אולם טענתם לאי-סדרים נדחתה על ידי הגורמים הרשמיים במדינה. מזכיר המדינה של אייווה, פול פיט הרפובליקני, קרא להפסיק את "קמפיין המידע השגוי" בנוגע לרישום הבוחרים.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב פיט בוטיגיג בתדרוך במשרדי הקמפיין באיווה  3 בפברואר 2020. AP
מתגאה בכך שלא לקח חלק במשחק הפוליטי בוושינגטון. בוטיג'ג'/AP

בעצרות הסופיות שנערכו במדינה, כל אחד מהמתמודדים הסביר מדוע הוא הבחירה הנכונה להבסת טראמפ. ביידן הדגיש את ניסיונו, כמי שמכהן זה עשורים כנבחר ציבור, וכן את היעדים שהשיג באמצעות קשרים דו-מפלגתיים עם מחוקקים מהצד השני של הקונגרס. "הוא מת מפחד להתמודד נגדי, ויש לו סיבה טובה להיות מודאג", אמר ביידן במהלך עצרת במוסקטין. כשהוא מלווה באשתו, ג'יל, ביידן קיבל בברכה את תומכיו ודיווח כי הוא "מרגיש טוב", בעודו מחלק פיצה למתנדבים בדה מוין.

סנדרס, מצדו, דחה את המתקפות מצד המועמדים היריבים והראה סקרים שלפיהם ביכולתו להביס את טראמפ, ואילו וורן - שחוותה ירידה בסקרים - הציגה את עצמה כמועמדת שיכולתה לאחד את המפלגה מאחוריה. היא פנתה ישירות לקול הנשי. "העולם השתנה כשדונלד טראמפ נבחר", אמרה וורן בעצרת בסידר רפידס. "נשים שהתמודדו עזרו לנו להשיג מחדש רוב בבית הנבחרים ב-2018. במרוצים רבים, מועמדות הצליחו להתעלות על המועמדים הגברים".

מצביעים ממתינים לתחילת אסיפת ההצבעה בפריימריז בדמוקרטיים בתחנת כיבוי אש בקלוג, איווה - ה-3 לפברואר 2020. רויטרס
מצביע באסיפה בעיר קלוג, אייווה. היום/רויטרס

בוטיג'ג' הבטיח לפתוח עידן חדש של אופטימיות בפוליטיקה וליהק את עצמו כ"אאוטסיידר", שלא לקח חלק במשחק שמתנהל בוושינגטון, ולדבריו מושך תמיכה דו-מפלגתית. קלובושר, מהמדינה השכנה מינסוטה, צפויה לספוג את ההפסד הגדול ביותר באייווה, אף שהיא בילתה בה את מרבית הזמן בקמפיין. עם זאת, היא טוענת כי היא עשויה לנצח באזורים השמרניים שבהם טראמפ ניצח ב-2016.

מצביעים ממתינים לתחילת אסיפת ההצבעה בפריימריז בדמוקרטיים בתחנת כיבוי אש בקלוג, איווה - ה-3 לפברואר 2020. רויטרס
מצביעים באסיפת הפריימריז הדמוקרטיים בתחנת כיבוי אש בקלוג, איווה. היום/רויטרס
המועמדת בפריימריז הדמוקרטיים, אליזבת' וורן, מבקרת באסיפה בעיר דה מוין, אייווה - ה-3 לפברואר 2020. רויטרס
וורן, מבקרת באסיפה בעיר דה מוין, אייווה. היום/רויטרס
שלטים הקוראים לתמוך במועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב פיט בוטיגיג באיווה 3 בפברואר 2020. AP
ניסיון לפנות למתלבטים הרבים. השלטים הקוראים לתמיכה בבוטיג'ג' באייווה, אתמול/AP

גם הרפובליקנים קיימו אסיפות עיר ביום שני, אך טראמפ, שנהנה מ-90% תמיכה בקרב הרפובליקנים, מתמודד עם מעט מאוד תחרות על המועמדות מטעם מפלגתו. בציוץ שפרסם בטוויטר, הוא כתב כי "תקופות נהדרות" מצפות בעתיד, וכי איש לא יוכל לקחת זאת ממנו.

(עדכון ראשון: 22:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully